Gå til innhold

Får ikke lov til å å foreta bøyrprøve

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Snart hesteeier??

Hei.

Jeg skal ut å kjøpe min første hest, og vil være sikker på at jeg ikke kjøper "katta i sekken".

Har funnet en hest som jeg absolutt vil ha, eneste som gjenstår er vetrinærkontrollen. Og det er der problemet ligger.

Hesten var i utgasngspunktet solgt til en annen (jeg var litt treg med å bestemme meg...), men så viste det seg at hun ikke hadde penger så da kan jeg få kjøpt han alikevel (fikk tlf i går.....). Han ble undersøkt av dyrlegen på fredag, og det ble fortatt både bøyeprøve og tatt røntkenbilder. I papirene så står det "ingen annmerkninger."

Jeg snakket med eieren i går, og sa at jeg vil ha en ny vetrinærskjekk, siden jeg ikke var tilstedet på den første og jeg ikke hadde bestemt vetrinæren. Eier sa at det var greit, men at jeg ikke fikk bøye han opp. Hun sier at årsaken er at det er så stor belastning på beina å bli bøyd opp, og siden han ble det for få dagersiden vil hun ikke utsette han for det en gang til på kort tid. Jeg kan få gjøre det om en mnd, men kommer det noen før det og vil ha hesten så er den solgt. Jeg vil jo vedlig gjerne ha hesten, men vet ikke om jeg tør kjøpe den uten bøyeprøvene.. Er det sant at det er så skadelig for hesten å bli bøyd opp to ganger på kort tid? Og hva bør jeg gjøre?? Sukk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dixie i.i

Jeg synes du har funnet en hesteier som virkelig bryr seg om hesten sin. Få henne til å gi tillatelse til at dyrelgen som foretok undersøkelsen sist er fritatt fra taushetsplikten, og ta en prat med han. Få din dyrlege til å ta en normal "friskhetsundersøkelse" samt se på røntkenbildene, så bør du føe deg trygg. Den bøyeprøven som ble foretatt i forrige uke holder til at du skal få forsikret hensten din.

Det er en enorm belastning for sener og ledd og bli bøyd opp, og bør gjøres så sjeldent som mulig. Når jeg kjøpte hesten min som unghest i england fikk jeg ikke lov til å bøye han opp, for di dyrlegene der nede mener det er svært skadelig for beina og kan føre til skader. Hadde en grundig undersøkelse + røntken og nå 6 år senere er hesten like frisk!!

Lykke til. Men han ingen garantier for noe uansett, og jeg tror ikke din dyrlege bøyer opp noe anderledes en andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hesten er frisk skulle ikke det være noe problem.

Ville blitt litt skeptisk, men vet ikke hva du bør gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

Hallo, hesten ble jo sjekket for bare noen få dager siden - det er neppe noen endring i tilstanden. Synes du skal stole på veterinæren og eieren jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dixie i.i

En bøyeprøve vil si at en dyrlege løfter opp beinet og presser leddene oppover med et visst kg trykk (er ikke sikkert på hvilket) i et par min, så skal hesten trave til den slutter å halte. Det er helt normalt at en hest halter de første skrittene, men så skal den gå rent. Jo lengre den er halt, jo høyere grad av bøyehalthet snakker vi om. Det at en hest gir utslag på en bøyeprøve indikerer at det kan være nnoe galt, men her må man også ta hennsyn til hestens alder ol. En 13-14 år gammel hest som har gått masse i sitt liv vil fort vekk gi utslag på en slik prøve uten at det nødvendigvis vil indikere at noe er galt. Det sammen med en ung hest som er i vekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Virvar

Huff ja !! Skriver under på den Bjørnsdatter

Er det vanlig? Leste eller hørte aldri om det i min tid som hestefrelst ungdom.

Det kan da umulig være bra for hesten å utsettes for ofte ! :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dixie i.i

Det er en helt vanlig undersøkelse når man skal kjøpe hest, eller sjekke om den er frisk. Om hesten er skadet, men at man ikke finner ut hvor kan man bedøve de forskjellige leddene og finne ut hvor skaden sitter. Det er nok ikke så vondt for hesten, er bare hester med problemer som motsetter seg selve bøyningen (de som er flere grader halt), men det er en relativt stor belastning på leddene som ikke bør gjøres med for kort mellomrom, selv bøyer jeg opp hesten min en gang i året, slik kan man finne ut om det er noen som ligger latent og få behandlet det før det blir en stor skade. Det er også krevd fra forsikringsselskapet at man tar bøyeprøver før man får forsikret hesten for over 25.000.

Jeg har drevet med hest i 20 år, og har alltid hørt om bøyeprøver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres ut som en fornuftig eier som ikke lar deg ta en bøyeprøve til så fort etter den første. Og om den er undersøkt for kort tid siden kan du vel prøve å stole på den dyrlegen, evt få hesteeieren til å oppheve taushetsplikten rundt testingen (som nevt tidligere her). Og det er sant at det kan være skadelig for hesten å bli bøyd opp flere ganger over kort tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnsdatter

:oops: Eh, nei, men har noe av fasongen rundt magen, er jeg redd ;) Knærne mine er jo stort sett ledda andre veien da. I hvert fall de bak.

Uff, nå rota jeg meg opp i noe her... :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hesteeier!!!

Takk for råd og innspill!!!!

Nå har jeg kjøpt hesten!! Og han er så fin!!!!

Ble enig med selger om at jeg kan bøye han opp om en mnd tid (så framt ham ikke blir skadet ol. i mellomtiden), og om det er utslag da så kan jeg heve kjøpet eller få prisreduksjon. Også har jeg jo fått godkjent forsikringen ved bruk av den forrige bøyeprøven så jeg er ikke så bekymret....

Bare gleder meg til jeg er ferdig på jobb, for da skal jeg hente han og ta han med hjem!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!

Hvis du har fått godkjent forsikring og du har papirer på sist bøyetest.

Da ser jeg ingen hensikt i å ta en til, da er jo hesten frisk :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...