snusmumriken Skrevet 4. februar 2014 #1 Skrevet 4. februar 2014 Jeg har nettopp begynt å løpe, og lurer på om noen kloke sjeler kan hjelpe meg med dette spørsmålet: Hvis jeg skal løpe så langt (mange meter) som mulig innenfor et gitt tidsrom (f.eks. 1t), bør jeg forsøke å holde en jevn fart som er så høy som jeg makter å holde over det gitte tidsrommet, eller kjøre intervaller? Noen som vet?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #2 Skrevet 4. februar 2014 Det kommer an på din fart generelt. Prøv og se hva som funker. Men målet burde ikke være antall km, men heller riktig løpeteknikk og variert trening. Så tren både rolig langkjøring og intervaller, og finn din makspuls og tren i pulssoner. Først da får du progresjon i løpingen. Anonymous poster hash: a98ba...d05 1
Wiggins Skrevet 4. februar 2014 #3 Skrevet 4. februar 2014 Jeg har nettopp begynt å løpe, og lurer på om noen kloke sjeler kan hjelpe meg med dette spørsmålet: Hvis jeg skal løpe så langt (mange meter) som mulig innenfor et gitt tidsrom (f.eks. 1t), bør jeg forsøke å holde en jevn fart som er så høy som jeg makter å holde over det gitte tidsrommet, eller kjøre intervaller? Noen som vet? Hvis målet er å løpe flest mulig kilometer innafor et gitt tidsrom skal du uten tvil holde jevnest mulig tempo, og når det er 5-10 minutter igjen kan du øke på litt hvis du har noe mer å gi. Skal du på en opptaksprøve eller noe? Hvis målet ditt kun er å komme i generelt bedre form bør ikke hver treningsøkt være en konkurranse mot deg selv. Særlig hvis du holder på å trene deg opp bør du heller prøve å løpe en gitt distanse, f. eks. 3-4 km, i grei joggefart og se at du klarer det.
snusmumriken Skrevet 5. februar 2014 Forfatter #4 Skrevet 5. februar 2014 Hvis målet er å løpe flest mulig kilometer innafor et gitt tidsrom skal du uten tvil holde jevnest mulig tempo, og når det er 5-10 minutter igjen kan du øke på litt hvis du har noe mer å gi. Skal du på en opptaksprøve eller noe? Hvis målet ditt kun er å komme i generelt bedre form bør ikke hver treningsøkt være en konkurranse mot deg selv. Særlig hvis du holder på å trene deg opp bør du heller prøve å løpe en gitt distanse, f. eks. 3-4 km, i grei joggefart og se at du klarer det. Takk for svar ! Jeg prøver bare å komme i bedre form, men varierer med langkjøring og intervaller osv, jeg bare lurte fordi jeg kom til å tenke på det og var nysgjerrig
BlendaSensitive Skrevet 5. februar 2014 #5 Skrevet 5. februar 2014 Det er vel ulikt? Noen kropper gjör seg bedre for sprinting (höyere tempo) andre for jevnt tempo/intensitet.
Wiggins Skrevet 5. februar 2014 #6 Skrevet 5. februar 2014 (endret) Det er vel ulikt? Noen kropper gjör seg bedre for sprinting (höyere tempo) andre for jevnt tempo/intensitet. Nei, hvis målet er å løpe lengst mulig på en time vil selv de som har mye sprintmuskulatur løpe mye lenger hvis de løper jevnest mulig. Et enkelt regnestykke: En sprinter i verdensklasse kan løpe 100 m på ca. 10 sekunder, og 200 m på 20. Deretter er de rimelig pumpa. De klarer ikke mange repitisjoner på så høy intensitet på en time, mest sannsynlig færre enn 10, men la oss anta at de klarer 10 ganger 200 m på 20 sekunder. Mellom dette må de holde ganske lav intensitet, la oss allikevel anta såpass fort som 10 km/t. 10 km/t betyr at man løper 10 km på en time. I tillegg har man i 200 av disse sekundene løpt maks, og løpt 2000 meter ekstra. 200 sekunder = 3,33 minutter. Det betyr at man løper 10 km/t i 56,66 minutter, eller 94,4 % av en time, altså løper man 9,44 km + 2 km = 11,44 km. Dette er altså en sprinter i verdensklasse, som også har så god utholdenhet at han klarer å løpe i 10 km/t i snitt når han ikke sprinter. Det fins derimot mange mosjonister som klarer å holde 14, 15 og 17-18 km/t i en hel time. Da jeg løp halvmaraton løp jeg med en snittfart på nesten 14 km/t, hadde jeg skullet løpe i bare en time kunne jeg hatt enda høyere snitthastighet. Endret 5. februar 2014 av Wiggins
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå