Gå til innhold

Finne en stil? Garderobehjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 26 og sliter med garderoben. Det er jeans eller joggebukse, hettegenser, joggesko og sportsjakke det går i til hverdags. Og selv om det forsåvidt er helt greit så føler jeg at tiden er litt inne for å tilpasse garderoben for jeg har liksom ikke en stil, så det er så vanskelig å kombinere ting i garderoben. Og da blir det tilbake til hettegenseren...

Verste er vel at jeg også er kresen, det er vanskelig for meg å finne klær jeg liker(så har aldri skjønt disse som sier de finner så mye fint og shopper hele tiden, det kan gå månedsvis mellom hver gang jeg finner et plagg!). Og skulle jeg mot formodning finne noe, så er det spørsmål om passformen. Det er ærlig talt det vanskeligste. Vet ikke om det er jeg som er feilkonstruert eller hva, men passformene er ofte veldig rare(er på typiske kjedebutikker, HM, Cubus, Vero Moda, osv.) Jeg liker heller ikke å skille meg ut, så jeg har ikke mønstre på klærne i noen særlig grad, bare hele farger, og en del mørkt.

Så ja, jeg vet ikke helt hvordan jeg skal be om hjelp, om det i det hele tatt er mulig over nett. Eneste jeg kan si er at jeg har omtrent den såkalte basis-garderoben på plass, det jeg mangler finner jeg ikke/passer ikke enn så lenge.

Anonymous poster hash: 6dc9d...61f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å bare kjøre en enkel og elegant stil? Kåpe, støvletter med lave og litt tykke hæler, skinny jeans og smale, dressaktige bukser, skjorte/genser/blazer osv. Jeg passer heller ikke det typiske kjedebutikksnittet, hovedsaklig fordi jeg har brede ribbein og timeglassfasong. Bruker mye blyantskjørt, bukser med høyt liv, kåpe med knyting i livet, kjoler med knyting eller innsving i livet osv Hva slags form har kroppen din?

Anonymous poster hash: 9ab43...e86
Gjest Nanne70
Skrevet

Har du noen formening om hvilken stil du kunne ha ønsket deg, da? Og hvilken kroppsform har du? Jeg tolker innlegget ditt som at du liker enkle og behagelige klær og nøytrale farger, og hvis du har basisgarderoben på plass, så skal det ikke så mye til å piffe den litt opp :)

Gjest Yellowrose
Skrevet

Det skal ikke mye til for å piffe opp en basic garderobe!
Det kan lett gjøres med tilbehør. som smykker eller et fint skjerf :) Du kan fortsatt gå i det du synes er behagelig.
Jord og nøytrale farger er også veldig fint, synes jeg. :blomst:

Skrevet

Hva med å begynne enkelt? Bytt ut hettejakkene med cardigans eller blazere om du liker det, og joggeskoene med flate ankelboots, eller lav hæl om du er komfortabel med det. Syns Cubus har en del fine cardigans, husk at den ikke bør være for trang, men ikke for stor heller. Pynt opp med et skjerf, match og b-young har bra utvalg på det området. :)

Av ytterjakke så trenger du ikke bytte ut så veldig mye, om du ikke vil ha en mer klassisk stil med kåper og trenchcoats. Sats på en skinnjakke f.eks. (syns vic og match har bra utvalg) til våren og en parkas til høst/vinter. Skinnjakken er mitt mest brukte plagg av ytterplagg tror jeg, funker tidlig på våren og utover høsten med tykk genser eller ullundertøy under.

En sporty stil kan absolutt være kult, men jeg er av den oppfatning av at joggebukser ikke er noe som brukes til daglig i offentligheten ;) da fungerer jeans og hettejakke veldig mye bedre.

Vet ikke helt om det var noe sånt du var ute etter? :)

Skrevet

Hva med å bare kjøre en enkel og elegant stil? Kåpe, støvletter med lave og litt tykke hæler, skinny jeans og smale, dressaktige bukser, skjorte/genser/blazer osv. Jeg passer heller ikke det typiske kjedebutikksnittet, hovedsaklig fordi jeg har brede ribbein og timeglassfasong. Bruker mye blyantskjørt, bukser med høyt liv, kåpe med knyting i livet, kjoler med knyting eller innsving i livet osv Hva slags form har kroppen din?

Anonymous poster hash: 9ab43...e86

Det er noe jeg kunne tenkt meg, det er jo en litt mer moden stil, problemet er bare at jeg synes jeg ser veslevoksen ut, jeg har luksusproblemet med at jeg ser veldig ung ut i ansiktet.

Ang. knyting i livet, om det er et belte, slik som dette, så kler jeg det veldig fint;

http://www.klingel.no/mb3_media/207/560/5/4/8/548990H.jpg

Men jeg kan ikke ha dette som er knytt;

http://static01.miinto.no/photos/products/devan-trench-coat-485089-1000x1000.jpg

Tror det er fordi jeg har litt på fremsiden av magen, så den ser liksom større ut med knyting. Er ikke sikker på hvilken form jeg er, kanskje en blanding av eple og banan? Har store bryster, og stor rumpe, men smale hofter. Ikke så mye innsving i livet som er en av grunnene til at jeg liker ting som er formsydd slik at jeg ser ut som jeg har det:P

Har du noen formening om hvilken stil du kunne ha ønsket deg, da? Og hvilken kroppsform har du? Jeg tolker innlegget ditt som at du liker enkle og behagelige klær og nøytrale farger, og hvis du har basisgarderoben på plass, så skal det ikke så mye til å piffe den litt opp :)

Hvilken stil jeg kunne tenkt meg er vanskelig å si for jeg skjønner ikke bæret når folk sier shabby chick og preppy og gudveit:P Men kunne tenkt meg noe klassisk og feminint, men det varierer også med humøret og sesong. Om sommeren liker jeg søtt og flørtete, mens jeg ellers liker mer rocka-stil(ikke emo/goth osv). Jeg får høre jeg kler begge disse stilene godt men ja:P

Hva med å begynne enkelt? Bytt ut hettejakkene med cardigans eller blazere om du liker det, og joggeskoene med flate ankelboots, eller lav hæl om du er komfortabel med det. Syns Cubus har en del fine cardigans, husk at den ikke bør være for trang, men ikke for stor heller. Pynt opp med et skjerf, match og b-young har bra utvalg på det området. :)

Av ytterjakke så trenger du ikke bytte ut så veldig mye, om du ikke vil ha en mer klassisk stil med kåper og trenchcoats. Sats på en skinnjakke f.eks. (syns vic og match har bra utvalg) til våren og en parkas til høst/vinter. Skinnjakken er mitt mest brukte plagg av ytterplagg tror jeg, funker tidlig på våren og utover høsten med tykk genser eller ullundertøy under.

En sporty stil kan absolutt være kult, men jeg er av den oppfatning av at joggebukser ikke er noe som brukes til daglig i offentligheten ;) da fungerer jeans og hettejakke veldig mye bedre.

Vet ikke helt om det var noe sånt du var ute etter? :)

Har en cardigan og jeg ser bare tykk ut i den:P Prøver å finne noen med bedre passform, men det er vanskelig, for jeg har virkelig lyst på en fin cardigan! Blazer har jeg også lyst på, men de er som regel for korte i ryggen(jeg er bare 171, så er jo ikke akkurat et tårn), og jeg kan ikke ha den større heller:\

Ang. flate ankelboots; Jeg har leta hele høst og hele vinter etter ankelboots! For det første har jeg størrelse 35 så jeg sliter med størrelsen og finner meg ofte i barneavdelinga... Og jeg har tynne ankler, og alle ankelboots er så vide i ankelen så jeg får jo snø oppi der:( Så er det få sko fra kjedebutikkene som har skikkelig såle med spor så jeg ikke knekker lårhalsen om jeg trør på et snøfnugg :fnise: Vet ikke hvor ellers jeg skal gå for å finne litt mer kvalitet på sko?(bor i Trondheim)

Kåpe og trenchcoat står på vil-ha-lista, har bare ikke funnet enda:)

Joggebuksa prøver jeg å forholde til turen på butikken og slikt, men hender jeg har den på skole/jobb, rett og slett fordi jeg kun har en bukse... Et par skinny jeans:P Supplerer med skjørt når det er temperatur til det.

Skrevet

Et tips til cardiganbruk, ikke lukk den igjen ;)

Synes ofte mange ser større ut om de lukker den igjen og det spriker litt mellom knappene, bedre å ha den åpen med en basictopp og et skjerf til.

Sjekk også match for cardigans, eller litt andre butikker enn de store kjedenes synes ofte man finner en del fint litt utenom. :)

For en litt mer klassisk stil så ville jeg prøvd mexx, ligger vel på byporten(?) om jeg ikke husker feil. Synes de hadde en del fint når jeg var der sist. Donna er et bra merke når det kommer til blazere, er 169 selv og synes ofte blazere blir korte, men har en derifra som er bra på lengden. Hm hadde masse blazere i høst, i forskjellige fasonger og lengder. Jeg synes en litt oversized dressjakke er kjempekult om man er smal, skulle ønske jeg kledde det selv, men den gang ei.

Kjenner ikke til utvalget av skobutikker i Trondheim, men regner med at dere har bianco der? Syns jeg har sett litt ankelboots der som er smale rundt ankelen. Kan alternativet være str. 36 med ullsokker i på vinteren?

Jeg går ofte opp en str så får jeg ullsokker og tykke ullsokker oppi. ;)

Gjest Lille-pus
Skrevet

Figurformede cardigans skal være ettersittende... men ikke knepp dem helt igjen fra topp til tå.

Knepp bare et par knapper der du er aller smalest rundt livet, - og vips så fremhever også cardiganen ditt smaleste punkt/smale liv :nigo:

Tenk over hvor sid eller kort du kjøper cardiganen...

Gammelt triks fra gammel dame ;)

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for hjelp alle sammen:)

Et tips til cardiganbruk, ikke lukk den igjen ;)
Synes ofte mange ser større ut om de lukker den igjen og det spriker litt mellom knappene, bedre å ha den åpen med en basictopp og et skjerf til.
Sjekk også match for cardigans, eller litt andre butikker enn de store kjedenes synes ofte man finner en del fint litt utenom. :)

For en litt mer klassisk stil så ville jeg prøvd mexx, ligger vel på byporten(?) om jeg ikke husker feil. Synes de hadde en del fint når jeg var der sist. Donna er et bra merke når det kommer til blazere, er 169 selv og synes ofte blazere blir korte, men har en derifra som er bra på lengden. Hm hadde masse blazere i høst, i forskjellige fasonger og lengder. Jeg synes en litt oversized dressjakke er kjempekult om man er smal, skulle ønske jeg kledde det selv, men den gang ei.

Kjenner ikke til utvalget av skobutikker i Trondheim, men regner med at dere har bianco der? Syns jeg har sett litt ankelboots der som er smale rundt ankelen. Kan alternativet være str. 36 med ullsokker i på vinteren?
Jeg går ofte opp en str så får jeg ullsokker og tykke ullsokker oppi. ;)

Har prøvd å la dem henge åpen, men da synes jeg også at jeg ser stor ut og blir formløs. Dog, det kan bare være meg, at jeg egentlig ikke gjør det objektivt sett:P Problemet med cardigans med knapper(jeg har en jeg ikke bruker), er at den liksom... er ballong formet over magen fordi den har sånn vrangbånd(heter det det på bokmål? :fnise: ) nederst. Kanskje jeg skulle ta et bilde:P

Kan sjekke ut bianco, mener de er på torgsenteret, men i hele høst og vinter trålte jeg alle skobutikker jeg fant både i byen og på nett uten å finne noe. Tror jeg er kresen *host!* Men 36 med såler og sokker er nok veien å gå, sjeldent jeg finner mindre enn 36.

Figurformede cardigans skal være ettersittende... men ikke knepp dem helt igjen fra topp til tå.

Knepp bare et par knapper der du er aller smalest rundt livet, - og vips så fremhever også cardiganen ditt smaleste punkt/smale liv :nigo:

Tenk over hvor sid eller kort du kjøper cardiganen...

Gammelt triks fra gammel dame ;)

Men hvor finner jeg figurformede cardigans? Synes alt jeg finner er så løst og slaskete. Sikkert behagelig å ha på men jeg ser jo så stor ut for jeg har en litt stor overkropp, kraftig rygg, litt brede skulder og store pupper. Så jeg ser jo mye større ut enn jeg er når plagg skal henge rett ned fra der jeg er størst:P

Hvor kort eller sid? Hvordan da?:)

Skrevet (endret)

Jeg kjøpte faktisk et par nye på Cubus i dag, med v-hals, med trikset til lillepus, som jeg ofte bruker, knappe igjen der du er smalest, så sitter de mye penere. Synes sjeldent er pent å knappe igjen den nederste knappen på vrangborden, får ofte litt mer poseeffekt da ;)

Kort eller sid betyr lengden på de. Siden jeg er 169 og str 42 foretrekker jeg medium til lang cardigan, altså fra rett over rumpa til midt på låret.

Cream kan være et merke å anbefale forresten, de har mye fint i bluser og cardigans med forskjellige passformer. :)

Edit: skrivefeil

Endret av Kicki_90
Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Tusen takk for hjelp alle sammen:)

Har prøvd å la dem henge åpen, men da synes jeg også at jeg ser stor ut og blir formløs. Dog, det kan bare være meg, at jeg egentlig ikke gjør det objektivt sett:P Problemet med cardigans med knapper(jeg har en jeg ikke bruker), er at den liksom... er ballong formet over magen fordi den har sånn vrangbånd(heter det det på bokmål? :fnise: ) nederst. Kanskje jeg skulle ta et bilde:P

Kan sjekke ut bianco, mener de er på torgsenteret, men i hele høst og vinter trålte jeg alle skobutikker jeg fant både i byen og på nett uten å finne noe. Tror jeg er kresen *host!* Men 36 med såler og sokker er nok veien å gå, sjeldent jeg finner mindre enn 36.

Men hvor finner jeg figurformede cardigans? Synes alt jeg finner er så løst og slaskete. Sikkert behagelig å ha på men jeg ser jo så stor ut for jeg har en litt stor overkropp, kraftig rygg, litt brede skulder og store pupper. Så jeg ser jo mye større ut enn jeg er når plagg skal henge rett ned fra der jeg er størst:P

Hvor kort eller sid? Hvordan da? :)

Nå er det veldig lenge siden jeg lette etter figurformede cardigans, for jeg kjøper mine fra England.

Men, inspirert av Kicki_90 hoppet jeg inn på Cubus sine sider for å se om jeg fant en modell som er figurformet, og det gjorde jeg.

Denne er figurformet og kort

Denne er figurformet og lang

Jeg vet ingeting om kvaliteten på disse.

V-utringning er superfint, og passer flott til både små og store pupper.

Se etter en fasong som denne:

keal_lily_main.jpg

Jeg har lært meg å legge lenker i bildet så hvis du trykker på bildet så får du opp mer info... Og så visste jeg ikke om jeg skulle gjøre det... fordi de er ikke helt billige.. og det vet jeg..

Endret av Lille-pus
Skrevet

Jeg kjøpte faktisk et par nye på Cubus i dag, med v-hals, med trikset til lillepus, som jeg ofte bruker, knappe igjen der du er smalest, så sitter de mye penere. Synes sjeldent er pent å knappe igjen den nederste knappen på vrangborden, får ofte litt mer poseeffekt da ;)

Kort eller sid betyr lengden på de. Siden jeg er 169 og str 42 foretrekker jeg medium til lang cardigan, altså fra rett over rumpa til midt på låret.

Cream kan være et merke å anbefale forresten, de har mye fint i bluser og cardigans med forskjellige passformer. :)

Edit: skrivefeil

Skal jeg sjekke ut Cubus, takk for tips:) Skal også prøve å la noen av knappene være i fred :fnise:

Nå er det veldig lenge siden jeg lette etter figurformede cardigans, for jeg kjøper mine fra England.

Men, inspirert av Kicki_90 hoppet jeg inn på Cubus sine sider for å se om jeg fant en modell som er figurformet, og det gjorde jeg.

Denne er figurformet og kort

Denne er figurformet og lang

Jeg vet ingeting om kvaliteten på disse.

V-utringning er superfint, og passer flott til både små og store pupper.

Se etter en fasong som denne:

keal_lily_main.jpg

Jeg har lært meg å legge lenker i bildet så hvis du trykker på bildet så får du opp mer info... Og så visste jeg ikke om jeg skulle gjøre det... fordi de er ikke helt billige.. og det vet jeg..

Den nederste der hadde i alle fall veldig fin form selv om den var dyr, men jeg er villig til å betale litt om det er kvalitet.

Var forøvring på bianco å glodde etter sko, men ble bomtur gitt:\ Kanskje jeg har for mange krav, men jeg vet at om jeg ikke er helt fornøyd så blir det til at jeg ikke bruker plaggene så er kanskje like greit:P

Kan jeg også spørre om kjoler når jeg først er her?:P Vet ikke helt om denne typen kjoler vil passe inn i en litt mer moden stil, men jeg absolutt elsker, elsker denne typen kjoler:

image1xl.jpg

image1xl.jpg

Men jeg synes de er ekstremt "hard to come by," og når jeg først finner en blir de revet vekk fra nettbutikkene med en gang, akkurat som om det er voldsom etterspørsel på dem. Noe som får meg til å lure på hvorfor det ikke er mer å finne av denne typen:P Har lett hysterisk på nettet etter den nederste kjolen hele helga for de er utsolgt for min størrelse på ASOS:(

Gjest Lille-pus
Skrevet

Skal jeg sjekke ut Cubus, takk for tips:) Skal også prøve å la noen av knappene være i fred :fnise:

Den nederste der hadde i alle fall veldig fin form selv om den var dyr, men jeg er villig til å betale litt om det er kvalitet.

Var forøvring på bianco å glodde etter sko, men ble bomtur gitt:\ Kanskje jeg har for mange krav, men jeg vet at om jeg ikke er helt fornøyd så blir det til at jeg ikke bruker plaggene så er kanskje like greit:P

Kan jeg også spørre om kjoler når jeg først er her? :P Vet ikke helt om denne typen kjoler vil passe inn i en litt mer moden stil, men jeg absolutt elsker, elsker denne typen kjoler:

image1xl.jpg

image1xl.jpg

Men jeg synes de er ekstremt "hard to come by," og når jeg først finner en blir de revet vekk fra nettbutikkene med en gang, akkurat som om det er voldsom etterspørsel på dem. Noe som får meg til å lure på hvorfor det ikke er mer å finne av denne typen:P Har lett hysterisk på nettet etter den nederste kjolen hele helga for de er utsolgt for min størrelse på ASOS:(

Den kjolefasongen er kjempelekker.

ASOS har funnet den helt perfekte bredden på skulderstroppene her, - og disse er ASOS egen design tror jeg...

En snuserunde etter 'skater dress' forteller meg at det kan være en idè å se hos produsenter/forhandlere av 'litt uvanlige' kjoler.

Fant raskt en fra PinUp Couture.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...