Bygdejenta Skrevet 3. februar 2014 #1 Skrevet 3. februar 2014 Dåkke som ikkje har heimesida/blogg i tillegg til innvitasjonane. Kor mykje informasjon har dåkke med i innvitasjonane? Sjølvsagt må... ...tid vigsle ...adresse kirke ...tid middag ...adresse mottagekse ...telefonnummer for su vere med. Men har du noen andre gode tips om ka ein bør huska å ha med??
Gjest Ahs Skrevet 3. februar 2014 #2 Skrevet 3. februar 2014 Kleskode og dato for svar.. Ønskeliste? Vet ikke hvordan man gjør det med det men. Noe om overnatting?
*Frida* Skrevet 3. februar 2014 #3 Skrevet 3. februar 2014 Lurt å informere om toastmaster/kjøgemester, om nokon skal kontakte denne for innspel/tale osv. Evt informere om epostadresse for kontakt eller spørsmål.
Bygdejenta Skrevet 3. februar 2014 Forfatter #4 Skrevet 3. februar 2014 Tusen takk for gode innspill Kleskode og dato for svar.. Ønskeliste? Vet ikke hvordan man gjør det med det men. Noe om overnatting? Kor viktig er kleskode? Føler at det binder folk litt... Vi ska ha eit enkelt bryllup, så etter dette holder det med kleskode: Pent antrukket. Men eg skal ha kvit kjole og forlovarane knelange selskapskjolar...så tenker at kanskje noen vil pynta seg litt meir? Siden vi bare har nær familie og gode venner velger vi å levera ønskelista etter etterspørsel. Lite familie som er tilreisande, så dei kjem nok til å ligge over hos familie. Tenker det då er unødvendig med overnattingsinfo... Lurt å informere om toastmaster/kjøgemester, om nokon skal kontakte denne for innspel/tale osv. Evt informere om epostadresse for kontakt eller spørsmål. Ja, har tenkt på detta. Men har ikkje klart kven som skal vera kjøgmester, så her føre vi opp min forlovar. Med mindre vi plutselig får tak i ein kjøgmester før vi sende ut innvitasjonane E-post adresse tenker vi å føra opp ilag med telefonnummer på tilbakemelding.
Gjest Ahs Skrevet 4. februar 2014 #5 Skrevet 4. februar 2014 Kleskode er helt essensielt i en bryllupsinvitasjon - det er nettopp for at noen skal slippe å komme overpyntet, og motsatt. Vanlig kleskode er mørk dress, så var jeg dere ville jeg gått for det. Det finnes ingen etablert oppfatning om hva pent antrekk er så vidt jeg vet. Selv om et bryllup er enkelt så er det fortsatt et bryllup og gjester pynter seg gjerne. I tillegg til kleskode er det også viktig å få på plass en toastmaster. Det er toastmaster som styrer kvelden og sørger for at dere kommer igjennom middagen. Kan aldri huske å ha fått en invitasjon uten at toastmaster er nevnt. Tenker at forloveren har nok med sitt, om hun ikke i tillegg skal måtte ta hånd om alle som melder sin interesse for å holde tale.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #6 Skrevet 4. februar 2014 Ikke skriv innvitasjon i invitasjonen, da. Anonymous poster hash: 67846...594 5
Portvinpiken Skrevet 4. februar 2014 #7 Skrevet 4. februar 2014 Toastmaster er selvfølgelig en god idè, men jeg synes det kommer an på hvor mange gjester det er også. Vi hadde først bryllup og så en bryllupsmiddag når vi kom hjem til Norge igjen. I bryllupet var vi 18 stk, og middagen var det 14. Vi hadde ikke toastmaster og det gikk helt strålende. Men det er selvfølgelig opp til hver enkelt hva de ønsker.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #8 Skrevet 4. februar 2014 Angående kleskode. Jeg er fikk en invitasjoen hvor det sto kleskode xxx, brudeparet kler seg i bunad. Da vet man at man ikke outshiner bruden om man kler seg finere enn kleskoden. Du kan evt skrive forlover kler seg i yyy. Anonymous poster hash: f0fdf...f06
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #9 Skrevet 4. februar 2014 Jeg er veldig glad i kleskoder. Mest fordi jeg gjerne VIL HA en slags begrensning, jeg vil jo ikke komme i gallaantrekk på en fest hvor det hadde passet best med enkel sommerkjole - og omvendt. Litt satt på spissen selvfølgelig, men jeg tror nok mange setter pris på å vite ca. hvor mye de skal pynte seg. Men "pent" er ikke en god kleskode synes jeg. Det er ikke en av de etablerte kodene, og hvis noen da er usikker på hva som menes (noe det fort kan være siden "pent" er veldig subjektivt og situasjonsavhengig) så er det umulig å lete opp definisjonen i en skikk og bruk-bok eller på nett. Da er "sommerlig pent" bedre, eller dress og mørk dress. Men man må heller ikke velge én kleskode og snevre det inn sånn, det trenger ikke bli veldig begrensende om man uttrykker det på riktig måte. Hva med noe sånt som Kleskode: dress/mørk dress/pent/noe du føler deg fin i. Det passer ihvertfall om både invitasjonen og bryllupet blir sånn passe uformelt. Ser kanskje litt rotete ut, men samtidig får dere informert gjestene om at det er uformelt og at dere ikke legger masse vekt på dette. Anonymous poster hash: af764...9bd 1
Gjest Ahs Skrevet 4. februar 2014 #10 Skrevet 4. februar 2014 Vi skal ha et gårdbryllup som nærmer seg mer en gedigen sommerfest. På invitasjonen har vi skrevet antrekk: fra sommerpent til smoking. Vi vil åpne for at de som ønsker å feks komme i lindress og sommerkjolen de ellers aldri får brukt etc skal kunne gjøre det hvis været tilater det. Og det er greit å kunne ha den åpningen hvis det blir like varmt som det var i juli i fjor.. Likevel er settingen bryllup - og da kommer man ikke i knekort kjole...
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #11 Skrevet 4. februar 2014 TS - viktige adresser, tidspunkt, kleskode og kontaktinformasjon holder - de som lurer på mer kan ta kontakt og spørre. For mange opplysninger slår hverandre i hjel og det viktigste drukner. Kleskode er helt essensielt i en bryllupsinvitasjon - det er nettopp for at noen skal slippe å komme overpyntet, og motsatt. Vanlig kleskode er mørk dress, så var jeg dere ville jeg gått for det. Det finnes ingen etablert oppfatning om hva pent antrekk er så vidt jeg vet. Selv om et bryllup er enkelt så er det fortsatt et bryllup og gjester pynter seg gjerne. Vi skal ha et gårdbryllup som nærmer seg mer en gedigen sommerfest. På invitasjonen har vi skrevet antrekk: fra sommerpent til smoking. Vi vil åpne for at de som ønsker å feks komme i lindress og sommerkjolen de ellers aldri får brukt etc skal kunne gjøre det hvis været tilater det. Og det er greit å kunne ha den åpningen hvis det blir like varmt som det var i juli i fjor.. Likevel er settingen bryllup - og da kommer man ikke i knekort kjole... Du mener at kleskode er essensielt og at "pent" er for uklart, samtidig som du selv går for den mest uklare, intetsigende og ubrukelige kleskoden jeg har sett - og forventer at folk skal skjønne at "sommerpent" ikke kan tolkes som knekort? Lykke til... Anonymous poster hash: 67108...810 3
Jolene Skrevet 4. februar 2014 #12 Skrevet 4. februar 2014 Vi skal ha et gårdbryllup som nærmer seg mer en gedigen sommerfest. På invitasjonen har vi skrevet antrekk: fra sommerpent til smoking. Vi vil åpne for at de som ønsker å feks komme i lindress og sommerkjolen de ellers aldri får brukt etc skal kunne gjøre det hvis været tilater det. Og det er greit å kunne ha den åpningen hvis det blir like varmt som det var i juli i fjor.. Likevel er settingen bryllup - og da kommer man ikke i knekort kjole... Hva er galt med knekort??? 1
Gjest Gjest Skrevet 4. februar 2014 #13 Skrevet 4. februar 2014 Vi skal ha et gårdbryllup som nærmer seg mer en gedigen sommerfest. På invitasjonen har vi skrevet antrekk: fra sommerpent til smoking. Vi vil åpne for at de som ønsker å feks komme i lindress og sommerkjolen de ellers aldri får brukt etc skal kunne gjøre det hvis været tilater det. Og det er greit å kunne ha den åpningen hvis det blir like varmt som det var i juli i fjor.. Likevel er settingen bryllup - og da kommer man ikke i knekort kjole... Sommerlig betyr altså da som oftest knekort kjole. 3
Pearl2.0 Skrevet 4. februar 2014 #14 Skrevet 4. februar 2014 Frist for svar Hvor man finner ønskeliste kanskje? Ellers kan folk ta kontakt om de trenger mer info enn det dere har tenkt på
Gjest Ahs Skrevet 4. februar 2014 #15 Skrevet 4. februar 2014 TS - viktige adresser, tidspunkt, kleskode og kontaktinformasjon holder - de som lurer på mer kan ta kontakt og spørre. For mange opplysninger slår hverandre i hjel og det viktigste drukner. Du mener at kleskode er essensielt og at "pent" er for uklart, samtidig som du selv går for den mest uklare, intetsigende og ubrukelige kleskoden jeg har sett - og forventer at folk skal skjønne at "sommerpent" ikke kan tolkes som knekort? Lykke til... Anonymous poster hash: 67108...810 Så at det kunne komme ja. Våre gjester kjenner oss, de kjenner stedet og opplegget - alt dette kommer godt frem i invitasjonen. Før du dømmer så synes jeg nok at konteksten må tas i betraktning. Som en generell regel mener jeg at kleskode er viktig. Vår kleskode må leses ut i fra vår bryllups-setting. Våre gjester kjenner den. Så ditt lykke til takker jeg pent nei til.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #16 Skrevet 4. februar 2014 TS - viktige adresser, tidspunkt, kleskode og kontaktinformasjon holder - de som lurer på mer kan ta kontakt og spørre. For mange opplysninger slår hverandre i hjel og det viktigste drukner. Du mener at kleskode er essensielt og at "pent" er for uklart, samtidig som du selv går for den mest uklare, intetsigende og ubrukelige kleskoden jeg har sett - og forventer at folk skal skjønne at "sommerpent" ikke kan tolkes som knekort? Lykke til... Anonymous poster hash: 67108...810 "sommelig pent" er jo en etablert kleskode... Anonymous poster hash: af764...9bd
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #17 Skrevet 4. februar 2014 http://www.klikk.no/produkthjemmesider/mann/article477584.ece Anonymous poster hash: 42f62...1f8
Bygdejenta Skrevet 4. februar 2014 Forfatter #18 Skrevet 4. februar 2014 Kleskode er helt essensielt i en bryllupsinvitasjon - det er nettopp for at noen skal slippe å komme overpyntet, og motsatt. Vanlig kleskode er mørk dress, så var jeg dere ville jeg gått for det. Det finnes ingen etablert oppfatning om hva pent antrekk er så vidt jeg vet. Selv om et bryllup er enkelt så er det fortsatt et bryllup og gjester pynter seg gjerne. I tillegg til kleskode er det også viktig å få på plass en toastmaster. Det er toastmaster som styrer kvelden og sørger for at dere kommer igjennom middagen. Kan aldri huske å ha fått en invitasjon uten at toastmaster er nevnt. Tenker at forloveren har nok med sitt, om hun ikke i tillegg skal måtte ta hånd om alle som melder sin interesse for å holde tale. Er klar over at pent antrekk er svært diffust, men igjen ein mykje brukt kledkode. Har tenkt på mørk dress, men har og tenkt på å ikkje ha kleskode. Noko min sambuar meine vi ikkje trengte. I invitasjonane står det at det er låvefest, og for meg må dei gjerne komme i ein lys sommerslig dress eller i ein svart stilig dress... Alle som er invitert er nær familie eller nære venner, dvs at alle har hørt om bryllupet og veit at eg stiller i kvit kjole og mannen i bunad (komentarar på denne kombinasjonen vil bli fint oversett!). Syns det er vanskelig detta med kleskode. . . Kjøgmester skal vi ha, har bare ikkje fått tak i ein endå. Og forlovaren min har forsåvidt ingen andre oppgåver enn utdrikningslaget så langt. Vi prøver å få på plass ein kjøgmester, forlovar er ein nødløsning som eg tenker fungerer fint Jeg er veldig glad i kleskoder. Mest fordi jeg gjerne VIL HA en slags begrensning, jeg vil jo ikke komme i gallaantrekk på en fest hvor det hadde passet best med enkel sommerkjole - og omvendt. Litt satt på spissen selvfølgelig, men jeg tror nok mange setter pris på å vite ca. hvor mye de skal pynte seg. Hva med noe sånt som Kleskode: dress/mørk dress/pent/noe du føler deg fin i. Det passer ihvertfall om både invitasjonen og bryllupet blir sånn passe uformelt. Ser kanskje litt rotete ut, men samtidig får dere informert gjestene om at det er uformelt og at dere ikke legger masse vekt på dette. Anonymous poster hash: af764...9bd Tenker folk ikkje kjem i eit gallaantrekk når dei lir invitert til middag og låvefest Må sei meg enig med at forslaget ditt ser rotete ut, og eg vil då heller velga å kutta ut kleskode.... Vi skal ha et gårdbryllup som nærmer seg mer en gedigen sommerfest. På invitasjonen har vi skrevet antrekk: fra sommerpent til smoking. Vi vil åpne for at de som ønsker å feks komme i lindress og sommerkjolen de ellers aldri får brukt etc skal kunne gjøre det hvis været tilater det. Og det er greit å kunne ha den åpningen hvis det blir like varmt som det var i juli i fjor.. Likevel er settingen bryllup - og da kommer man ikke i knekort kjole... Begge mine forlovarar skal ha knekort kjole. Ser ikkje problemet med det 1
Bygdejenta Skrevet 4. februar 2014 Forfatter #19 Skrevet 4. februar 2014 Ikke skriv innvitasjon i invitasjonen, da. Anonymous poster hash: 67846...594 Nei, det hadde vore ein sikkelig tabbe Går heldigvis ikkje lika fort i svingane med invitasjonane som her på forumet. Til opplysning så står det verken innvitasjon eller invitasjon i invitasjonane
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #20 Skrevet 4. februar 2014 Tenker folk ikkje kjem i eit gallaantrekk når dei lir invitert til middag og låvefest Må sei meg enig med at forslaget ditt ser rotete ut, og eg vil då heller velga å kutta ut kleskode.... Nei, hehe, enig i at de neppe møter opp i det, som sagt var det litt satt på spissen (eller: de som eventuelt er troandes til å faktisk gjøre det vil vel ikke la seg stoppe av en kleskode ). Men jeg tenker som så at det fortsatt faktisk er ålreit for gjestene å ha noe å forholde seg til - selv om det er en god hjelp at de vet det du nevner. Da er "pent" bedre enn ingen ting. Anonymous poster hash: af764...9bd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå