Gjest Anubiel Skrevet 4. februar 2014 #1 Skrevet 4. februar 2014 I dag har hannkatten vår blitt kastrert. I den forbindelse fikk jeg med en prøvepose med Specific FXD tørrfôr til kastrerte katter. MÅ jeg gi katten kastratmat? Specific fôret inneholder kornprodukter som første ingrediens, og så vidt jeg vet er dette fyllstoff som katter ikke skal ha noe særlig av. Jeg har gitt ham Orijen siden jeg fikk ham, og det liker han veldig godt og jeg vil gjerne fortsette å gi ham det. Jeg har forsøkt å sammenligne mineralinnholdet i de to typene og ser ikke at Orijen kommer dårligere ut. Noen som har tips?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #2 Skrevet 4. februar 2014 Gi Orijen. Mye bedre enn Hills og de andre tullefôrene. Anonymous poster hash: 6ce72...f8d
Gjest Lolita8 Skrevet 4. februar 2014 #3 Skrevet 4. februar 2014 (endret) Så lenge det ikke er mye salt i Orijen(noe det ikke er mener jeg?) så tror jeg egentlig det skal gå fint, uten å påstå noe som helst. Bør kanskje gå for en litt magrere variant, da kastrater har lett for å legge på seg! Orijen er mye bedre enn de fleste tørrfòrene på markedet! Endret 4. februar 2014 av Lolita8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #4 Skrevet 4. februar 2014 mine katter har aldri fått mat for kastrerte katter. det er ikke så himla nødvendig om de er utekatter. å de vi har hatt i min oppvekst har vært friske og fine (dyrlegens ord) og i tillegg til det blitt gamle. Anonymous poster hash: 0ed1e...4de
Minya Skrevet 4. februar 2014 #5 Skrevet 4. februar 2014 Grunnen til at man helst skal gi kastratmat til kastrerte katter, særlig til monser, er at kastrerte katter kan få problemer med nyrene, krystaller i urinen og er mye mer utsatt for urinveisinfeksjon enn ukastrerte katter. Sjekk om Orijen har kastratfór evt om det finnes et tilsvarende fór du kan si deg fornøyd med som er spesielt for kastrerte katter. Det er fullt mulig å blande flere typer tørrfór også, slik at du får en blanding du er fornøyd med til katten din.
Gjest Anubiel Skrevet 4. februar 2014 #6 Skrevet 4. februar 2014 Jeg vet begrunnelsen for hvorfor kastratmat blir anbefalt, men når kvalitetsfôret jeg allerede gir ham har tilnærmet likt mineralinnhold, så ser jeg ikke helt poenget med å bytte. Blander for øvrig Orijen med RC Maine Coon mat, på grunn av de store kulene som gir tyggemotstand. Ved bruk av RCs produktvelger anbefaler de dette, selv til en kastrat. Når han blir litt eldre skal han få være ute, så overvekt tror jeg ikke blir noe problem. Kan også nevne at han er veldig flink til å drikke vann, noe som vel også hjelper på nyrefunksjonen. Kanske jeg rett og sett sender en forespørsel til Orijen og spør . De har ikke egen kastratmat.
akkuratnå Skrevet 4. februar 2014 #7 Skrevet 4. februar 2014 Jeg vet begrunnelsen for hvorfor kastratmat blir anbefalt, men når kvalitetsfôret jeg allerede gir ham har tilnærmet likt mineralinnhold, så ser jeg ikke helt poenget med å bytte. Blander for øvrig Orijen med RC Maine Coon mat, på grunn av de store kulene som gir tyggemotstand. Ved bruk av RCs produktvelger anbefaler de dette, selv til en kastrat. Når han blir litt eldre skal han få være ute, så overvekt tror jeg ikke blir noe problem. Kan også nevne at han er veldig flink til å drikke vann, noe som vel også hjelper på nyrefunksjonen. Kanske jeg rett og sett sender en forespørsel til Orijen og spør . De har ikke egen kastratmat. Tror helt klart du kan fortsette på det du gir. Vet i alle fall at alle varianter av RC er trygt for kastrerte katter, variantene som er ment for kastrerte er i hovedsak kun anbefalt pga vektkontroll. Vil også tro at et kvalitetsfor som Orijen bare inneholder ingredienser som er trygge. Det at katter MÅ bruke kastrertfor er i hovedsak snakk om de som forer kattene på billigfor. Men det skader vel ikke å sende forespørsel til Orijen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå