Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp!!

Vesla mi har begynt å stamme. Kom som lyn fra klar himmel. Jeg og mannen min hadde vært borte i fire dager for oss selv, mens jentungen var hos mormor og bestefar. Og så når vi kom hjem så har hun plutselig begynt å stamme.. :sjokk: Noen ganger så kan hun stå å prøve på å si ordet sikkert ti ganger. Kan dette gå over like fort som det kom?

Prøver å være veldig tålmodig og bare sitte og vente til hun har klart å si ordet, slik at hun ikke skal bli stresset. Er også veldig oppmerksom på at jeg ikke fullfører ordet for henne når det stokker seg. Men jeg er utrolig bekymret. Hun er egentlig veldig flink til å snakke. Begynte å snakke rent veldig tildlig, lange setninger og greier. Hun er bare tre år. Hvis det er noen som har erfaring med slikt så hadde jeg vært kjempe-takknemlig. Er redd at dette kommer til å bli ett problem...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min sønn hadde en periode med stamming da han var 2 1/2. Jeg ble, som deg, veldig bekymret - spesielt fordi han selv ble så lei seg og fortvilet fordi han ikke klarte å snakke. Vi har også flere stammere i familien.

Stammingen forsvant like fort som den kom, etter ca. en måned. Siden det har han ikke stammet.

Hvis du ønsker faglige råd, prøv Bredtvet Kompetansesenter.

Håper det går bra for dere!

Skrevet

Godt å høre!! :)

Er ikke like lett å være mamma når du ser gullet ditt sliter så veldig.

Hvordan grep du an problemet?

Skrevet

Jeg passet på å være tålmodig og ikke fullføre setningene for ham. Både mannen min og jeg prøvde å snakke litt langsommere og bruke et relativt enkelt språk (ikke babyspråk, altså, men enkelt og tydelig vanlig språk).

Jeg opplevde situasjoner hvor gutten min gråt og spurte meg hvorfor han ikke klarte å snakke. Da prøvde jeg å ikke gjøre så stort nummer av det, og hvert fall ikke vise at det bekymret meg. I stedet sa jeg noe sånt som

"Jo da, du kan jo snakke du. Alle kan syns det er vanskelig å snakke noen ganger. Du kan jo prøve å si det på en annen måte." Osv osv

I denne tråden finner du flere gode råd, bl.a. fra Chiquita.

Her har jeg skrevet litt om min sønns språkproblemer. Nå snakker han forøvrig nesten helt rent.

Lykke til :)

Skrevet

Når stammer barnet ditt mest?? Stammet han før hun dro til sine besteforeldre?

Jeg har et barn som har stammet i mange år og ganske kraftig enkelte ganger... Ta kontakt med Bredtvet Kompetansesenter i Oslo eller gå til lege for å få henvisning dit... De er råflinke på akkurat stamming. de finner ut hvilke type stamming barnet har, hvordan barnet lettest kan prate og hjelpe deg slik at du vet hvordan du skal takle problematikken.

Mitt barn stammer ennå, men bare i visse situasjoner og humøret er mye bedre på barnet mitt.. Jeg vet at de er flinke på Bredtvet og at de kan det de gjør...

De hjalp meg og mitt barn utrolig mye..

Skrevet

Hun begynte å stamme når hun var hos besteforeldrene.. Ikke at jeg ikke stoler på min egen mor og far, men jeg er redd for at det kan ha skjedd noe ettersom det kom så plutselig. Chiquita sitt innlegg var veldig bra. Hun skrev jo at engstelse var en mulig grunn. Kanskje hun har vært redd for at vi ikke skulle komme å hente henne igjen. Har ikke vært borte fra henne mer en en helg om gangen før denne turen. Hun har også begynt å sette seg opp når jeg leverer henne i barnehagen. Kanskje dette kan være grunnen...

Antagelig så bekymrer jeg meg nok for mye..eller..

Skal i foreldresamtale i Bh på fredag, får ta opp temaet der også. Hun er jo bare tre år så det er jo mest sannsynlig at stammingen går over like fort som den kom. Hva vet jeg?! Men hvis det ikke går over, hvor lenge skal jeg la det gå før jeg eventuelt kontakter logoped?

Gjest Anonymous
Skrevet

kaisa - jeg tok kontakt med skole og gjennom dem ble det opprettet kontakt med logoped, så han får hjelp via dem også.. mitt barn går på skole, så jeg vet ikke hvor stor hjelp en logoped har på et mindre barn.. men det skader ikke å undersøke litt mer om det... -s- og igjen vil jeg påpeke Bredtvet -s-

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...