AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #1 Skrevet 4. februar 2014 Er mamma til en gutt på tre år, og jeg sliter med at han er blitt så sterk at jeg får problemer med å holde han igjen.... Han herjer mye, og liker fysisk lek. Han er stort sett snill og grei, men så sterk og voldsom at jeg får vondt. Føler meg skikkelig pysete, hehe noen som kjenner seg igjen? Han kan ofte overraske meg med å plutselig kaste seg over meg, klatre på meg, klemme meg hardt så jeg blir lugget o.l. Gruer meg til hvordan det blir når han blir større.....Anonymous poster hash: 0ef7a...5c8
Mafalda Skrevet 4. februar 2014 #2 Skrevet 4. februar 2014 Gruer meg til hvordan det blir når han blir større.....Anonymous poster hash: 0ef7a...5c8 Men seriøst, du kan jo ikke bare sitte og grue deg til han blir større? Hvis det fysiske aktivitetsnivået allerede er på et nivå som gjør vondt for deg, så må du forklare ham dette og sette grenser- ikke la ham holde på. Nettopp fordi han er stor og sterk tenker jeg at det er superviktig at du forklarer ham at det gjør vondt, at han må være forsiktig, at han må dempe seg. Det går fint an å gjøre dette uten å være kjeftete og sint, og etter mitt syn er du nødt til å gjøre det. Hvordan skal det ellers gå i lek med andre barn, i barnehagen, og som du sier- med deg, når han vokser seg større og sterkere? Noe av det kommer antagelig til å rette seg med tiden, men du må også på banen med korreksjon her, så han skjønner hvilken virkning det har å kaste seg over folk, få håret deres i klem osv. 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #3 Skrevet 4. februar 2014 Selv var jeg en slik unge. Men takket være en mor som var veldig snill og god har jeg enda aldri skadet noen skikkelig, selv som barn. Var veldig herjete og voldsom som liten, men mamma fikk kontroll på meg og nå er jeg et lite lam på 110kg og 2 meter. Bare vær snill og forståelsesfull med gutten din. Alle gutter elsker moren sin, og vil aldri skade dem. Klisje, men det er sannere enn man tror. Anonymous poster hash: a3879...095 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #4 Skrevet 4. februar 2014 Jeg har selvfølgelig forklart ham dette mange ganger, at mamma, og andre får vondt. Man må kose forsiktig osv. Men han glemmer seg bort, det er vel vanlig for treåringer? Det er mitt første barn, og da vet jeg ikke hvordan det er i praksis med større barn. Kanskje det ikke blir noe problem i det hele tatt når han blir litt større, at alle treåringen er slik, og at min i tillegg er sterk Anonymous poster hash: 0ef7a...5c8
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #5 Skrevet 4. februar 2014 Dette er jo en del av jobben som mamma og pappa, å korrigere barnets atferd og lære barnet å regulere seg selv (følelser og impulser). Hvis du gruer deg til han blir eldre bør du kanskje ta tak i det og skaffe hjelp utenfra.Anonymous poster hash: 397a2...c21
minister-mio Skrevet 4. februar 2014 #6 Skrevet 4. februar 2014 Problemet er vel egentlig ikke at han er så sterk, men at det er så vanskelig å sette grenser for en treåring. Du kan si til barnet at "det der er vondt, det må du ikke gjøre" og i neste sekund er det glemt. Men man må stå i det. 1
Sunshine Skrevet 5. februar 2014 #7 Skrevet 5. februar 2014 Gjenta, gjenta, gjenta! En treåring må minnes på ting hele tiden! Vi bruker lang tid til å fjerne uønsket atferd, og innimellom dukker det opp igjen. Repetisjon er måten små barn lærer på. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå