Gå til innhold

Katt, parring og sår.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg har en liten jentepus, som har fått seg en stor svær pusekjæreste. Det eneste som bekymrer meg litt er at i de periodene han henger rundt her, kommer pusen gjerne inn med små kutt og sår. Nå har hun et lite sår over øyet, og åpner dermed ikke øyet helt. Er det normalt at det går litt hardt for seg hos pusekatter, eller burde jeg bekymre meg for disse sårene?

Anonymous poster hash: c90da...8d8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antakeligvis har den blitt angrepet av en annen katt. Gjerne en ukastrert en, de er mer aggressive enn kastrerte katter.

Kattebitt/klor er ikke bra! De blir ofte betente.

Anonymous poster hash: 2f152...736

• Liker 1
Skrevet

Har du ei ukastrert kjette gående løs? Hvis svaret er "ja", tør jeg påstå at du er en uansvarlig katteeier!

:heks:

• Liker 4
Skrevet

Tja, hun er 11 år, og er blitt såpass gammel at hun ikke er fruktbar lenger, har gått på p-piller tidligere, og lever i beste velgående, sett bort i fra disse sårene hun noen ganger kommer hjem med etter kjærestepusen hennes har vært på tur :)

Skrevet

Tja, hun er 11 år, og er blitt såpass gammel at hun ikke er fruktbar lenger,

Det er feil, en 11 år gammel katt er ikke gammel, og katter er også fruktbare livet ut. De går gjerne noe ned i antall kattunger pr kull når de blir eldre, men det er bare flaks at katten din ikke blir drektig. (Har opplevd at katter opp i 17-18 år har blitt drektige.)

Anonymous poster hash: 5019e...304

• Liker 3
Skrevet

Det er feil, en 11 år gammel katt er ikke gammel, og katter er også fruktbare livet ut. De går gjerne noe ned i antall kattunger pr kull når de blir eldre, men det er bare flaks at katten din ikke blir drektig. (Har opplevd at katter opp i 17-18 år har blitt drektige.)

Hmm, da har jeg hatt god flaks en stund! Kanskje jeg til og med får kattunger en dag, det hadde jo vært koselig :)

Skrevet

.. og alder er vel relativt, da hun i følge flere skalaer er nesten 64 år i katteår.

Skrevet

Men i all verden? Stakkars katt. Parring er ikke kos for katter, det er vondt og stressende. Grusomt å la katten gå utkastrert og bli parret stadig vekk. Skulle hun bli drektig er det en voldsom påkjenning på en middelaldrende kropp, og du risikerer at hun dør under eller etter fødsel. Få dyret kastrert.

Anonymous poster hash: 0ba47...8b6

• Liker 3
Skrevet

Og sår skal naturligvis behandles, særlig når de er nært øyet - er det virkelig noe å lure på engang? Ville du likt å gå med ubehandlede sår i trynet?

Skrevet

Og sår skal naturligvis behandles, særlig når de er nært øyet - er det virkelig noe å lure på engang? Ville du likt å gå med ubehandlede sår i trynet?

Å jesus, det er ikke snakk om et svært åpent sår, da hadde det jo vært en helt annen situasjon, det er snakk om et lite kutt, ca 1-2 cm over øyet, som jeg har renset med saltvann.

Skrevet

.. og dere mener virkelig det er dyremisshandling å ikke kastrere katten sin?

Skrevet

Er det forresten mulig å kastrere en 11 år gammel jentepus, eller er det en stor risiko? Var ikke jeg som tok valget den gangen vi fikk katten, da dette er en familiekatt, og for 11 år siden gikk jeg fortsatt på barneskolen. Da bestemte mine foreldre seg for å la henne gå på p-piller, og sånn har det alltid bare vært, og ingen har noengang ønsket katten noe vondt, såklart. Dyrelegen vår anbefalte oss p-piller på den tiden.

Skrevet

Jeg regner med at katten har vært til jevnlige helsesjekker og vaksiner siden den er utekatt, er det virkelig ikke en eneste dyrlege som har nevnt at katten må kastreres? P-piller ble avleggs for lengst, og brukes kun i korte perioder, da det disponerer for jurkreft. Dyrlegen kan også vurdere om katten er frisk nok til operasjon. Men er den ikke det, så er den iallefall ikke frisk nok til å bli parret, gå drektig og føde.

Ring veterinær idag og bestill time.

• Liker 2
Skrevet

.. og dere mener virkelig det er dyremisshandling å ikke kastrere katten sin?

Nei, men det er uansvarlig å la katten få unger når det er så mange katter på markedet!

Jeg mener at det er dyremishandling å la den gå på p-piller, det blir den sannsynligvis, før eller siden, syk av.

:heks:

• Liker 1
Skrevet

Jeg regner med at katten har vært til jevnlige helsesjekker og vaksiner siden den er utekatt, er det virkelig ikke en eneste dyrlege som har nevnt at katten må kastreres? P-piller ble avleggs for lengst, og brukes kun i korte perioder, da det disponerer for jurkreft. Dyrlegen kan også vurdere om katten er frisk nok til operasjon. Men er den ikke det, så er den iallefall ikke frisk nok til å bli parret, gå drektig og føde.

Ring veterinær idag og bestill time.

Ja, det har hun selvfølgelig vært, og nei, er ingen dyrlege som har nevnt noe om dette.

Skrevet

Snodig, og dårlig jobb av veterinærene. Da ville jeg byttet veterinær umiddelbart og bestilt time til helsesjekk for vurdering av om hun kan kastreres.

Skrevet

Snodig, og dårlig jobb av veterinærene. Da ville jeg byttet veterinær umiddelbart og bestilt time til helsesjekk for vurdering av om hun kan kastreres.

Ja, hun viser ingen tegn til dårlig allmenntilstand, holder seg godt, og virker som en glad og lykkelig pus, så vil regne med at hun er frisk nok! :)

Skrevet

Ja, hun viser ingen tegn til dårlig allmenntilstand, holder seg godt, og virker som en glad og lykkelig pus, så vil regne med at hun er frisk nok! :)

Så bra :) Hun kan jo fort leve til hun er 18-19, eller enda lengre, så det ville vært synd å miste henne i fødsel. Forhåpentlig vil hun slippe så mye småskader også, det kan slite på en middelaldrende kropp i lengden.

Skrevet

Så bra :) Hun kan jo fort leve til hun er 18-19, eller enda lengre, så det ville vært synd å miste henne i fødsel. Forhåpentlig vil hun slippe så mye småskader også, det kan slite på en middelaldrende kropp i lengden.

Ja, godt og høre! Er jo så utrolig glad i pusen min. Følte meg litt som verdens verste katteeier i noen timer, hehe, nesten som å føle seg som en dårlig mor.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...