AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #1 Skrevet 4. februar 2014 Eller er de ganske like? Anonymous poster hash: feacb...2b9
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #2 Skrevet 4. februar 2014 Jeg har bodd i Tyskland gjennom flere perioder i livet mitt, og opplever vel ikke tyskere som noe mindre likestilt enn nordmenn. Heller nesten tvert imot i forhold til de jeg kjenner, i hvert fall. Jeg kan imidlertid tenke meg at noen av de veldig konservative og religiøse i Sør-Tyskland kan ha litt mer tradisjonelle kjønnsrolleoppfatninger enn hva som er standarden her hjemme, men det gjelder jo gjerne folk tilhørende den gruppen også her hjemme. Anonymous poster hash: 33aaf...5b1 1
Tropic Skrevet 4. februar 2014 #3 Skrevet 4. februar 2014 Nei, det vil jeg ikke si. Har familie der og har aldri syntes det eller fått inntrykk av det! De har fremdeles litt gamledagse regler da, slik som at om man skiller seg må mannen betale underholdning til ekskona hver mnd.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #4 Skrevet 4. februar 2014 På generell basis vil jeg si de er ganske like som oss. Det vil alltid være visse grupper som "skiller seg litt ut", selv i Norge. Anonymous poster hash: 71284...9fa
AnonymBruker Skrevet 5. februar 2014 #5 Skrevet 5. februar 2014 Vi kan jo spør tyskerne selv: "– Tyskland ligger nær bunnen av den globale listen over kvinners andel av sjefsstillingene i næringslivet, sier Merkel på dette opptaket." – Merkels mektige posisjon bidrar til å usynliggjøre hvordan situasjonen er for vanlige kvinner i Tyskland. Selv om en kvinne kan bli kansler har vi problemer med sexisme og diskriminering. "Det er både strukturelle og ideologiske hindre i det tyske samfunnet som bidrar til at kvinner flest ikke når like langt som menn, konkluderer forskningsdirektør Elke Holst ved Det tyske økonomiske institutt DIW i Berlin." "En viktig forklaring på forskjellene er at tyske familier ofte deler husarbeidet på tradisjonelt vis, forklarer Holst. Det er kvinnene som har hovedansvaret for hjemmet og barna. Konsekvensen er at de ofte begynner å jobbe deltid når de får barn, eller forlater arbeidslivet helt for å prioritere familien." Og viktigst av alt: "Siden 2000 har lønnsgapet krympet med drøye to prosent, men det er fortsatt det tredje største blant alle OECD-land." Det er krise! Osv osv osv. Det er ikke akkurat status med pappaperm der i gården. Uansett er et så stort lønnsgap et veldig klart tegn. Merkel er mektig fordi hun ikke har barn. Men så fint at alle her kjenner en eller to tyskere som synes de har det greit, da. Heia statistikk. Anonymous poster hash: ba715...221 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #6 Skrevet 6. februar 2014 Har bodd i både Tyskland og Nederland og vi er mer likestilt i Norge etter det jeg har sett. Kvinner er likestilt i Tyskland også, men vil påstå at vi er mer likestilt her. De har et mer tradisjonelt syn på kjønnsroller og arbeidsfordeling både hjemme og på arbeidsplassen. Ved en skilsmisse må feks mannen betale underholdningsbidrag. Det virker også som om det er mer vanlig at kvinner blir hjemme etter at man får barn. Den tradisjonelle omsorgsrollen og forsørger rollen synes å være mye sterkere enn i Norge. Må også nevnes at i Tyskland så får jeg alltid spørsmål om jeg er sekretær når jeg er der på jobbreiser, messer ol. I norge antar alle at jeg er ingeniør. Nå er jo dette kun synsing og observasjoner fra meg og ikke noe jeg kan dokumentere med tall og statistikk. Anonymous poster hash: d7071...135
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #7 Skrevet 6. februar 2014 Har også bodd der, og vi er helt klart mer likestilte i Norge. Anonymous poster hash: fc873...bb7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå