Gå til innhold

Noen med staffe her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken kennel er den fra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen? :)

Skrevet

Har amstaff..
Han kom ikke fra noen kennel, men foreldrene hans var fra Scottborg og Choise-Steel.

Skrevet

Jeg har ! :D

Anbefaler Goldstaff, veldig seriøs og flink oppdretter .

• Liker 1
Skrevet

Jeg er i kontakt med oppdretter og venter på fødsel 16.feb :)) Krissvel Staffords Kennel. Drevet nest lengst i Norge :)

Skrevet

Jeg har ! :D

Anbefaler Goldstaff, veldig seriøs og flink oppdretter .

Hvilket kjønn har du? Var det din første staffe?

Skrevet

Første Staff ja :-) men ikke første hund da ;-) .. Hannhund

Skrevet

Plutselig har hele Norge skaffet seg denne rasen, hvorfor er den så populær? :)

Skrevet

Vet du hva? Den er bare helskjønn! De er så kosete at de vil under huden på deg, og de er fine for oss som egentlig foretrekker større hunder, men synes det er praktisk med noe mindre.

Skrevet (endret)

Første Staff ja :-) men ikke første hund da ;-) .. Hannhund

Hvordan har det gått? :) Har den vært noe stri eller noe? :)

Endret av NovaFlare
Skrevet

Har fra Tadpoles i Sverige :)

Skrevet

For min del: mye hund i praktisk innpakning ;)

Skrevet

Han er akkurat ett år nå og vi er veldig fornøyd :-) har hatt fuglehund, retriver og gjeterhund før så dette er første terrier . Det jeg har merket meg som anderledes i negativ forstand er at han har vært noe verre med valpebitingen enn de andre (mulig det også er fordi han liker å holde i noe når han blir glad og da tar han gjerne hånda di ) .

Ellers er han veldig lettlært og ekstremt glad og kosete. Underdanig som få ovenfor andre hunder. Aldri opplevd noe som ligner aggressivitet fra denne karen.

Det bør bemerkes at jeg har jobbet endel med han og vært veldig bevisst hele veien når det kommer til oppdragelsen, men det bør man jo være uansett rase.

En ting som virkelig er forskjell fra de andre rasene jeg har hatt er at han er veldig rolig og lite masete inne , samtidig som han er leken ute. :-) litt deilig å ha det sånn at å lenge han har fått gjort i fra seg så går det faktisk Ann å vente litt med hovedtur (MÅ liksom ikke løpe ut på langturen med en gang man står opp/kommer hjem fra jobb osv .. ) .

Skrevet

Vi valgte forresten rasen av samme grunn som andre nevner her : vant med stor hund og ønsket på mange måter det, men bor i byen og trengte noe med litt mer praktisk størrelse ;-)

Skrevet (endret)

Det bør bemerkes at jeg har jobbet endel med han og vært veldig bevisst hele veien når det kommer til oppdragelsen, men det bør man jo være uansett rase.

Hva har du vært bevisst på og lagt vekt på? Tenker du på ting som å gå sist inn døra, sitte pent og få værsågod før mat, osv?

Endret av NovaFlare
Skrevet

Hvilken kennel er den fra?

Vi har fra Staffaron. Kunne ikke blitt mer fornøyd! Det er den herligste rasen jeg har vært borti :) Praktisk innpakning, kan brukes til det meste (WP, agility, utstilling osv), viser hengivenhet på en måte jeg ikke har sett før. Det er dog viktig å ikke bare rose dem opp i skyene... Pga myyye useriøs avl har det nå blitt en del sykdommer/allergi på rasen. Derfor er det utrolig viktig å sette seg godt inn i sykdomshistorikk, stamtavler og være nøye med valg av oppdretter. En seriøs oppdretter evner å se feil med egne dyr og syns det er bra når valpekjøper spør mye. Dersom oppdretter blir "snurt" hvis du spør om sykdommer osv, finn en annen! En del individer sliter med samkjønnsaggresjon, så sosialisering er alfa omega fra tidlig alder, og alltid bare med trygge hunder. De er nok ikke alltid egnet som "parkhunder" da de kan ha et litt utydelig kroppspråk. Husk også at mange er sneversynte og tror på medias fremstilling som djevelske drapsmaskiner som tror småbarn er snacks :-p Forbred deg på en hund som helst skal kose deg innenifra, ligge på fanget uavhengig av om du vil, og du vil i 10-12 år få en venn med deg på do. Tispa her gråter ustanselig hvis vi vil være alene på toalettet! De er smarte, så mental trening er noe de krever. Lykke til :)

Ps. Si ifra hvis du befinner deg i Aust-agder, så skal du få hilse på tispa vår :)

• Liker 1
Skrevet

Hva har du vært bevisst på og lagt vekt på? Tenker du på ting som å gå sist inn døra, sitte pent og få værsågod før mat, osv?

Det er flere ting,

ikke mat før vær så god

ikke først inn døren og vente på dørmatten i gangen til vi sier at han kan gå inn

ikke henge rundt på kjøkkenet når vi lager mat

ikke opp i sofa/seng (vi tar heller et teppe og setter oss på gulvet for å kose med han)

kontaktøvelser var det første vi lærte han, da er det veldig lett å "hekte på" mer dressur etter hvert.

gå pent i bånd

vente med å hilse på mennesker til menneskene har hilst på hverandre og han evt har fått klarsignal for å hilse (akkurat nå er han litt "teenageboy" så vi har hatt litt tilbakegang på dette punktet, men vi jobber med det daglig)

Innkalling, han skal komme alltid (bruker mye godis og ros slik at han alltid ønsker å komme når vi roper og ikke bare fordi han får beskjed)

Det var en her som nevner at de ikke er parkhunder, jeg er litt uenig i det. så lenge man er god på å sosialisere dem så tror jeg ikke dette er noe problem. Vår er ute å leker med andre hunder hver eneste dag, har gjort det siden han var helt mini :-) Men dette er jo klart noe man må se an hos hver enkelt hund. Tror det er veldig viktig at de får være sammen med forskjellige hunderaser slik at de lærer seg hundespråket :-)

Skrevet

Det var en her som nevner at de ikke er parkhunder, jeg er litt uenig i det. så lenge man er god på å sosialisere dem så tror jeg ikke dette er noe problem. Vår er ute å leker med andre hunder hver eneste dag, har gjort det siden han var helt mini :-) Men dette er jo klart noe man må se an hos hver enkelt hund. Tror det er veldig viktig at de får være sammen med forskjellige hunderaser slik at de lærer seg hundespråket :-)

Du skriver lenger opp at hunden din bare er ett år gammel, så dette vet du faktisk ingenting om ennå. Samkjønnsaggresjon viser seg som regel ikke før hunden er mentalt og fysisk helt voksen og dette skjer ikke før tidligst i to - treårsalderen. Jeg kjenner for øvrig ingen som har staff som ikke har noe samkjønnsaggresjon og de som har to har gjerne en av hvert kjønn.

Det er også så mye sykdom på rasen på grunn av useriøs avl, at jeg ville ha vært meget skeptisk. Allergi og HD/AD er bare noe av det.

• Liker 2
Skrevet

Du skriver lenger opp at hunden din bare er ett år gammel, så dette vet du faktisk ingenting om ennå. Samkjønnsaggresjon viser seg som regel ikke før hunden er mentalt og fysisk helt voksen og dette skjer ikke før tidligst i to - treårsalderen. Jeg kjenner for øvrig ingen som har staff som ikke har noe samkjønnsaggresjon og de som har to har gjerne en av hvert kjønn.Det er også så mye sykdom på rasen på grunn av useriøs avl, at jeg ville ha vært meget skeptisk. Allergi og HD/AD er bare noe av det.

Selvfølgelig kan jeg ikke si der bare på bakgrunn av min hund som ikke er mer enn et år, jeg vet om veldig mange som har finfine "staffe-parkhunder" så dette tror jeg er like individuelt for denne rasen som for andre raser.

Det er blitt en popularitetsrase og dessverre mye dårlig Avel. Det er derfor viktig at man sjekker opp kennel og linjene til valpen så man på best mulig måte kan unngå å få en syk hund (selvom frie linjer ikke er noen garanti) ..

Skrevet

Det finnes helt klart staffer som er fine parkhunder og som aldri viser tegn til samkjønnsaggresjon eller dårlig kroppspråk, men det er mer unntaket enn regelen. De skal jo være modige og fryktløse, så det er mange andre raser som heller egner seg hvis man vil ha en parkhund. Jeg elsker rasen og er opptatt av godt hundehold, da blir jeg faktisk veldig oppgitt når noen bare skal fremheve det positive med dem og lukke øynene for det negative. Staff er ikke for alle, og godt er det. Jeg syns det er like viktig å fremheve de negative sidene, så ikke en evt valpekjøper får helt sjokk når valpen blir voksen.

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...