AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #21 Skrevet 6. februar 2014 Aw, tusen takk. Det virker mye mer overkommelig nå. Jeg har gått litt opp og ned i holdninger til dette de siste par timene, men det ser ikke så vanskelig ut. Jeg får ringe Brønnøysund og Skattekontoret og høre hva de sier. Det virker ganske greit. Et siste spørsmål: Når begynner man å betale skatt? Jeg er jo ikke sikker på hvor mye jeg kommer til å tjene. Skal jeg likevel bare tippe noe og betale skatt fra dag én? Ja, du må "tippe". Skatten betaler over fire terminer: 15/3, 15/5, 15/9 og 15/11. Du kan selfølgelig justere forventet overskutt i løpet av året hvis det viser seg at du tjener mer/mindre. Anonymous poster hash: cb7bf...58c
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #22 Skrevet 6. februar 2014 Har et par spørsmål igjen! Jeg har ordnet en del siden sist. Søkt meg inn i enhetsregisteret, ordnet kunder osv., men er litt usikker på noe. Jeg endret på skatteetaten hvor mye jeg tror jeg vil tjene i overskudd innen næringsvirksomhet i år (post 2.7, 1.6.2), og skatten ble beregnet til veldig lite. Bare ca. 5000 av 53 000 - Funker frikort når jeg har ENK også, eller? Ja. Ser ut som den beregnede skatten stemmer. Anonymous poster hash: cb7bf...58c
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #23 Skrevet 6. februar 2014 Et siste spørsmål. Når jeg jobber for meg selv og ikke tjener så mye, da trenger jeg vel ikke drive med bokføring og regnskap? Greit å ha oversikt selv, men jeg må ikke sende det inn noe sted, eller? Du må dokumentere dine inntekter og kostnader, og oppbevare dokumentasjonen i 10 år. Mer her http://miniforetak.no/okonomi/arsoppgjor-og-selvangivelse/109-kutt-naeringsoppgaven-ved-lav-naeringsinntekt Anonymous poster hash: cb7bf...58c
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #24 Skrevet 6. februar 2014 Jeg bruker disse og synes det fungerer fint. Gratis er det også. Bare husk å kryss av på unntak av mva :-)http://www.conta-faktura.no/ Anonymous poster hash: 04636...cde
Gjest Linaria Skrevet 6. februar 2014 #25 Skrevet 6. februar 2014 Tusen takk for svar alle sammen. De tingene jeg spurte om for to dager siden, har jeg oversikt over nå, så det er bare spørsmålene i dagens innlegg jeg trenger svar på. Jeg tror jeg ringer Skatteetaten igjen i morgen, jeg. Har en liste med spørsmål som jeg er ganske sikker på at de har svar på.
Gjest Linaria Skrevet 6. februar 2014 #26 Skrevet 6. februar 2014 Jeg bruker disse og synes det fungerer fint. Gratis er det også. Bare husk å kryss av på unntak av mva :-)http://www.conta-faktura.no/ Anonymous poster hash: 04636...cde Tusen, tusen takk :D
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #27 Skrevet 6. februar 2014 Mye svadaråd du har fått her. Du trenger ikke opprette noe ENK før du passerer MVA-grensen på 50000. Etter 50000 er det lettere med ENK enn uten Omsetter du for mindre enn 50000 på et år trenger du ikke levere næringsoppgave. Bare føre inntektene rett i selvangivelsen og enkelt skatte av de slik. Har du, og har tenkt å ha, mindre enn 50000 i ekstrainntekter pår år, lønner det seg ikke med ENK. For mye styr for veldig lite. Å holde seg under 50000 er også lurt da man slipper å tenke på MVA i det heletatt. Da kan man fakturere som vanlig, men slipper ut igjen med de 25% MVA utgjør. Anonymous poster hash: 8997c...999
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #28 Skrevet 6. februar 2014 Mye svadaråd du har fått her. Du trenger ikke opprette noe ENK før du passerer MVA-grensen på 50000. Etter 50000 er det lettere med ENK enn uten Omsetter du for mindre enn 50000 på et år trenger du ikke levere næringsoppgave. Bare føre inntektene rett i selvangivelsen og enkelt skatte av de slik. Har du, og har tenkt å ha, mindre enn 50000 i ekstrainntekter pår år, lønner det seg ikke med ENK. For mye styr for veldig lite. Å holde seg under 50000 er også lurt da man slipper å tenke på MVA i det heletatt. Da kan man fakturere som vanlig, men slipper ut igjen med de 25% MVA utgjør. Anonymous poster hash: 8997c...999 Men TS skal jo ikke drive bedrift hvor en er MVA pliktig jo... Anonymous poster hash: 04636...cde
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #29 Skrevet 6. februar 2014 Derfor enklere uten ENK. Anonymous poster hash: 8997c...999
Gjest Linaria Skrevet 7. februar 2014 #30 Skrevet 7. februar 2014 Jeg blir veldig forvirret når alle motsier hverandre Jeg har alt bestemt meg for tingene jeg spurte om for noen dager siden, og hvis alt går etter planen, komme jeg til å tjene litt mer enn 50 000, men man kan jo aldri være sikker. Jeg blir likevel ikke avgiftspliktig fordi jeg kun driver med undervisning, det har jeg også skjønt. Men det går bra. Jeg spør Skatteetaten. Er ganske viktig at jeg får riktige opplysninger som ikke motsier hverandre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå