AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #1 Skrevet 4. februar 2014 Hei, er det noen som kan forklare meg (helt fra basic) hva særfradrag egentlig er? Har vært enslig forsørger siden 2012 (hadde da skatteklasse 2). Nå har jo skatteklasse 2 blitt byttet ut med særfradrag, men hva vil dette si i praksis? Har det blitt beregnet lønnsutbetalingen min, eller vil jeg få tilbake på skatten? Og hva er det som menes med 3900 i særfradrag per måned? Betaler man 3900 mindre per måned enn det "vanlige" i skatteklasse 1? Beklager mange dumme spørsmål, men er virkelig helt blank her... Anonymous poster hash: 46626...b18
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #2 Skrevet 4. februar 2014 dytt Anonymous poster hash: 46626...b18
voff_voff Skrevet 5. februar 2014 #3 Skrevet 5. februar 2014 Hei, er det noen som kan forklare meg (helt fra basic) hva særfradrag egentlig er? Har vært enslig forsørger siden 2012 (hadde da skatteklasse 2). Nå har jo skatteklasse 2 blitt byttet ut med særfradrag, men hva vil dette si i praksis? Har det blitt beregnet lønnsutbetalingen min, eller vil jeg få tilbake på skatten? Og hva er det som menes med 3900 i særfradrag per måned? Betaler man 3900 mindre per måned enn det "vanlige" i skatteklasse 1? Beklager mange dumme spørsmål, men er virkelig helt blank her... Anonymous poster hash: 46626...b18 Hei! Jeg er ikke aleneforsørger selv, men sjekket litt for deg, og fant dette: http://www.skatteetaten.no/no/tabeller-og-satser/sarfradrag-for-enslige-forsorgere-/ http://www.skatteetaten.no/no/Person/Selvangivelse/Fradrag/Andre-fradrag/Nytt-sarfradrag-for-enslige-forsorgere--gjelder-fra-inntektsaret-2013/ Satsene som er oppgitt for 2014, utgjør drøyt 1000 kr ekstra utbetalt pr. måned (27 % av fradragsbeløpet, fordi det trekkes fra inntekten som beskattes med 27 % prosent). Forutsatt at skattekortet ditt er riktig, skal vel dette gå automatisk ved lønnsutbetalingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå