Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Phair
Skrevet

Vi vurderer å ta en ferie til Hellas, men av en eller annen grunn så er jeg skeptisk til maten der. Og da spør jeg dere: er skepsisen grunnløs eller er det semmer mat der?

Videoannonse
Annonse
Gjest Moonshadow
Skrevet

Jeg bodde i Hellas i fjor og jeg må bare få sagt at jeg er ikke serlig begeistret for gresk mat.. Den er ganske tamm. De bruker mye sitron i stedet for andre krydder som vi er vant til.. Men man finner jo internasjonal mat i Hellas også..

Gjest Poirot
Skrevet

Skeptisk hvordan da?

Til smak eller standard?

Gjest Ethereal
Skrevet

Du har ingen grunn til å være skeptisk, men gresk mat er ganske heavy, mye kjøtt og stekt mat generelt. Men jeg har vært i ulike områder i Hellas, og for en måned siden var jeg i Thessaloniki (på fastlandet), der maten var helt annerledes enn det jeg hadde tenkt meg som gresk mat. Helt nyyyyyydelig!

Gjest Moonshadow
Skrevet

En ting til jeg kom på.. I tradisjonell gresk mat buker de kjøtt med mye flesk på.. Jeg bodde hos en gresk famili der og ble veldig tynn :-? Men det er jo sewlfølgelig smaksak og som sagt så får du jo annen mat enn den trdisjonelle greke maten, der da...

Gjest Phair
Skrevet
Jeg bodde i Hellas i fjor og jeg må bare få sagt at jeg er ikke serlig begeistret for gresk mat.. Den er ganske tamm. De bruker mye sitron i stedet for andre krydder som vi er vant til.. Men man finner jo internasjonal mat i Hellas også..

Ja, det er akkurat det jeg har inntrykk av. At maten er tam. Og for meg er det å reise en opplevelse også i mat. Vil ikke reise til Hellas og spise wiernsnitzel, skjønner?

Gjest Ethereal
Skrevet

Skal du ha skikkelig gresk mat, bør du holde deg unna de typiske turistfellene; som ligger i hovedgata og skal ha noe for enhver smak (og ender opp med å ha ingenting som frister noen). Gå på oppdagelsesferd, så vil du finne god mat i Hellas.

Gjest Madley
Skrevet

Gå på små kroer i bakgatene.

Deilige grillspyd, fyllte tomater, moussaka, blekksprut og masse annet.

Synes ikke maten er tam, bare annerledes. Kan jo ikke forvente at alt skal smake piffi og grillkrydder heller.

Skrevet

Gresk mat er jo kjempegodt! :D

Har vært i Hellas fem ganger sammen med masse folk i alle aldre, og alle var kjempefornøyde.

Gjest Anonymous
Skrevet

Som tidligere nevnt, velg tavernaer som ligger i sidegatene med menyen på gresk. Steder grekerne besøker. Vil også anbefale dere å bestille flere småretter som dere kan dele istedet for en hovedrett hver. La gjerne kelneren komme med forslag. Vin i kjøkkenglass er også veldig sjarmerende. God tur!

Skrevet

Jeg har kun vært i Hellas en gang, og skal ikke uttale meg veldig mye, men må i hvert fall si at jeg syns gyros var skikkelig godt. Så den anbefales i hvert fall :)

Gjest gloria
Skrevet

Noe jeg har merka ved Hellas, er at maten som blir lagt i utkant områdene hvor det ikke er like mange turister, er maten mye bedre og mer "gresk". Det er som om de tilpasser maten i turistområdene til de som kommer på ferie.

Skrevet

Vi prøvde faktisk å finne et utkant sted, men var ikke like heldig med stedet. Maten var rett og slett elendig, og husker de hadde en rett som det stod "Smooth hound" på, noe ingen av oss ikke turte å smake. Det var helt tydelig at maten var frossen mat som var oppvarma, og servicen var langt ifra god.

Men utenom den ene opplevelsen der, har jeg bare gode ting å si om stedene vi var innom og spiste.

Gjest Anonymous
Skrevet

En Stifado med møre kjøttstykker, deilig krydret og med nydelig saus, er vel noe av det beste man kan få, syns jeg.

Liker man lammekjøtt, så er også Kleftiko nydelig.

Men som overalt ellers, det finnes gode og dårlige restauranter.

Gjest Poirot
Skrevet

Fylte paprika med ris og grønnsaker... mmmmm

Skrevet
En Stifado med møre kjøttstykker, deilig krydret og med nydelig saus, er vel noe av det beste man kan få, syns jeg.

Liker man lammekjøtt, så er også Kleftiko nydelig.

Men som overalt ellers, det finnes gode og dårlige restauranter.

Enig.. og så gresk salat da.. og moussaka og gresk kebab ... nam nam..

Mye god mat .. men også mye dårlig.. se an stedene og ikke fall i "turistfellene"

Gjest Moonshadow
Skrevet

Når jeg tenker meg om, så får man faktisk mye bedre mat på greske resturanter enn det du får hjemme hos grekere.. De har vel bedre råvarer på resturanter..

Skrevet

Gresk mat er kjempegodt!!!!!

Tamm? Ikke i det hele tatt! Stifado, Kleftiko, Souvlaki, tazhiki, gresk salat, greske kjøttboller i tomatsaus...mmmmmmmm, ble sulten nå jeg :tunge1:

Gresk mat er noe av det beste jeg får! Det er faktisk en av grunnene til at jeg nesten alltid velger greske øyer som reisemål.

Gjest -kebolle
Skrevet

Cheeze Zaganaki... slirp.. (fritert ost, basically)

Skrevet

Jeg synes ekte, gresk hjemmelaget mat er namnam! 

Man er ikke alltid like heldig i selve landet.., spesielt ikke i turistbyer..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...