AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #1 Skrevet 3. februar 2014 Hei! Jeg drømmer om å eie en hund en gang i fremtiden så jeg har begynt å undersøke litt. Dette blir uansett litt frem i tid, men greit å kunne drømme seg litt fram Mine ønsker for hunden er at de skal være liten (under 10kg), ha godt gemytt (man kan jo forme den selv, men en som i utgangspunktet har godt gemytt), frisk (vet mange av de små rasene sliter med sykdommer, men noen mer og mindre enn andre), kan være en del pelsstell men helst ikke en hund som lukter veeeldig, helst ikke noen typisk bjeffehund (blir jo litt hva man lærer den til selv og, men er som ikke er såå disponibel). Litt bjeffing må det jo selvfølgelig være, men ikke sånn at jeg erter på meg naboer. Har ikke noe særlig hage å snakke om så mosjonen må bli i form av turer/trening. Tenker ikke å bruke den i agility eller noe da, så trenger ikke være noe kjempesporty hund. Vi er et par som ikke har noen barn foreløbig, men blir nok barn på oss om ikke så alt for mange år så må jo være n rase som kan passe i en familie. Ellers en som er glad i folk og kos Raser med flate neser som Mops, Boston Terrier, Fransk Bulldog osv. er uaktuelle. Noen som har en rase å anbefale meg som kunne passet til meg? Jeg kan selvfølgelig godta at en ikke skal passe helt inn i min "mal" men vil jo finne noe som er nærmest mulig Anonymous poster hash: 333c0...0ed Anonymous poster hash: 333c0...0ed
Gjest Belle âme Skrevet 3. februar 2014 #4 Skrevet 3. februar 2014 (endret) Bichon frisè Bichon havanais Coton de tuleár Volpino italiano Japansk spisshund Tibetansk spaniel Tibetansk terrier border terrier Puddel papillon Phalene Norsk lundehund Malteser Shih tzu lasha apso Japanese chin Vastgötaspets Dachs welsh corgi prembroge Welsh corgi cardigan Scnhauzer Dvergpincher Chihuahua Amerikansk cocker spaniel Finsk lapphund Svensk lapphund Welsh terrier Dansk svensk gårdshund Jack russell terrier Parson russell terrier Bolognese. ) Endret 3. februar 2014 av Belle âme
Gjest Badabing Skrevet 3. februar 2014 #5 Skrevet 3. februar 2014 Enkelte av de er vel typiske bjefferaser? Men synes det er bra at det slås et slag for lundehunden. En flott, kvikk og aktiv rase. Kommer litt an på hvor aktiv rase TS ønsker. 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #6 Skrevet 3. februar 2014 https://www.google.no/search?q=griffon&rlz=1C1DVCC_noNO563NO563&espv=210&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=_wrwUqqMHILmywPi7YHgCQ&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1280&bih=636 Griffon er sosiale, tåler skogsturer og fysisk aktivitet, men kan godt ha en dag rolig. Anonymous poster hash: 1f4dc...2b1
Gjest Skrevet 3. februar 2014 #7 Skrevet 3. februar 2014 Russisk Toy Terrier er geniale. Stor hund i liten innpakning. (2-3kg) Relativt lite sykdom. Ser ut som en hund. Kan gå turer i timevis, trene agillity, og gud vet hva. Lite pelsstell, selv på de langhårede. Veldig mye personlighet. Kan tas med som håndbagasje på fly. De har masse jaktinstinkter, og har det med å varsle når noen kommer, men gneldrer ikke. Krever selvsagt litt trening. Er disponert for å være sta
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #8 Skrevet 4. februar 2014 Tibetansk Spaniel! De passer alt du forteller at du ønsker minus bjeffing. Lar du det dure og gå så får du en bjeffehund, men tar du tak i det så er bjeffingen minimal. Er dog noe pelsstell i røyteperioden, men det er lange og bløte hår som enkelt går i børste og støvsuger og setter seg sjeldent fast i møblene. De jeg har hatt med å gjøre varsler aldri på døra, men de liker å ligge i vinduet og se ut og bjeffer da på hunder og barnevogner som går forbi ute, men det er ikke så mange av dem så det er det ikke tatt tak i, altså er det blitt tillatt. Bjeffer på det samme når de står ute i hagen og svarer om de hører hundebjeff i det fjerne. På turer i bånd er det aldri bjeffing. Alene hjemme har det aldri vært bjeffing. Samme har jeg hørt fra andre som har tibber også. Anonymous poster hash: fa6e8...679
Gjest pærecider Skrevet 4. februar 2014 #9 Skrevet 4. februar 2014 Engelsk toy terrier! Liten, kvikk, lettlært. Og generelt svært frisk. Den har en del vokt i seg, så den kan bjeffe, men det kan man lære den av med, samtidig som at det er en trygghet i at den varsler når den hører noe uvanlig eller når noen kommer på døra. Lettstelt, lukter ikke "hund" Og så er den spretten og stort sett glad, kan tilpasse seg fort. Kan være superaktiv, men også en sofapotet. Min lille terrierfjomp er for meg den perfekte hunden. Har også en italiensk myndefrøken, de oppfyller kravene dine, eneste er at de trenger varme klær om vinteren og kan være vanskelig å få stueren, spesielt hvis du har en valp vinterstid. Men ellers er de herlige sjarmerende hunder.
daemonia Skrevet 4. februar 2014 #10 Skrevet 4. februar 2014 Du har veldig mange hunder å velge mellom her, og det trenger ikke nødvendigvis være en liten hund bare fordi du ikke vil være kjempeaktiv. Min erfaring er at miniatyrene er langt mer ADHD enn store hunder, så en mellomstor kan være vel så bra for din livsstil som noe annet. I forhold til miniatyrhundene så kan du gjerne se på selskapshunder, altså de du finner i gruppe 9. Dette finner du inne på www.nkk.no. Papillon vil jeg absolutt ikke anbefale deg. En papillon som ikke er svært aktiv er ikke noe gøy å ha med å gjøre... Ellers så må jeg si at jeg har aldri møtt en chihuahua som klarer å holde kjeft. Så klart kan du redusere det litt, men det er de mest gneldrete hundene jeg noen gang har møtt! Legger ved link til rasestandardene i gruppe 9, så kan du ta utgangspunkt i det. Flott at du vil bruke tid på å finne en rase som passer deg Alt for mange hunder blir omplassert fordi eierene ombestemmer seg fordi de ikke tenkte over at hund ikke er hund. Lykke til med valget http://web2.nkk.no/om-hund/rasestandarder/gruppe-9/
iilers Skrevet 5. februar 2014 #11 Skrevet 5. februar 2014 Pomeranian er utrolig fine hunder! Eneste bakdelen er at de til tider røyter veldig mye
langbein86 Skrevet 6. februar 2014 #12 Skrevet 6. februar 2014 https://www.google.no/search?q=griffon&rlz=1C1DVCC_noNO563NO563&espv=210&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=_wrwUqqMHILmywPi7YHgCQ&ved=0CAkQ_AUoAQ&biw=1280&bih=636 Griffon er sosiale, tåler skogsturer og fysisk aktivitet, men kan godt ha en dag rolig. Anonymous poster hash: 1f4dc...2b1 . Superfine, men ts ville ikke ha en hund med kort nese
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #13 Skrevet 7. februar 2014 Hei igjen TS, her! Jeg er litt treig med å svare her nå, vært litt opptatt de siste dagene. Takk for mange fine svar folkens! Tenker og tenker her Dette er raser jeg ser på som aktuelle kandidater nå: - Dvergpuddel - Bichon Frise (Vet det er mye pelsstell med disse, men ser ikke på det som er problem, slipper ihvertfall å dra frem støvsugeren hele tiden pga. røyting). - Chinese Crested - Italiens mynde Litt forskjellige kandidater kan man si Men alle virker herlige på sin måte Noen som har erfaringer med en eller flere av disse? Anonymous poster hash: 333c0...0ed
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #14 Skrevet 7. februar 2014 TS igjen. Glemte ennå en kandidat: - Russisk toy Anonymous poster hash: 333c0...0ed
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #15 Skrevet 7. februar 2014 Norsk lundehund eller dansk svensk gårdshund. De krever at du får rompa opp av sofaen, men det har du har godt av. Anonymous poster hash: af523...b84 1
AnonymBruker Skrevet 7. februar 2014 #16 Skrevet 7. februar 2014 Småbønder er for pingler og bloggere! Kjøp deg en grand danois eller rottis så får du kred og respekt! Anonymous poster hash: e3f97...991
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #17 Skrevet 8. februar 2014 Synes de fem rasene dere vurderer alle er kjempe flotte! Personlig foretrekker jeg italiensk mynde, de er så kosete og ekstremt glad i familien sin. Elsker å sove i sofaen, gjerne under et pledd i fanget ditt. Men så liker de også å dra ut på tur, springe litt osv. Men de må ha klær på om vinteren. Jeg ville prøvd å kommet i kontakt med noen oppdretter, og dratt på besøk for å bli kjent med forskjellige individer av de forskjellige rasene. Da vil dere få bedre oversikt over hvilken rase som dere liker best. Er nok vanskelig å bestemme seg over nettet bare ved å lese/se på bilder og videoer. Men husk, selv en liten hund trenger mosjon! 2-3 tisseturer om dagen, + en hovedtur er noe en hver hund fortjener synes jeg. Lykke til! Anonymous poster hash: befb5...b22
Gjest Skrevet 8. februar 2014 #18 Skrevet 8. februar 2014 TS igjen. Glemte ennå en kandidat: - Russisk toy Anonymous poster hash: 333c0...0ed Som sagt en veldig fin hund. Hva om dere kontakter noen som har slike hunder og blir bedre kjent? Send PM om du vil ha navnet på noen oppdrettere som er veldig flinke. Og kjøp hund med stamtavle! Dette er en liten rase i norge, du vil ikke risikere at det du kjøper er resultatet av en parring mellom alt for nære slektninger eller syke hunder.
AnonymBruker Skrevet 8. februar 2014 #19 Skrevet 8. februar 2014 Bichon Havanaise, en liten spretten og sjarmerende hunderase. De har hår og ikke pels, ergo røyter de ikke, og de er allergivennlige. Minuset er at de må bades hver 14 dag, og at de må børstes hver dag. Vi ha klipt ned pelsen på vår, så det er minimalt med pelsstell. Den eneste lyden som kommer fra vår hund, er et lite varselboff når det ringer på døra, men det er også det hele. Minuset er at de ikke trives alene så godt, de elsker å være med over alt, også på jobb. Hunden vår er nå 3 år gammel, og først når den var 2 år var det greit å være hjemme en hel dag. De er små, skjønne hunder som ikke krever mye mosjon, men de blir lett med på en times tur. Anonymous poster hash: 0d7eb...984 1
la Flaca Skrevet 8. februar 2014 #20 Skrevet 8. februar 2014 Ja, du bør ta med havanais på lista di! Mange likhetstrekk med de du har der allerede, men kanskje enda mer komplett enn mange av dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå