Gjest Ciegus Skrevet 3. februar 2014 #1 Del Skrevet 3. februar 2014 Noen her som er gode på strake markløft? Føler meg trygg nok på markløft nå til at jeg gjerne vil variere litt, men blir ikke helt klok på denne. Så om noen enten kan forklare, eller har en link til en god forklaring? Helst skriftlig, da jeg liker å notere og se på notatene mellom hvert sett. Det jeg ikke skjønner er hele konseptet med "bøy hoftene". Da tenker jeg, huh? Kan man bøye hofta? Er det det samme som å skyve rumpa bakover? Jeg har forstått at jeg skal ha litt knekk i knærne, men hvis jeg bøyer hoftene (sånn som jeg tror de skal bøyes... ) så er jo ikke beina særlig strake lengre. Da ligner posisjonen min egentlig akkurat slik den gjør i vanlig markøft, før stanga har passert knærne på vei ned (dvs før jeg bøyer knærne på vei ned i vanlig løft). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thinkywinky Skrevet 3. februar 2014 #2 Del Skrevet 3. februar 2014 Det blir vel ikke bedre enn forklaringene til Fitnessbloggen Det skal være en liiiiten knekk i knærne, men du skal ikke bøye knærne underveis i løftet. Bøy deg framover til du kjenner en jævelsk strekk i rumpe/lår. Da er ryggen i 90 grader og stanga ca i legghøyde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 3. februar 2014 #3 Del Skrevet 3. februar 2014 Henger meg på her. Hadde til og med time med PT her forleden der vi gjennomgikk blant annet denne, men jeg får ikke helt taket på det og føler at jeg gjør det litt feil uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiilS Skrevet 3. februar 2014 #4 Del Skrevet 3. februar 2014 Altså, jeg har hatt PT time, og han mente at jeg skulle ha en knekk i knærne, men jeg hadde altfor mye knekk sa han. Slik jeg fikk beskjed om å gjøre det var, at jeg skulle ut med rumpa (bøye hoftene), passe på ryggen, så jeg ikke krummet den, også da jeg bare førte stangen ned, mens jeg prøvde å holde knærne rette, bøyde de seg automatisk, og da fikk jeg riktig posisjon og merket strekk i bak lårene. Kanskje det hjelper? Vil si videoen til Thinkywinky la ut er ganske bra Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciegus Skrevet 3. februar 2014 #5 Del Skrevet 3. februar 2014 Det blir vel ikke bedre enn forklaringene til Fitnessbloggen Det skal være en liiiiten knekk i knærne, men du skal ikke bøye knærne underveis i løftet. Bøy deg framover til du kjenner en jævelsk strekk i rumpe/lår. Da er ryggen i 90 grader og stanga ca i legghøyde. Det var den første videoen som jeg så på, og som fikk meg til å tenke "huh". Så jeg trenger en bedre forklaring! Med en bitteliten te-skje! Syns egentlig aldri forklaringene til fitnessbloggen er så gode. De beste guidene har jeg tidligere funnet på iform.no, men det var i gode, "gamle" dager. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
edderkoppdame Skrevet 3. februar 2014 #6 Del Skrevet 3. februar 2014 du kan også ha strake bein når du gjør dn øvelsen. Det gjør alltid jeg, og det strekker godt på bakside lår. Husk på å være helt rett i ryggen. Etterhvert som bevegeligheten blir bedre vil du også kunne bøye deg lengre frem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #7 Del Skrevet 3. februar 2014 Hvor langt ned er det "meningen" at man skal komme? Da jeg gikk igjennom øvelsen med en venninne virket det som om hun mente jeg skulle legge stangen nærmest fra meg på bakken, men jeg er ikke myk nok Ikke meningen å prøve å kuppe tråden altså, men når vi først var igang her. Anonymous poster hash: a355c...583 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciegus Skrevet 3. februar 2014 #8 Del Skrevet 3. februar 2014 Hvor langt ned er det "meningen" at man skal komme? Da jeg gikk igjennom øvelsen med en venninne virket det som om hun mente jeg skulle legge stangen nærmest fra meg på bakken, men jeg er ikke myk nok Ikke meningen å prøve å kuppe tråden altså, men når vi først var igang her. Anonymous poster hash: a355c...583 Av det jeg har lest virker 90 grader å være det mange anser som "riktig." Jeg har ingen problem med å legge stangen på bakken (korte bein er en fordel ), men jeg bøyer meg jo mye mer langt bak enn hun i videoen...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
thinkywinky Skrevet 3. februar 2014 #9 Del Skrevet 3. februar 2014 I vanlige markløft skal stanga ned på bakken, i strake skal den imidlertid ikke (så vidt jeg har fått forståelse for gjennom noen timer med videokikking) legges ned. Her skal repetisjonene skje etter hverandre. 90grader er det riktige ja. Det er viktig at knærne ikke bøyes for mye, og de skal heller ikke bøyes "i løftet". Knekk litt på forhånd, og hold dem der. Evt la vær å knekk i knærne som noen sier over her. Skyv skuldrene bakover, puppene framover og rompa ut bak. Hold stanga godt inntill kroppen på tur opp og ned. Få noen til å filme teknikken din mens du utfører, da kan folk gi deg direkte input på din teknikk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruHudson Skrevet 3. februar 2014 #10 Del Skrevet 3. februar 2014 Liten knekk i kneet og Donal Duck-rumpe! Stanga skal minst ned i knehøyde, lenger ned hvis det ikke blir tungt nok. Jeg brukte lang tid på å få det til, siden jeg slet en del med at jeg bare kjente det i korsryggen.. Prøvde å presse rumpa enda lenger ut, og da fikk jeg bedre tak i lår og rumpe. Ikke vær redd for å ta på masse vekt, for man er sterkere enn man tror. Ikke så mye vekt at du ikke har kontroll, selvfølgelig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #11 Del Skrevet 3. februar 2014 Jeg sliter mest med å holde knærne i samme posisjon, dvs ikke bevege dem sammen med resten av kroppen. Men hvis jeg kjører strake ben så burde det går greit. Hva er egentlig forskjellen? Får man samme resultat? Anonymous poster hash: a355c...583 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #12 Del Skrevet 3. februar 2014 det finnes veldig mange variasjoner av strakmark, strake-ben-mark, strak-rygg-mark, start-på-topp, start-p- bunn, på-blokk osv, det kommer ann på hva du vil trene. Jeg trener med strake ben, strak rygg på kloss og starter på toppen. Det er en god måte for meg å aktivere rumpa og bakside lår. Setter en kasse mellom sikkerhetsgjerdet på knebøystativet. Legger stanga oppå og laster på vekt. Så står jeg på blokka som er plassert slik at jeg kan ta et lite skritt fremover med vekten i hånda og står oppreist på klossen med ansiktet ut fra stativet. Deretter senker jeg stanga helt ned til den ligger på vristen min mens jeg holder knærne låste og så rett rygg jeg klarer og holder hodet oppover. I drafasen konsentrerer jeg på å holde korsryggen rett og det aktiverer rumpa og bakside lår hos meg. Anonymous poster hash: 65fdd...2b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå