AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #1 Skrevet 4. februar 2014 Jeg er skilt og har to barn, hvorav eldste skal begynne på skolen til høsten. I den forbindelse fikk jeg i dag brev hvor jeg skal fylle inn opplysninger om barnet og returnere til skolen. Der var det spørsmål om hvem barnet bor fast hos, dersom foreldrene er skilt. Det er meg. Neste var: Hvem har foreldreansvar? Begge, far eller mor? Her satt jeg fast.... Altså, vi er skilt og barna bor fast hos meg, og jeg har hovedomsorgen - dvs. de er hos meg ca. 70% av tiden. Men jeg kan ikke huske at vi har blitt enige om og underskrevet annet enn en samværsavtale. Betyr dette da at vi har delt foreldreansvar? Anonymous poster hash: 20048...4ff
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #2 Skrevet 4. februar 2014 Dere har delt foreldreansvar.Anonymous poster hash: f4331...c9f
Kontormus Skrevet 4. februar 2014 #3 Skrevet 4. februar 2014 Foreldre som er gift får automatisk felles foreldreansvar (som består om man skilles).
Nordvesta Skrevet 4. februar 2014 #4 Skrevet 4. februar 2014 Så lenge dere har vært gift har dere delt foreldreansvar. Det er automatisk delt for gifte og for samboere med barn født etter 01.01.2006. (foreldreansvar har ikke noe med omsorg og samvær å gjøre)
Gjest Riskjeks Skrevet 4. februar 2014 #5 Skrevet 4. februar 2014 Dere har delt foreldreansvar, men du har hovedomsorg. Omsorg og ansvar er to forskjellige begrep her
liv Skrevet 5. februar 2014 #6 Skrevet 5. februar 2014 Så lenge dere var samboere eller gifte på det tidspunktet barnet ble født så har dere delt foreldreansvar. Dvs at begge må være tilstede for å åpne bankkonto, en kan ikke melde barnet inn eller ut av et trosamfunn uten den andres tillatelse, begge må godta om det skal utstedes pass, begge må godta(avslå) alvorlige helsemessige behandling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå