AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #1 Skrevet 4. februar 2014 Hvordan skriver man en bacheloroppgave? Jeg skal skrive min bacheloroppgave i pedagogikk dette semesteret, og hittil (halvveis i forelesningene) har vi ikke fått noen informasjon om hvordan den skal skrives. Det står også svært lite på skolens nettsider. Er det noen som kan gi meg et eksempel på en BA-oppgave eller en slags mal? Jeg skal skrive om familier -uten å ville gå noe særlig nærmere inn på hovedtemaet. Så langt har jeg tenkt å ha med bakgrunn for valg av tema og problemstilling, avgrensning, de formelle kravene som forside, innholdsfortegnelse og litteraturliste.. Tenker også å ha med teori og drøfting selvsagt, men som sagt er jeg usikker på hva som forventes og hvordan man skal skrive hele oppgaven (15-25 sider)... Anonymous poster hash: 8a2bf...6ba
MaiTai Skrevet 4. februar 2014 #3 Skrevet 4. februar 2014 Det ligger helt sikkert kopier av tidligere skrevet bacheloroppgaver på skolebiblioteket. Les disse for å se hvordan andre har skrevet. (det er kun de beste som ligger der). Du må også ha med et metode-kapittel, og konklusjon. Her er forslag til oppsett BACHELOROPPGAVEN PROBLEMSTILLINGEN: (Skal være avgrenset, klart fokus, obs valg av begreper i problemstillingen i forhold til valg av teori og definisjoner) FORSLAG HOVEDINNHOLDET I EN DISPOSISJON: 1.0 INNLEDNING 1.1 Begrunnelse/bakgrunn for valg av problemstilling 1.2 Presentasjon av problemstilling og innhold i oppgaven 1.3 Avgrensninger 1.4 Metode og kildekritikk 2.0 FAGLIG REFERANSERAMME 2.1 Innledning (begrunnelse) 2.2 Teori(er) (obs peke på overføringer til problemstilling) 2.3 Kritikk av teorien(ene) 3.0 MÅLGRUPPEN/FENOMEN 3.1 Innledning 3.3 Målgruppen/fenomen Case 4.0 ”PROBLEMSTILLINGEN” (her skal man besvare problemstillingen) 4.1 Innledning (hovedfokus) 5.0 KONKLUSJON LITTERATURLISTE
pingelill Skrevet 4. februar 2014 #5 Skrevet 4. februar 2014 Gjør det enkelt til å starte med:) Har du ikke en veileder som kan hjelpe deg? Uansett, standard opplegg for en slik oppgave er ofte; Forside Forord Sammendrag Innholdsfortegnelse Innledning - begrunnelse, bakgrunn, presentasjon av tema og problemstilling Teori - relevante teorietiske bidrag for å løse problemstilling (begrunn hvorfor du har med de ulike!) Metode - Hvordan har du løst oppgaven? Kvantitativ/kvalitativ metode? - Begrensninger/fordeler ved den metoden? Analyse - Presentasjon av resultater fra undersøkelse, fks tematisk analyse underveis Drøfting - drøft de faktorene du har funnet er relevante i forhold til problemstillingen, hvordan kan de henge sammen, hvilke er viktigst? Konklusjon Avslutning - forslag til forbedringer, anbefalinger (fks til etater, bedrift du skriver om, lovendring?) Lykke til!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå