Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
På 4.2.2014 den 12.12, AnonymBruker skrev:

Da er det min tur til å gå igjennom det helvete som blir kalt for særemne :fnise:

Jeg har valgt bøkene Arabias døtre & Prinsesse Sultanas kamp av Jean P. Sasson og filmen Ikke uten min datter. - Er det noen av dere som har lest bøkene og/eller sett filmen?

Ivertfall så må jeg finne en problemstilling som omfatter disse tre verkene. Temaet rundt disse bøkene/filmen er vel kvinneundertrykkelse.

Jeg tenkte litt på : Hva er det som gjør at kvinneundertrykkelse er så utbredt? (hvilke faktorer spiller inn - religion, land, kultur? )

Hva har bøkene/filmen tilfelles?

Hvordan er ting likt/ulikt?

Hvilken for for kvinneundertrykkelse ser vi i de forskjellige verkene?

Hva er årsaken til at kvinnene undertrykkes?

Hvordan takler kvinnene sin vanskelige situasjon?

Altså jeg trenger litt hjelp her om hva jeg skal si egentlig. Burde også nevne virkemidlene i filmen, det er jo litt vanskelig. For å være helt ærlig vet jeg ikke helt hvordan jeg skal starte alt med og hvordan jeg skal få presentert dette her, det er jo muntlig. Må også ha en powerpoint presentasjon - trenger litt hjelp til hva jeg skal skrive der og egentlig.

Noen som har noen tips eller innspill anngående temaet og selve fremføringen? Har også veldig angst for å stå foran en klasse å presentere, har en tendens til å begynne å stamme og :fnise:

Det er jo et tema som interesserer meg veldig mye, men jeg føler fortsatt blank på området. Har jo ikke SÅÅ mye kunnskap om hvordan det EGENTLIG er. Hadde satt pris på all hjelp :)

Anonymous poster hash: 992ec...845

Hei kan du hjelpe meg med oppgaven har lyst å skrive om de samme oppgavene men trenger hjelp. Snakk gjerne privat med meg..

Endret av Hande
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ville spisset temaet mye mere inn, garanterer deg at læreren din sier at det er for bredt. Derfor ville jeg valgt noe a la «hvordan fremstiller Jean P. Sasson kvinneundertrykkelse». Du må bygge på den setningen mye mer, men der har du grunnmuren. «Hva er det som gjør at kvinneundertrykkelse er så utbredt» er faktabasert, mens boken er skrevet på egne erfaringer og dermed ikke fakta. Derfor burde du fokusere på hvordan forfatteren fremstiller det. 

Særemne er virkelig ikke så stress som alle skal ha det til. Det er en god dose med jobbing, lese bøker, analysere de og klæsje sammen en god presentasjon. Deretter er det bare å øve. 

Hadde selv om kvinneundertrykkelse på mitt særemne ifjor, men da hadde jeg om naturalismen og Amalie Skram. Husker ikke problemstillingen min, men den handlet om hvordan hun fremstilte kvinnens rolle i samfunnet på 1880 og 1890-tallet. Det funket hvertfall bra, for fikk 6 :) 

Si ifra om det er noe du trenger hjelp til! 

Anonymkode: 2dd3a...b5f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...