AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #1 Skrevet 4. februar 2014 Er det egentleg noko subjektiv grense,eller er den kun objektiv . Sett i eit par trådar nå at folk blir bekymra når deira vekt og høyde tilsvarer ein bmi på rett under,eller på grensa til 17.Man er nok for tynn da. Men radmager? Skinn og bein?Anonymous poster hash: 21c7f...4fd
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #2 Skrevet 4. februar 2014 En BMI på under 18,5 blir regnet som undervektig. Hvor grensen mellom tynn, mager og sykelig tynn derfra går vil variere fra person til person, vil jeg tro. Avhengig av muskler, fettfordeling, etc. Anonymous poster hash: da36a...831 3
skreppamedleppa Skrevet 5. februar 2014 #3 Skrevet 5. februar 2014 Jeg tenker at denne grensen er høyst subjektiv på alle mulige tenkelige måter. På samme måte som noen med en bmi på 26,5 alltid er overvektig på bmi skalaen men det er fullstendig subjektivt om den personen er tykk, feit eller blærfeit ( for å bruke kg definisjonene her også) Jeg har selv en bmi på 17 på denne kalkulatoren og jeg har alltid vært tynn, men jeg har aldri giddet å asse meg opp for å passe inn i 18,5 kategorien. Jeg gidder ikke tvangsspise for å tvinge meg opp i vekt når jeg har en sunn kropp i et sunt legme, tall på en badevekt, en bmi kalkulator eller andres definisjoner på min egen kropp betyr ikke så mye kontra helsen, og at jeg har en helt normal kropp. Missforstå meg rett, om jeg skulle tenkt på tall så ville jeg jo tenkt at jeg ikke burde gå ned i vekt, noe jeg heller aldri har stresset med. På samme måte som at jeg ikke blir overrasket over noen med en bmi på 26,5 sier at de har en god helse og er fornøyd med kroppen sin og ikke stresser med å gå ned et par kilo. . Men tall på kalkulatoren alene sier så lite, selv om noen elsker å bruke hersketeknikker om andres kropp. Det virker som at det er kun en bmi på 22 som utgir en normal kropp, har en en bmi på 17 er du anorektisk og har du en bmi på 26-27 et du en smellfeit blåhval skylt opp på land. Marginene her på kg for å være "normal" er så små at folk er helt i harnisk om de ser noen i ytterkantene som også er "normal", så da må man protestere litt, slenge på litt gøgge og på den måten tror man at det er objektivt at alle med 17 i bmi har anoreksia og er beinrangel og alle med bmi på 26,5 er gigantiske fettberg.. Vekt og bmi tall utløser noe i folk her inne på et gruppenivå men hvordan folk bærer vekt og bmi tall vil være subjektiv.. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå