Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et lite borettslag, med 6 leiligheter. Den gamle styrelederen trer av etter nytt møte om noen måneder. Det er ikke så mange som er interessert i stillingen, bortsett fra en person, men hun er ikke kompetent nok til å sitte i styre, og jeg vet at jeg har støtte fra flertallet om å bli valgt, så stillingen blir min.

Spørsmålet er som følger: Hvor mye har jeg mulighet til å endre på ting jeg ikke er enig i? Som for eks. en av naboene her, som er verdens hyggeligste kar har fått 3 advarsler, for små p*sseting. Fordi den tidligere styrelederen og den inkompetente ikke har vært enig med han om visse ting, han har gått litt imot dem på møter, fordi han mener at ting kunne blitt løst på en litt bedre måte, bla. vedrørende bruk av penger.

Den gamle styrelederen har vært litt "gjør som jeg sier, men ikke som jeg gjør". Noe jeg har merket selv, så jeg skjønner godt denne naboen, det er utrolig mange ting han kunne tatt både den tidligere styrelederen på som ville endt med advarsel på både hun og den inkompetente naboen vår, hvis ikke det er styret som avgjør hvem som får advarsel, da måtte han gått til selve boligbyggelaget, men de to i styret ville vel støttet hverandre. 2 av de andre naboene følger ikke så mye med, begge to er utenlandske og den siste leiligheten, min har stått tom i årevis før jeg flyttet inn.

Jeg håper nå å få orden på borettslaget, og det ved å høre med dere først, før jeg går til verks. Kan jeg fremme et forslag om å få de advarslene strøket? Og at han kan dermed begynne med blanke ark, hvis dette er mulig å stemme om på et styremøte? Hele styret skal byttes ut, og det er snakk om andre tider, den inkompetente sitter for øyeblikket i styret, men kommer ved neste valg til å stemmes ut.

Jeg liker ikke at man bruker sin stilling i styret for å heve seg, noe hun og tidligere styreleder har gjort, men snart blir det slutt på dette. Her skal alle kunne si sin mening uten å bli overkjørt, hvis ikke så blir dette nok et borettslag fra helvete, var på grensen til det slik det ble drevet før jeg kom.

Kort og enkelt, kan jeg endre på det?

Anonymous poster hash: b9614...651
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel enten regler for dette (vedtekter, neppe husordensregler) eller ikke? Hvis det ikke er noe som tilsier det, så kan du vel (forsøke) å gjøre det?

For dette står det vel neppe noe om i borettslagsloven? Om 3 advarsler osv? Om noe, finner du kanskje hold i loven for at advarslene er usaklige?

Men jeg lurte, kan du flytte hit å bli styreleder her jeg bor? :)

Anonymous poster hash: 5dd60...c60
Skrevet

Du får vel sørge for å bli valgt først!

Ikke ta ting ut på forskudd.

Og så får du finlese vedtekter.

Jeg vil foreslå at dere lager en regel om at advarsler slettes etter et visst tidsrom.

Om du går inn og lager spesielle ordninger for en bestemt nabo med tilbakevirkende kraft, så virker du rimelig partisk, og dermed udugelig for en sånn jobb selv. Pluss at du vil få mange mot deg.

• Liker 5
Skrevet

Hvis borettslaget er på bare 6 leiligheter, hvorav 2 er uinteresserte, så fremstår det som litt av en konflikt mellom de 4 gjenværende leilighetene. Hvis du vil synke ned på deres nivå, prøv å slette advarslene, hvis ikke er det beste å følge Themis sitt forslag å faktisk gjøre ting på en ordentlig måte!

Anonymous poster hash: c0ae0...69e
  • Liker 2
Skrevet

Siden du er en del av et boligbyggerlag, mulig de har vedtekter?

Anonymous poster hash: 278b7...1fb
  • Liker 1
Skrevet

Siden du er en del av et boligbyggerlag, mulig de har vedtekter?

Anonymous poster hash: 278b7...1fb

Det er vel borettslaget selv som har vedtekter, - ikke boligbyggelaget.

Jeg antar TS kjenner vedtektene godt siden hun er såpass engasjert.

• Liker 1
Skrevet

Du får vel sørge for å bli valgt først!

Ikke ta ting ut på forskudd.

Og så får du finlese vedtekter.

Jeg vil foreslå at dere lager en regel om at advarsler slettes etter et visst tidsrom.

Om du går inn og lager spesielle ordninger for en bestemt nabo med tilbakevirkende kraft, så virker du rimelig partisk, og dermed udugelig for en sånn jobb selv. Pluss at du vil få mange mot deg.

Jeg trenger ikke å sørge for det, jeg blir med 100% sikkerhet valgt, flertallet av de som bor her kommer til å stemme på meg, to av dem har vist misnøye med å ha henne som styreleder og vil heller ha meg, en nabo er aldri tilstede på møtene fordi hun ikke er så god i norsk, de siste vet jeg ikke, men flertallet er uansett for å ha meg som styreleder, uansett hvordan man vrir og vrenger på det.

Jeg tenkte faktisk litt i de baner selv, at det skal gjelde for alle, etter en visst antall måneder eller år, så strykes enten en eller alle advarslene.

Den eneste jeg evt. ville fått mot meg var den inkompetente styremedlemet, som aldri har bidratt for felleskapet, det er en person, det er ikke "mange"

Skrevet

For det første ville jeg ventet til valget er i orden, slik at du er sikker på å bli valgt, samt ser hvem de to andre i styret vil bli. Så må det nye styret sette seg ned og finne ut hvordan de ønsker ting skal være fremover.

Hvis dere har forretningsførselen hos et boligbyggelag så ville jeg tatt kontakt med dem. De har nok tanker om hva som bør gjøres for å få et effektivt styre hos dere. Og de vet mye mer om slike ting enn mange av dem som svarer her inne på KG.

Når det gjelder advarslene så kan de jo bare stå. Det vil jo ikke ha noen betydning for vedkommende så lenge h*n ikke får nye advarsler. Og det er en lang prosess å få noen kastet ut selv med alvorlige advarsler, og hvis disse kun er på småting vil det være nesten umulig.

Det jeg ikke skjønner er hvordan du ser for deg at hele styret skal byttes ut. Det sitter tre i styret nå. Du stiller til valg som leder. Da er det bare de to andre igjen, der en ikke kommer på møter fordi hun ikke er god i norsk og den andre vet du ingenting om.. Jeg tror du må regne med å ha med noen fra det gamle styret enten du vil eller ikke.

• Liker 1
Skrevet

Synd det skal bli konflikter i ett så lite borettslag, og helt sikkert over tulleting! Skjønner ikke dere gidder.., kan dere ikke bare la hverandre være i fred?? Hvor mye konflikter kan man lage i et lite borettslag egentlig, finn på noe annet enn å krangle med naboer sier nå jeg- ingen av dere kommet til å vinne kampen om den mest konfliktløsende og samlende lederen

Anonymous poster hash: 27f18...a43

Skrevet

For det første ville jeg ventet til valget er i orden, slik at du er sikker på å bli valgt, samt ser hvem de to andre i styret vil bli. Så må det nye styret sette seg ned og finne ut hvordan de ønsker ting skal være fremover.

Hvis dere har forretningsførselen hos et boligbyggelag så ville jeg tatt kontakt med dem. De har nok tanker om hva som bør gjøres for å få et effektivt styre hos dere. Og de vet mye mer om slike ting enn mange av dem som svarer her inne på KG.

Når det gjelder advarslene så kan de jo bare stå. Det vil jo ikke ha noen betydning for vedkommende så lenge h*n ikke får nye advarsler. Og det er en lang prosess å få noen kastet ut selv med alvorlige advarsler, og hvis disse kun er på småting vil det være nesten umulig.

Det jeg ikke skjønner er hvordan du ser for deg at hele styret skal byttes ut. Det sitter tre i styret nå. Du stiller til valg som leder. Da er det bare de to andre igjen, der en ikke kommer på møter fordi hun ikke er god i norsk og den andre vet du ingenting om.. Jeg tror du må regne med å ha med noen fra det gamle styret enten du vil eller ikke.

Vi sitter faktisk 3 stykker fordi styrelederen ikke har gått av enda. Ved neste valg sitter vi faktisk kun med 2. Meg og den inkompetente. Det er krav på at det skal være 3 i styret. Vi som har snakket sammen vil ikke ha en som ikke gjør noe for felleskapet.

Etter at den gamle styrelederen flyttet ut, har det kommet inn en ny nabo, som har vist interesse for fellesskapet, har virkelig stått på de få månedene h*n har bodd her. Denne personen kunne også tenke seg å sitte i et styret, og den naboen som har tidligere følt seg overkjørt føler nå at han endelig kan komme til ordet uten å bli helt overkjørt.

Det er med 99.9% sikkerhet at styret kommer til å bestå av oss tre. Og da kan vi faktisk få gjort ting her , istedenfor et borettslag som tidligere er drevet som at "styreleder" vet best og prioriterer det som passer best for henne. Det har vært saker som har vært viktige for oss å gjøre noe med, som hun som styreleder har oversett.

Hun og den "inkompetente" andre i styret er av samme ulla,og ikke bidrar hun,jeg mener dette et kriterie for å kunne sitte i et styre. Hun kan godt være vara, men det å sitte som styremedlem mener jeg krever , og dette er andre enig i meg i, at man faktisk gjør noe, derfor blir det et totalt ombytte av styret, vi har ikke noe annet valg hvis vi skal få orden på ting, slik det er idag, og med henne i styret eller som styreleder så nytter ikke det.

Jeg hadde med glede hatt henne i styret og/eller som styreleder hvis hun faktisk hadde bidratt, men når man ikke gidder å ta trappevask, ikke raker løv (stiller altså opp på div dugnader), ikke måker snø osv. da bidrar man ikke og har dermed mistet retten til å kunne sitte der og bestemme hvordan ting skal være.

Min mening.

Skrevet

Jeg hadde med glede hatt henne i styret og/eller som styreleder hvis hun faktisk hadde bidratt, men når man ikke gidder å ta trappevask, ikke raker løv (stiller altså opp på div dugnader), ikke måker snø osv. da bidrar man ikke og har dermed mistet retten til å kunne sitte der og bestemme hvordan ting skal være.

Min mening.

Hvorvidt noen ikke utfører fysiske oppgaver som du nevner her har ingen betydning for hvorvidt hun er egnet i styret. Hun kan ha andre egenskaper/kvalifikasjoner som styret kan ha bruk for. Hun kan faktisk ha en sykdom som gjør at hun ikke kan utføre de oppgavene som du nevner over her uten at du vet noe om dette.

Når det gjelder resten av styret så håper jeg dere får et styre som kan fungere. Et styre har et stort ansvar i et borettslag. Og hvis styret ikke fungerer så kan dette skape negativitet som til slutt kan påvirke prisen på leilighetene.

• Liker 1
Skrevet

Det høres ikke ut som du er spesielt kompetent selv, TS. Å velge noen som er så kunnskapsløs som styreleder er galskap.

Anonymous poster hash: 644d3...52c
  • Liker 2
Gjest Groupon
Skrevet

Synes nok at dere trenger hjelp av boligbygelaget dere er tilsluttet, ville gagne dere mer, i allefall få en opplæring av dem av hva dere kan forvente av de andre andelseierne., dugnad kan feks trekkes kr 100 pr mnd over felleskostnader pr mnd, de som stiller på dugnad kan få pengene tilbakebetalt osv., de som er syke eller sv andre grunner ikke kommer på dugnad har dekt sin del over f.k osv osv

• Liker 2
Skrevet

En ting er sikkert, du har ikke peiling på hva et styret sin rolle i et borettslag er. Jeg har vært i styret i nær 10 år. Slik oppførsel fra din side her er helt utrolig. Styret har faktisk ikke plikt til og måke snø osv. Styret sin rolle er og forvalte midlene, delegere oppgavene seg imellom og bl.a sørge for at nødvendig vedlikehold gjøres. Den som er styreleder kan ikke overstyre andre i som sitter i styret og gjør som den vil. Råder deg sterkt å få få tak i reglene som gjelder for borettslag. Man kan heller ikke slette advarsler som tidligere styre har gitt ut bare for at du vil begynne med blanke ark. Det er ikke slik det fungerer.

Du kan ikke bare gå inn og endre på ting som du vil heller. Det finnes regler for hva styret kan foreta seg uten at beboere må involveres men kun informeres om. Det er et meget omfattende regelverk. Jeg har lært noe hele tiden og jommen kan det være slitsomt. Men dere er et lite borettslag og lettere og ha oversikt. Får hjelp fra Boligbyggelaget dere er tilknyttet.

Anonymous poster hash: 4a9d4...94e
  • Liker 2
Skrevet

En ting er sikkert, du har ikke peiling på hva et styret sin rolle i et borettslag er. Jeg har vært i styret i nær 10 år. Slik oppførsel fra din side her er helt utrolig. Styret har faktisk ikke plikt til og måke snø osv. Styret sin rolle er og forvalte midlene, delegere oppgavene seg imellom og bl.a sørge for at nødvendig vedlikehold gjøres. Den som er styreleder kan ikke overstyre andre i som sitter i styret og gjør som den vil. Råder deg sterkt å få få tak i reglene som gjelder for borettslag. Man kan heller ikke slette advarsler som tidligere styre har gitt ut bare for at du vil begynne med blanke ark. Det er ikke slik det fungerer.

Du kan ikke bare gå inn og endre på ting som du vil heller. Det finnes regler for hva styret kan foreta seg uten at beboere må involveres men kun informeres om. Det er et meget omfattende regelverk. Jeg har lært noe hele tiden og jommen kan det være slitsomt. Men dere er et lite borettslag og lettere og ha oversikt. Får hjelp fra Boligbyggelaget dere er tilknyttet.

Anonymous poster hash: 4a9d4...94e

Mener du at Boligbyggelaget bestemmer over borettslaget? Borettslaget er da en selvstendig enhet som er styrt av egne vedtekter.

Du skriver:

"Det finnes regler for hva styret kan foreta seg uten at beboere må involveres men kun informeres om. Det er et meget omfattende regelverk."

Hvilke "regler" er dette?

Meg bekjent er det hjemlet i borettslagsloven!

Skrevet

Hvorvidt noen ikke utfører fysiske oppgaver som du nevner her har ingen betydning for hvorvidt hun er egnet i styret. Hun kan ha andre egenskaper/kvalifikasjoner som styret kan ha bruk for. Hun kan faktisk ha en sykdom som gjør at hun ikke kan utføre de oppgavene som du nevner over her uten at du vet noe om dette.

Når det gjelder resten av styret så håper jeg dere får et styre som kan fungere. Et styre har et stort ansvar i et borettslag. Og hvis styret ikke fungerer så kan dette skape negativitet som til slutt kan påvirke prisen på leilighetene.

Jo, jeg vet veldig godt om at hun ikke har en sykdom. Hun har vært med to-tre ganger tidligere fordi hun ble tvunget til det, da klaget hun over at dette var bare helt idiotisk osv, og hun er 36 år, langt ifra en 70+ år gammel pensjonist. Hun er av typen som vil at alt skal gjøres for henne, og bare sånn FYI så trener hun på treningssenter osv og er i god form, er stadig vekk ute på fester osv til langt på natt.

Hvis hun ikke hadde gjort alt dette så kunne jeg kanskje trodd det, men nok om det.

Og til kjære AB som mener jeg er kunnskapsløs: Mener du virkelig at det å ha noen i styre, som kun gjør det som faller dem inn egner seg? Jeg kan legge ved mange ting som kan få deg til å trekke tilbake disse ordene, da du ikke kjenner henne.

1: Når styreleder flyttet gikk hun inn som midlertidig styreleder. Jeg tok opp en sak som kunne dreie seg om lekasje, dette avfeide hun og mente at det mest sannsynligvis var kondens (når ble hun en ekspert?). Det viste seg å være kondens, men det er noe hun ikke kunne vite, da det skjedde i min bod.

2: Etter en stund gadd hun ikke vise mye ansvar og det var jeg som endte opp med å få alle tidligere papirer fra tidligere møter osv, fordi hun ikke gadd det. Igjen, viser dette til en person som tar ansvar og bør sitte i et styre, eller for den saks skyld som styreleder?

3. Velger først å trekke seg fra styret etter at styreleder flytter og gidder ikke å ta ansvar, velger plutselig å komme tilbake igjen, ikke bare nå skal hun sitte i styret, men har nå "gunnet" for styreleder.

Jeg kan nevne en hel haug av saker, den nye naboen, som selv har sittet i styret, for de som bruker sine eksempler her, denne personen er 60+ (nye naboen) og har selv sagt at det krever litt mer enn som så av en som skal ha et slikt ansvar, og at hun har ikke gjort så mye for felleskapet.

Og til deg som sier at jeg ikke kan endre på ting? Vel, jeg spør, så jeg forventer bare et ja eller nei svar, ikke en slik tone. Jeg er også fullstendig klar over at en styreleder ikke kan gjøre det, men DENNE styrelederen gjorde det, og gjorde ting hun følte for. Hun satte opp en hekk blant annet på felles område, noe som egentlig skulle vært stemt om, men hun gikk bare "utifra" at det var greit for meg ifølge henne selv. Mange historier er også, men ikke noe poeng i å ta opp alle. Og slik er denne andre personen også, gjør det som passer henne, og ikke noe mer.

Utifra alle opplysninger du har fått nå (og resten til de som følger debatten), er dette en person man vil ha som styreleder?

Skrevet

Du er kunnskapsløs når du ikke engang vet at det finnes et lovverk og begynner å finne på egne regler mens du holder på. Jeg har ikke sagt at hun er egnet, jeg har bare sagt at du virker ikke særlig egnet du heller.

• Liker 2
Skrevet

Du er kunnskapsløs når du ikke engang vet at det finnes et lovverk og begynner å finne på egne regler mens du holder på. Jeg har ikke sagt at hun er egnet, jeg har bare sagt at du virker ikke særlig egnet du heller.

Er du totalt idiot? Kan du vise hvor jeg har funnet på egne regler? Jeg spør om et spørsmål, om det er mulig å fjerne noens advarsler, et enkelt ja eller nei hadde holdt. Jeg er fullstendig klar over at det er eget lovverk, men jeg kan ikke finne noe i lovverket om hvorvidt det er mulig å få det fjernet eller ikke.

Hvis du baserer dette med at jeg er egnet kun på det ene spørsmålet, så syntes jeg oppriktig synd på deg.

Skrevet

Slapp av. De fleste som sitter i styrer i sameier og borettslag er stort sett ganske kunnskapsløse, uprofesjonelle og tar seg til rette! Hvis de valgte gjør sitt beste for å ivareta felleskapet, følge vedtekter, regler og loven er det mer enn godt nok.

Skrevet (endret)

Jeg får legge til mine 50 cent til ts. Jeg er ikke enig med de fleste innleggene her, det ts spør om er som han eller hun skriver, et enkelt spørsmål, med et ja eller nei svar. Det å kalle ts kunnskapsløs pga. det mener jeg er urettferdig. Det virker som at du ts bryr deg om borettslaget du er i, det er ikke alle borettslag/sameie som har det sånn. Hvis dere tre kan styre det bedre, flott. For meg virker det ikke som at, og jeg mener at hun du referer til som inkompetent er egnet, og jeg er uenig i at man bør slippe unna, bare fordi man sitter i et styre. Når man deltar viser man at man tar ansvar for felleskapet, etter hva jeg kan se så har hun ikke gjort det.

Det at du overtok papirene er ikke riktig, dette skulle hun gjort, går utifra at hun har sittet der lenger enn deg, og blir da den som skal ta over etter styreleder midlertidig og overta papirer. Det er mye her som gjør henne uegnet som styreleder. Min personlige mening, du virker mye mer egnet, og har ingen grunn til å tvile på at du kan drive dette bra. Så lykke til. :)

Endret av hakontheman

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...