AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #1 Skrevet 4. februar 2014 Jeg skal ta opp noen fag som privatist til høsten. Det ser ut som jeg kan klare å spare opp nok penger til å betale skolepengene, men da lurer jeg på om det kan lønne seg at jeg likevel tar studielån? For så å sette inn et beløp tilsvarende lånet på en høyrentekonto? Eller er det bedre å bare dropp hele lånet og betale skolen selv? Anonymous poster hash: 4e554...da9
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #2 Skrevet 4. februar 2014 Jeg skal ta opp noen fag som privatist til høsten. Det ser ut som jeg kan klare å spare opp nok penger til å betale skolepengene, men da lurer jeg på om det kan lønne seg at jeg likevel tar studielån? For så å sette inn et beløp tilsvarende lånet på en høyrentekonto? Eller er det bedre å bare dropp hele lånet og betale skolen selv?Anonymous poster hash: 4e554...da9 Jeg har fått dekket skolepenger og stipend gjennom studiet gjennom en spesiell ordning. Har likevel tatt opp fullt lån og stipend. Setter på sparekonto og betaler alt tilbake når jeg er ferdig. Inkl. stipendet - det får man tilbake når det er beregnet hvor mye stipend man har rett på (litt spesielt siden jeg får stipend fra et annet sted som vil redusere lånekassestipendet litt). Så lenge du ikke rører pengene, og heller lar de stå urørt og forrente seg, ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre som du foreslår :-)Anonymous poster hash: 8e921...d0a 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #3 Skrevet 4. februar 2014 Jeg har fått dekket skolepenger og stipend gjennom studiet gjennom en spesiell ordning. Har likevel tatt opp fullt lån og stipend. Setter på sparekonto og betaler alt tilbake når jeg er ferdig. Inkl. stipendet - det får man tilbake når det er beregnet hvor mye stipend man har rett på (litt spesielt siden jeg får stipend fra et annet sted som vil redusere lånekassestipendet litt). Så lenge du ikke rører pengene, og heller lar de stå urørt og forrente seg, ser jeg ingen grunn til å ikke gjøre som du foreslår :-)Anonymous poster hash: 8e921...d0a Det er det jeg tenker, at det kan være en lur måte å spare på. Nå bor jeg fremdeles hjemme av praktiske årsaker da, så ingenting av låner vil bli omgjort til stipend, men det vil jo likevel bli en del i renter tenker jeg? Det vil jo gjerne stå der til jeg er ferdig med utdannelsen en del år frem i tid. Anonymous poster hash: 4e554...da9
Gjest Wei Wei Skrevet 4. februar 2014 #4 Skrevet 4. februar 2014 Det er det jeg tenker, at det kan være en lur måte å spare på. Nå bor jeg fremdeles hjemme av praktiske årsaker da, så ingenting av låner vil bli omgjort til stipend, men det vil jo likevel bli en del i renter tenker jeg? Det vil jo gjerne stå der til jeg er ferdig med utdannelsen en del år frem i tid. Anonymous poster hash: 4e554...da9 Hvor mye får du i lån? Hver mnd? Totalt?
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #5 Skrevet 4. februar 2014 Det er det jeg tenker, at det kan være en lur måte å spare på. Nå bor jeg fremdeles hjemme av praktiske årsaker da, så ingenting av låner vil bli omgjort til stipend, men det vil jo likevel bli en del i renter tenker jeg? Det vil jo gjerne stå der til jeg er ferdig med utdannelsen en del år frem i tid. Anonymous poster hash: 4e554...da9 Spørs litt hvor lenge du skal studere, men du vil ikke gå i minus i alle fall. Og rentene løper ikke før du er ferdig,Anonymous poster hash: 8e921...d0a 1
Anneline80 Skrevet 4. februar 2014 #6 Skrevet 4. februar 2014 Og dersom du tenker å kjøpe bolig på sikt, vil pengene bære et fint tilskudd til EK-kravet.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #7 Skrevet 4. februar 2014 Spørs litt hvor lenge du skal studere, men du vil ikke gå i minus i alle fall. Og rentene løper ikke før du er ferdig,Anonymous poster hash: 8e921...d0a Hvis du ikke studerer fulltid løper rentene. Anonymous poster hash: d44ac...70f
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #8 Skrevet 4. februar 2014 TS her. Jeg skal ikke studere fulltid, men ta realfagene jeg mangler på deltid. Regner med jeg bare får lån så det dekker skolepengene? Hvis rentene på lånet begynner å løpe allerede nå, så forsvinner jo litt av poenget. Da er det vel bedre å vente med å gjøre noe sånt til jeg begynner å studere på fulltid. Anonymous poster hash: 4e554...da9
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #9 Skrevet 4. februar 2014 TS her. Jeg skal ikke studere fulltid, men ta realfagene jeg mangler på deltid. Regner med jeg bare får lån så det dekker skolepengene? Hvis rentene på lånet begynner å løpe allerede nå, så forsvinner jo litt av poenget. Da er det vel bedre å vente med å gjøre noe sånt til jeg begynner å studere på fulltid.Anonymous poster hash: 4e554...da9 Jepp. Jeg forsto det som at du skulle studere på fulltid, så da beklager jeg feiloppfordringen ;-)Anonymous poster hash: 8e921...d0a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå