AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #1 Skrevet 4. februar 2014 Har seg sånn at jeg og samboer leier en leilighet som er en del av et stort hus med til sammen 4 leiligheter i. Huset er blitt solgt av et firma og en privatperson har kjøpt det. Nå har han begynt å pusse opp, og han leier inn folk for å gjøre det meste. Dette resulterer i varierte tider for bråk. Noen starter sent, noen starter tidlig. Problemet her er at det er UTROLIG lytt! Når snekkerne slår en spiker i veggen i leiligheten over oss så høres det ut som om det skulle ha vært på andre siden av stua her. Vi hører dem snakke sammen og hvert fottrinn de tar. Helt ekstremt. Så i dag sa vi opp leieavtalen. Det er 3 mnder oppsigelse. Huseier var IKKE interessert i å forkorte oppsigelsestiden hvis vi fikk noen andre til å overta leiligheten, noe jeg syntes hørtes veldig rart ut da dette aldri har vært noe problem hos de jeg har leid hos tidligere. Men så begynte jeg å tenke litt på støy og sånn.... Kan denne oppsigelsestiden forkortes ettersom vi nesten ikke klarer å være hjemme når det står på som verst med snekkering, hamring og saging? Altså, vi må nesten rope litt til hverandre når det er som verst, det klirrer i glass, taklampa rister og det samme gjør bildene på veggen. Ganske uutholdelig i det lange løp.... Anonymous poster hash: b1813...4b5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #2 Skrevet 4. februar 2014 Skaffe dere en jobb å være borte på dagtid?Anonymous poster hash: d228e...285 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #3 Skrevet 4. februar 2014 Så lenge de pusser opp i det tidsrommet som er lov i borettslag (er det ikke mellom 23.00 og 07.00 det skal være stille tro) så kan jeg ikke se at de gjør noe ulovlig. Selv om jeg skjønner at det er kjipt. Anonymous poster hash: 827e1...fc7 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #4 Skrevet 4. februar 2014 Tips nå iallfall huseier om å lydisolere ekstra når de først er igang med oppussing. Anonymous poster hash: 72073...6b7
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #5 Skrevet 4. februar 2014 Har tipset huseier om lydisolering. Det var visst ikke aktuelt. Og til anonym nr 1: Veldig saklig svar.... Jeg er under behandling og samboer er permitert. Men hva hjelper det når den verste byggingen og bråkingen begynner ETTER kl 16 som jo er vanlig tid å komme hjem etter endt arbeidsdag? Anonymous poster hash: b1813...4b5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #6 Skrevet 4. februar 2014 Oppussing frem til "rotid" kl 23 må dere bare regne med. Ingen grunn til forkortet oppsigelsestid.Anonymous poster hash: b0ee6...f33 3
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #7 Skrevet 5. februar 2014 Jeg er ikke skråsikker på at dere ikke har noen rettigheter, men jeg vet ikke hva. Ville tatt kontakt med noen som kan dette bedre. Anonymous poster hash: c2f0c...4c8
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #8 Skrevet 5. februar 2014 Snakk med husleietvist utvalget så får du ordentlig svar Anonymous poster hash: 3d830...63f
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #9 Skrevet 5. februar 2014 Har snakket såvidt med huseier igjen nå. Forsto det sånn på han at vi kunne få flytte ut uten den lange oppsigelsestiden (som jo blir 4 mnder siden jeg sa opp leiligheten den 4. istede for den 1.!) Heldigvis! Har søkt litt om dette på nettet, men har liksom ikke funnet et spesifikt svar på det. Må sies at snekkerne står på som bare det, det skal de ha! Etter å ha skrevet førsteinnlegget her så rev de tydligvis en vegg i leiligheten over. Det duret som om det skulle vært 10 store subber som sto på full guffe på stua,glass med vann som sto på bordet oppførte seg som om det skulle ha vært full storm i de, taklampa ristet, glassene i kjøkkenskapene klirret og bilder falt ned fra veggen. Med andre ord: Uutholdelig støy og bråk! Håper bare jeg forsto huseier riktig og at vi kan flytte ut så fort vi finner noe annet. Anonymous poster hash: b1813...4b5 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #11 Skrevet 5. februar 2014 Skjønner ikke hvorfor du synes det høres rart ut at han i utgangspunktet ikke ville la dere flytte før oppsigelsestiden gikk ut, uten å finne noen til å ta over. Det er grunn til at man har oppsigelsestid.... Anonymous poster hash: 375f6...29a 1
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #12 Skrevet 5. februar 2014 Skjønner ikke hvorfor du synes det høres rart ut at han i utgangspunktet ikke ville la dere flytte før oppsigelsestiden gikk ut, uten å finne noen til å ta over. Det er grunn til at man har oppsigelsestid.... Anonymous poster hash: 375f6...29a Dette har aldri vært noe problem ved tidligere husleier, hverken for meg eller for samboeren min. Flere jeg har snakket med om dette har også reagert på at han ikke ville la oss flytte tidligere om vi fikk noen andre til å ta over. Uansett, håndtverkerne er her igjen nå. Endte med at taklampa falt i gulvet, noe som resulterte i glass over hele stua! Hvordan hadde dette stilt seg om vi hadde hatt småbarn her tro? Jeg hadde besøk i ste, men de måtte bare dra hjem da vi nesten ikke hørte hverandre pga bråket. Sier seg selv at det hadde vært umulig å hatt små barn her, de hadde jo ikke fått sovet. Eller hva om jeg hadde hatt nattevakt på jobb og har måttet sove på dagtid/kveldstid? Tror ikke dere helt skjønner hva jeg vil frem til her forresten. Jeg vil bort fra leiligheten pga støy. Skjønner ikke hvorfor vi må finne oss i så mye bråk helt uten rettigheter. Er jo pga støyen at jeg ønsker kortere oppsigelsestid. Har lest litt i Norske lover nå, men finner ingenting om at leier kan kaste ut folk med øyeblikkelig virkning, bare utleier... Anonymous poster hash: b1813...4b5
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #13 Skrevet 5. februar 2014 Mente selvfølgelig: Finner ingenting om at leier kan SI OPP AVTALEN med øyeblikkelig virkning, bare utleier... Anonymous poster hash: b1813...4b5
Raquelle Skrevet 6. februar 2014 #14 Skrevet 6. februar 2014 Går ann å prate med håndtverkerne om det er mulig å samle opp det som støyer mest, og få gjort det likt. Sånn at dere i hvertfall får litt tid med roligere stunder. Si i fra at bilder detter ned, og nå gikk taklampen deres faktisk i gulvet også. Hvem skal betale for den forresten? Hvor lenge er det snakk om at de skal holde på? Her jeg bor er det 50 leiligheter, og ca.20 av de er utleie leiligheter. Mens de resterende ca.30 er det folk som eier, og det er typisk førstegang leiligheter. Så det flyttes mye ut og inn, og det er mye oppussing som lager mye støy. De fleste som flytter inn vil pusse opp noe. Så her er det blitt regler om at visse typer arbeid skal foregå innenfor visse tidspunkt, og ikke over lenger enn en viss tid. Å det skal henges opp nabovarsel mins 24timer før. Her skal det også helsigvis ikke være unormal støy etter kl.21. Altså støvsuging, høy musikk og vaskemaskiner osv. På denne måten er det nå levelig å bo her, noe det ikke var en stund da det alltid var noen som pusset opp i enn eller annen leilighet. Eller fant ut at å støvsuge rett før kl.23 var kjekt. Ble til slutt så mange klager på lyder at noe måtte gjøres...
Gjest Skrevet 6. februar 2014 #15 Skrevet 6. februar 2014 Jeg forstår godt at du vil ut, men tror du virkelig at du finner noen som ønsker å flytte inn i det bråket? Sørg for å dokumentere hvordan dere har det, og skader som den taklampa.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #16 Skrevet 6. februar 2014 Jeg har sagt ifra til huseier at det er blitt skader på ting her, han beklaget bare. Var ikke snakk om erstatning... En pyntegjenstand falt fra en hylle og ned på en blueray-spiller til 3500kr og laget en saftig bulk på den pga vibrasjoner. Heller ikke det var det snakk om å erstatte. Bare beklaget. Oppussingen skal visst fortsette frem til slutten av februar... Jeg har tatt taleopptak samt videoer av bråket. Vanskelig å få med akkurat hvor mye det støyer på opptak og film, men man hører det godt.Anonymous poster hash: b1813...4b5
Raquelle Skrevet 6. februar 2014 #17 Skrevet 6. februar 2014 Jeg har sagt ifra til huseier at det er blitt skader på ting her, han beklaget bare. Var ikke snakk om erstatning... En pyntegjenstand falt fra en hylle og ned på en blueray-spiller til 3500kr og laget en saftig bulk på den pga vibrasjoner. Heller ikke det var det snakk om å erstatte. Bare beklaget. Oppussingen skal visst fortsette frem til slutten av februar... Jeg har tatt taleopptak samt videoer av bråket. Vanskelig å få med akkurat hvor mye det støyer på opptak og film, men man hører det godt.Anonymous poster hash: b1813...4b5 u Da må du nok frem med skjea og trøkke inn at det skal erstattes Forstår at det er ett helvete, men vist det er ut mnd. Som det er igjen 22dager av, vet jeg jammen ikke om jeg hadde orket å pakke ned alt og opp igjen alt. Pluss at man må finne ett nytt sted. Er det noe problemer å bo der ellers da? 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #18 Skrevet 6. februar 2014 Vi har allerede sagt opp leiligeten, og allerede funnet mange nye plasser å bo så ny boplass er ikke det verste. Leiligheten har dårlig lufting, noe som har resultert i mugg på soverommet, som har satt seg i madrassen, og på badet. Det er huseier innforstått med, men vi fikk bare beskjed om å lufte ut samt tørke av sengen og vinduene (som egentlig har doble glass, men bare er igjenn 1 glass - som det er sprekk i!) når det blir for mye kondens der. Leiigheten er kald, vinduene trekker og det er lytt her. Vi fikk installert varmepumpe på desember mot økning i husleien, splitter ny, men selv om det er 5 varmegrader ute og pumpen står på 25 grader så kommer aldri tempen høyere enn 16-18 grader her inne. Og da skal den bare varme opp stua som er på ca 30kvm. Mye som ikke er bra her i leiligheten...Anonymous poster hash: b1813...4b5
Raquelle Skrevet 6. februar 2014 #19 Skrevet 6. februar 2014 Da fortstår jeg godt at dere velger å flytte uansett... Masse lykke til i hvertfall Å hadde ikke gitt meg på å få igjen penger for det som er blitt ødelagt...
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #20 Skrevet 8. februar 2014 Toppet seg i går med at huseier tok inntakssikringen så hele huset ble mørklagt i går kveld. Satt og så en film med ikke så alt for høy lydstyrke faktisk, men klokken 23.10 ble det mørkt. Veldig mørkt! Han har rett og slett tatt ut hovedsikringen. Gikk vel 2-3 minutter så var strømmen på plass igjen, men alikevell - kl 23.10 liksom! Da er det jaggu ikke mye slingringsmonn på tiden det skal være stille gitt. Sier vel litt om hvor lytt det er her i huset når han følte han var nødt til å ta strømmen for å få oss til å dempe oss. Han har mobilnret mitt, og dørklokka funker, så hvorfor i all verden gjøre det på den måten? Fatter ikke... Han fikk i allefall ikke pluss i margen for det stuntet der for å si det sånn.Anonymous poster hash: b1813...4b5 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå