Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Et skikkelig teit spørsmål - vi ønsker å kjøpe en leilighet for 2.5 millioner.

La oss si vi har fysisk egenkapital på 200.000kr. Tar banken disse fra BSU eller stilles det bare sikkerhet i disse pengene? Vil de bli brukt til å "sponse" lånet? Hvis spørsmålet gir noen mening - vil de bli borte eller blir de stående på BSU-kontoen? :)

Anonymous poster hash: 48ccc...511
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et skikkelig teit spørsmål - vi ønsker å kjøpe en leilighet for 2.5 millioner.

La oss si vi har fysisk egenkapital på 200.000kr. Tar banken disse fra BSU eller stilles det bare sikkerhet i disse pengene? Vil de bli brukt til å "sponse" lånet? Hvis spørsmålet gir noen mening - vil de bli borte eller blir de stående på BSU-kontoen? :)

Dere må betale de inn, ja. Dere må dekke 15 % (eller mer) av kjøpesummen selv. Som regel må vel omkostninger dekkes av EK i tillegg.

Anonymous poster hash: 022c5...1c6

Gjest RamaLama
Skrevet

Selger skal ha dem på konto, så de forsvinner:)

Skrevet

OK. Jeg stilte foreldrene mine som kausjonister til egenkapital på opptill 400.000kr, men de har allikevel valgt å ta 200.000 i egenkapital fra BSU-kontoen og 200.000 i sikkerhet i leiligheten til foreldrene mine. Jeg trodde man kunne beholde BSU-kontoen og fortsette å spare… så nå ble jeg veldig usikker.

Skrevet

Hadde jeg visst dette, så hadde jeg plassert pengene mine et annet sted enn BSU…

Skrevet

Du kan selvfølgelig få beholde BSU hvis foreldrene dine står som kausjonister på et tilstrekkelig beløp. Dette er jo sånt man avtaler med banken på forhånd, de trekker jo ikke penger uten at du har skrevet under lånepapirer osv.

Skrevet

Nei, vi har fått finansieringsbevis og skal egentlig by på en leilighet i morgen tidlig - men vi har jo ikke avtalt med banken hvordan disse pengene skal fordeles. Utgangspunktet var at vi fikk 3. million med bruk av 200.000 av egenkapitalen og 250.000 sikkerhet i foreldres bolig. Hvis vi kjøper leilighet for 2,5 millioner, er det en mulighet for å få økt sikkerheten i leiligheten til foreldrene mine?

Vi har 100.000 av egenkapitalen utenom BSU som vi kan bruke uten å "sprette" BSUene våre (vi har rell sum på 280.000 i egenkapital).

Skrevet

Hadde jeg visst dette, så hadde jeg plassert pengene mine et annet sted enn BSU… Anonymous poster hash: 48ccc...511

Hvorfor det? Penger du sparer på BSU skal brukes til bolig. Du har fått både skattefradrag og god rente på disse pengene.

Det er ingen selvfølge at en får beholde BSU-kontoen når en kjøper bolig. Har en ikke nok egenkapital utenom må som regel BSU-kontoen brukes. Det kan hende banken går med på at det kan stilles tilleggsikkerhet (realkausjon) i stedenfor å bruke BSU-pengene, men da må du sannsynlig gå ned på maks kjøpesum.

Anonymous poster hash: 7d4e7...ded

Skrevet

Hvorfor det? Penger du sparer på BSU skal brukes til bolig. Du har fått både skattefradrag og god rente på disse pengene.

Det er ingen selvfølge at en får beholde BSU-kontoen når en kjøper bolig. Har en ikke nok egenkapital utenom må som regel BSU-kontoen brukes. Det kan hende banken går med på at det kan stilles tilleggsikkerhet (realkausjon) i stedenfor å bruke BSU-pengene, men da må du sannsynlig gå ned på maks kjøpesum.

Anonymous poster hash: 7d4e7...ded

Jeg har ikke fått skattefradrag på disse pengene for jeg begynte å spare i dette når jeg var ung i god tro om at det var sikkerhet i BSU de tok, og ikke fysisk selve pengene - dessverre…. jeg har heller ikke all verdens på BSUen, så jeg vil gjerne beholde den.

Skrevet

Altså, kjøper man bolig BETALER man minst 15 % selv. Hva trodde du "egenkapital" betydde?

Skrevet

Altså, kjøper man bolig BETALER man minst 15 % selv. Hva trodde du "egenkapital" betydde?

Det finnes jo folk som kjøper leilighet med sikkerhet i andres leilighet uten noen egenkapital selv, eller som låner til egenkapital med foreldre som medlåntakere, så jeg skjønner ikke hvorfor det var så sjokkerende at jeg trodde at man kunne gjøre det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...