Gå til innhold

Hvilket lån skal jeg betale først? Billånet eller kredittkortet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Billånet har nåværende rentesats 13, 75 og effektiv rentesats 18, 50

Kredittkortet har nominell rente 21, 62 og effektiv rente 25, 30.

Er nominell rente og nåværende rente det samme?

Slik jeg ser det bør jeg betale ned kredittkortet framfor å betale ned mer enn det faste månedsbeløpet på bilen? Stemmer det?

Anonymous poster hash: 4511d...20b
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, de kan jo ta bilen din om du ikke betaler det? Kredittkort-operatøren har vel til nå ikke tatt pant i bilen? I så fall ville jeg heller betalt bilen, selv om renta er høyere på kredittkortet. Men det var en fryktelig stiv rente du hadde på billånet (vårt er under 5%), du har ikke noen mulighet for å få et bedre billån? Da får du kanskje råd til begge deler:)

Skrevet

Betal det faste månedsbeløpet på bilen og deretter så mye du kan på kredittkortet.

• Liker 2
Skrevet

Snakk med rådgiveren din i banken? :)

Men hvis du fortsetter å betale det faste månedsbeløpet på billånet, som jeg ser du skriver, tror jeg du burde betale ned det kredittkortlånet så fort som mulig ved siden av. Sånt blir dyrt!

Gjest navnelapp
Skrevet

(vårt er under 5%)

Då har du enten tilleggssikring med pant i fast eigedom, eller så har du berre eit dellån. Lån til ein fullfinansiert bil er ikkje så billig.

Skrevet

Då har du enten tilleggssikring med pant i fast eigedom, eller så har du berre eit dellån. Lån til ein fullfinansiert bil er ikkje så billig.

Trodde det var standard at billån var inntil 75% av verdien, men da har jeg antagelig misforstått.

Vi lånte 50% av kjøpssummen på bilen.

Skrevet

Betal det faste månedsbeløpet på bilen og deretter så mye du kan på kredittkortet.

Også klipper du i stykker kredittkortet :)

Anonymous poster hash: 2a4e8...da6

Skrevet

Jeg hadde 100 % lån på eldre bil, hadde 6,5 % i rente.

Anonymous poster hash: 19d27...f4e

Skrevet

Takk for svar. :) Kan godt klippe kortet, men der jeg feiler er at jeg overfører fra kredittkort til brukskonto når jeg har lite penger. Men hjelper sikkert å klippe kortet også, ja. Bruker det innimellom.

Da blir det vanlig nedbetaling på bilen inntil videre og nedbetaling av kortet. Er på ca.

16000 nå, så skal klare det i løpet av 5 måneder.

Har brukt å betale hele kredittkortregninga og så føre det over til brukskonto igjen. Det koster jo penger i gebyr, men blir ikke renter da. Nå skal jeg heller betale ned og ned og heller betale de rentene som måtte komme. Tror det lønner seg mer. Og vil jo bli kvitt kortet. Synes det er dårlig gjort av banken å anbefale kredittkort.

Skrevet

Takk for svar. :) Kan godt klippe kortet, men der jeg feiler er at jeg overfører fra kredittkort til brukskonto når jeg har lite penger. Men hjelper sikkert å klippe kortet også, ja. Bruker det innimellom.

Da blir det vanlig nedbetaling på bilen inntil videre og nedbetaling av kortet. Er på ca.

Har brukt å betale hele kredittkortregninga og så føre det over til brukskonto igjen. Det koster jo penger i gebyr, men blir ikke renter da. Nå skal jeg heller betale ned og ned og heller betale de rentene som måtte komme. Tror det lønner seg mer. Og vil jo bli kvitt kortet. Synes det er dårlig gjort av banken å anbefale kredittkort.

Slemme fæle banken som tvinger deg til kredittkort :(

Anonymous poster hash: 62329...ccf

• Liker 3
Skrevet

Klarer du å bruke kredittkortet fornuftig, noe du har vist at du ikke kan, er det noe av det mest fornuftige du kan ha.

Anonymous poster hash: 82a78...dd0

Skrevet (endret)

Ved overføring av penger fra kredittkort til brukskonto løper det ofte renter fra første dag, for eksempel Mastercard. Endret av Ferdigstudent
Skrevet

Du trenger å:

-Betale dine faste avdrag på billånet.

-Betale minsteavdrag på kredittkortet

-Legge deg opp en bufferkonto, for nå bruker du kredittkort som buffer og det er skummelt! Sett opp en egen konto der du overfører et lite beløp i måneden som er for kriser! Du bør ha minst 10.000 på den kontoen, og det skal ikke røres! Det er fravær av en solid buffer som har ført deg ut i denne situasjonen til å begynne med.

- Betal det du har mulighet til ekstra inn på kredittkortet. Hver gang du har gjort en innbetaling, så sender du en e-post til kredittkortutgiveren og ber de senke kredittgrensen ned til det du har inne. Det gjør at du ikke kan bruke opp det du har betalt inn. Kredittkortet kan med fordel klippes eller gjemmes godt vekk, i fall du er nødt til å kjøpe noe på nett. Ideelt sett bør du ikke ha mer en max 5000 i kredittgrense. Da har du noe som kan benyttes på ferieturer og netthandel. Men det kan også hende at du ikke bør ha kredittkort i det hele tatt, for det gir deg følelsen av tilgjengelige penger, som gjør at du forbruker mer enn om du ikke hadde hatt et kredittkort.

Lev billig, og konsentrer deg om å betale gjeld. Det er viktig at du tar tak i det nå. Om du lar det skure, så vokser problemet.

Etter at du er kvitt kredittkortet, så betaler du ekstra på billånet. Deretter begynner du med en fast sparing som skal sikre deg framover og være en garanti mot å havne i dette uføre igjen.

Trikset er å ha lavt forbruk. Uansett hvor mye man får inn hver måned kan det brukes opp til siste krone om man er slepphendt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...