AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #1 Skrevet 4. februar 2014 Da er det min tur til å gå igjennom det helvete som blir kalt for særemne Jeg har valgt bøkene Arabias døtre & Prinsesse Sultanas kamp av Jean P. Sasson og filmen Ikke uten min datter. - Er det noen av dere som har lest bøkene og/eller sett filmen? Ivertfall så må jeg finne en problemstilling som omfatter disse tre verkene. Temaet rundt disse bøkene/filmen er vel kvinneundertrykkelse. Jeg tenkte litt på : Hva er det som gjør at kvinneundertrykkelse er så utbredt? (hvilke faktorer spiller inn - religion, land, kultur? ) Hva har bøkene/filmen tilfelles? Hvordan er ting likt/ulikt? Hvilken for for kvinneundertrykkelse ser vi i de forskjellige verkene? Hva er årsaken til at kvinnene undertrykkes? Hvordan takler kvinnene sin vanskelige situasjon? Altså jeg trenger litt hjelp her om hva jeg skal si egentlig. Burde også nevne virkemidlene i filmen, det er jo litt vanskelig. For å være helt ærlig vet jeg ikke helt hvordan jeg skal starte alt med og hvordan jeg skal få presentert dette her, det er jo muntlig. Må også ha en powerpoint presentasjon - trenger litt hjelp til hva jeg skal skrive der og egentlig. Noen som har noen tips eller innspill anngående temaet og selve fremføringen? Har også veldig angst for å stå foran en klasse å presentere, har en tendens til å begynne å stamme og Det er jo et tema som interesserer meg veldig mye, men jeg føler fortsatt blank på området. Har jo ikke SÅÅ mye kunnskap om hvordan det EGENTLIG er. Hadde satt pris på all hjelp Anonymous poster hash: 992ec...845
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #2 Skrevet 4. februar 2014 * dytte * Anonymous poster hash: 992ec...845
Viktualia Skrevet 4. februar 2014 #3 Skrevet 4. februar 2014 Ivertfall så må jeg finne en problemstilling som omfatter disse tre verkene. Temaet rundt disse bøkene/filmen er vel kvinneundertrykkelse. Jeg tenkte litt på : Hva er det som gjør at kvinneundertrykkelse er så utbredt? (hvilke faktorer spiller inn - religion, land, kultur? ) Hva har bøkene/filmen tilfelles? Hvordan er ting likt/ulikt? Hvilken for for kvinneundertrykkelse ser vi i de forskjellige verkene? Hva er årsaken til at kvinnene undertrykkes? Hvordan takler kvinnene sin vanskelige situasjon? Anonymous poster hash: 992ec...845 Det første spørsmålet som du har skrevet med fet skrift tenker jeg er altfor stort og vidt til at du kan klare å svare på det i en særemne-oppgave. Kan du ikke drøfte det nærmere med læreren din og få litt veiledning for å spisse temaet nok til at det blir tydelig og avgrenset slik at du kan få besvart det? De andre spørsmålene dine virker greie. Når det gjelder muntlig presentasjon; øvelse, øvelse, øvelse. Hvis du er veldig nervøs kan du øve deg på ditt eget rom, kjør gjennom hele presentasjonen akkurat slik du skal gjøre den foran klassen. Hvis du har en venn du kan gjøre det foran er det enda bedre. Når du snakker høyt vil du fort oppdage ting som ikke fungerer så godt og du kan justere det før du skal ha selve presentasjonen. HVvs du er skikkelig godt forberedt går det fint!
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #4 Skrevet 4. februar 2014 Det første spørsmålet som du har skrevet med fet skrift tenker jeg er altfor stort og vidt til at du kan klare å svare på det i en særemne-oppgave. Kan du ikke drøfte det nærmere med læreren din og få litt veiledning for å spisse temaet nok til at det blir tydelig og avgrenset slik at du kan få besvart det? De andre spørsmålene dine virker greie. Når det gjelder muntlig presentasjon; øvelse, øvelse, øvelse. Hvis du er veldig nervøs kan du øve deg på ditt eget rom, kjør gjennom hele presentasjonen akkurat slik du skal gjøre den foran klassen. Hvis du har en venn du kan gjøre det foran er det enda bedre. Når du snakker høyt vil du fort oppdage ting som ikke fungerer så godt og du kan justere det før du skal ha selve presentasjonen. HVvs du er skikkelig godt forberedt går det fint! Det er sant. Det er utrolig bredt tema så blir vanskelig å få med seg alt. Får desverre ikke mer veiledning av læreren da vi ikke skal være i timene før vi vi har presentasjon. Alle elevene har forskjellig hver dag. Får bare bruke mye tid på å tenker over hva jeg skal ta med ogsånn. Takk for svar! Anonymous poster hash: 992ec...845
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #5 Skrevet 12. februar 2014 Jeg sliter litt med presentasjonen likevel .. Noen som har tips om hva jeg burde ta med i problemstilling og konklusjonen? Anonymous poster hash: 992ec...845
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #6 Skrevet 12. februar 2014 Gjør leksene dine selv. Anonymous poster hash: 8572a...a42 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #7 Skrevet 12. februar 2014 Merkelig at dere ikke får veiledning? Du har jo mange relevante spørsmål som en lærer absolutt burde hjelpe deg med å komme videre. Jeg ville ha begrenset problemstillingen, du kan begrense den til å gjelde hvilke inntrykk kvinneundertrykkelse i litteratur/film gir i forhold til realitetene? Filmen du nevner er jo basert på en kvinnes historie og opplevelse. Så du kan feks bruke det til at litteraturer i sånne former ofte baserer seg på "sanne" historier for å få mer påvirkningskraft? Nå skal jeg ikke gjøre leksene for deg selv, men når du har en spesifik problemstilling så har du også en mer klar ide av hva du har med i presentasjonen. Kort og godt, problemtillingen din, hvorfor du valgte den, hvorfor du valgte disse tre bøkene osv. Nå er det lenge siden jeg hadde særemne men presentasjonen min var over på kort tid. Så prøv å skape et klart bilde av hva du har gjort. Anonymous poster hash: 5dcb8...406
Alina X Skrevet 12. februar 2014 #8 Skrevet 12. februar 2014 Vet du hva? Hva med å faktisk lese bøkene/se filmene og gjøre din egen konklusjon istedenfor kjappe snarveier via KG? Gjør dine egne erfaringer. 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #9 Skrevet 12. februar 2014 Vi har ikke hatt noen norsk timer, da ikke alle skal se på hver enkel fremføring - skjønner du! Da blir det litt vanskelig å få all den hjelpen man trenger. Jeg har valgt å droppe filmen, og heller bare ha om de to bøkene! Er absolutt enig i å bytte problemstilling - men til hva? Vil gjerne si hvilke faktorer som spiller inn og litt om det, men må være noe mer ? Anonymous poster hash: 992ec...845
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #10 Skrevet 12. februar 2014 Vet du hva? Hva med å faktisk lese bøkene/se filmene og gjøre din egen konklusjon istedenfor kjappe snarveier via KG? Gjør dine egne erfaringer. Vet du hva? Disse bøkene har jeg lest mange ganger og har fint gjort min egen konklusjon. Jeg har nemlig mine egne erfaringer og jeg har mye kunnskap og mye å si, men det er vanskelig å velge en del av det for å så presse det inn i en 15 minutters presentasjon Trenger ikke å kommentere for å være unødvendig frekk i munnen. Anonymous poster hash: 992ec...845
Alina X Skrevet 12. februar 2014 #11 Skrevet 12. februar 2014 Vet du hva? Disse bøkene har jeg lest mange ganger og har fint gjort min egen konklusjon. Jeg har nemlig mine egne erfaringer og jeg har mye kunnskap og mye å si, men det er vanskelig å velge en del av det for å så presse det inn i en 15 minutters presentasjon Trenger ikke å kommentere for å være unødvendig frekk i munnen. Anonymous poster hash: 992ec...845 Hvis du har så mye kunnskap burde du IHVERTFALL klare å komme opp med en problemstilling. 3
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #12 Skrevet 12. februar 2014 Hvis du har så mye kunnskap burde du IHVERTFALL klare å komme opp med en problemstilling. Les innlegget mitt engang til. Hvis ikke det funker - får du det inn med teskje : JEG HAR MYE JEG VIL SI, MEN VET IKKE HVILKEN DEL AV TEMAET JEG SKAL SNAKKE OM, DA TEMAET ER VELDIG UTBREDT. VIL VISE AT JEG KAN MEST MULIG. Bare hyggelig Anonymous poster hash: 992ec...845
Alina X Skrevet 12. februar 2014 #13 Skrevet 12. februar 2014 Les innlegget mitt engang til. Hvis ikke det funker - får du det inn med teskje : JEG HAR MYE JEG VIL SI, MEN VET IKKE HVILKEN DEL AV TEMAET JEG SKAL SNAKKE OM, DA TEMAET ER VELDIG UTBREDT. VIL VISE AT JEG KAN MEST MULIG. Bare hyggelig Anonymous poster hash: 992ec...845 VEL,DA MÅ DU BRUKE HODET DITT LITT DA,SPØR KLASSEFORSTANDEREN ELLER STUDIEVEILEDEREN DIN. DETTE VURDE DU KLARE Å FIKSE HVIS DU VIRKELIG KAN HVA DU PRATER OM. Bare hyggelig:) 2
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #14 Skrevet 12. februar 2014 VEL,DA MÅ DU BRUKE HODET DITT LITT DA,SPØR KLASSEFORSTANDEREN ELLER STUDIEVEILEDEREN DIN. DETTE VURDE DU KLARE Å FIKSE HVIS DU VIRKELIG KAN HVA DU PRATER OM. Bare hyggelig:) Igjen, les innleggene før du svarer, så vil du se at det allerede har blitt skrevet noe om det du nettopp nevnte. Blir så oppgitt over sånne som deg . Anonymous poster hash: 992ec...845 1
xfce123 Skrevet 12. februar 2014 #15 Skrevet 12. februar 2014 *Sukk. Begynn fra scratch. Finn særemne fra nettet. Finn masteroppgave fra Blindern. Finn noe som noen andre har skrevet og kopier det. Evt finn noe på engelsk, og finn en tilsvarende forfatter. Eller vær enda smartere - ta norsk som privatist, og ta særemne fra noen andre. Kjøp det.
xfce123 Skrevet 12. februar 2014 #16 Skrevet 12. februar 2014 Du er også bra naiv da, TS. Du skal bruke bøker til å treffe sosiologiske konklusjoner om samfunnet IRL? Det du kunne gjort, hvis du var skikkelig ambisiøs, det er å beskrive hva kvinners posisjon og verdi er i de bøkene du tar for deg, hvordan det kommuniseres, hvordan forfatter omtaler kvinner, osv. Peke på likheter, likheter på tvers av fortellerstil, osv.
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #17 Skrevet 12. februar 2014 Du er også bra naiv da, TS. Du skal bruke bøker til å treffe sosiologiske konklusjoner om samfunnet IRL? Det du kunne gjort, hvis du var skikkelig ambisiøs, det er å beskrive hva kvinners posisjon og verdi er i de bøkene du tar for deg, hvordan det kommuniseres, hvordan forfatter omtaler kvinner, osv. Peke på likheter, likheter på tvers av fortellerstil, osv. Bøkene er jo skrevet i samarbeid med personen og er hennes fortelling om hvordan hun blir behandlet i et mannsdominert land. Bøkene handler om samme person som kjemper for det samme i alle bøkene, bare at hver bok tar for seg en ting, feks. familien, osv da. Hvordan skal jeg peke på likhetene og likhetene på tvers av fortellerstil når alt er helt likt ? Anonymous poster hash: 992ec...845
xfce123 Skrevet 12. februar 2014 #18 Skrevet 12. februar 2014 Bøkene er jo skrevet i samarbeid med personen og er hennes fortelling om hvordan hun blir behandlet i et mannsdominert land. Bøkene handler om samme person som kjemper for det samme i alle bøkene, bare at hver bok tar for seg en ting, feks. familien, osv da. Hvordan skal jeg peke på likhetene og likhetene på tvers av fortellerstil når alt er helt likt ? Anonymous poster hash: 992ec...845 Nei, da har du en anekdotisk fortelling som ikke egner seg til å trekke ut generelle sannheter om noe som helst
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #19 Skrevet 12. februar 2014 Nei, da har du en anekdotisk fortelling som ikke egner seg til å trekke ut generelle sannheter om noe som helst Ah, nå skjønner jeg ! Tusen takk Anonymous poster hash: 992ec...845
AnonymBruker Skrevet 12. februar 2014 #20 Skrevet 12. februar 2014 Hvis du har så mye kunnskap burde du IHVERTFALL klare å komme opp med en problemstilling. Ærlig talt da, jeg er selv masterstudent og det vanskeligste for meg er faktisk å finne problemstillinger for oppgavene mine. Det er også sånn at for noen er det den vanskeligste delen. Er det mulig å være så unødvendig frekk overfor folk som spør etter råd? Anonymous poster hash: 5dcb8...406 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå