thinkywinky Skrevet 3. februar 2014 #1 Skrevet 3. februar 2014 Mitt store nyttårsforsett i år er å bli mer økonomisk. Det er ikke så dårlig stilt fra før, men jeg ønsker å bli enda bedre! Jeg holder derfor på å sette opp oversikt over våre faste utgifter, og skal gå igjennom forsikringene våre. Vurderer å ordne med kredittkort med kickback til dagligvare- og bensinhandlingen også da dette er å betrakte som gratis penger inn. Jada, jeg kommer til å betale regningene i tide,og dere kommer ikke til å se meg på luksusfellen! Jeg er opptatt av å spise sunt, og kommer derfor ikke til å forsake rent kjøtt, grønnsaker og noen enkle kosttilskudd til fordel for billigpasta-middager og slikt, men det er så mange andre grep man kan ta. Jeg lurer rett og slett på hva som er DINE beste økonomiske tips i hverdagen... Yvonne, hvor er du?
TrickyCicci Skrevet 3. februar 2014 #2 Skrevet 3. februar 2014 Ukehandle! Sett opp plan for middag for 1 uke (gjerne med gjentagende ingredienser) og lag handleliste. Det har i alle fall funket for oss. Ikke bare blir det billigere, men vi får faktisk brukt opp all mat vi kjøper. Når du lager middag - lag store porsjoner og frys ned. Vi har f.eks. funnet ut at 1 kjøttdeig fint kan holde til 2 middager, hvis vi forsyner oss med en tallerken på kjøkkenet og spiser den ved spisebordet, istedetfor å la maten stå på bordet og forsyne seg så mye man ønsker underveis. samme med kyllinggryter, gryter med biffkjøtt etc. Følg med i tilbudsaviser, gjerne når du planlegger innkjøp, slik at du kan spise noe som er billigere enn vanlig. Vi har også merket at ved å kjøpe inn basisvarer som du uansett må ha (vaskemiddel, dopapir, såper etc) når det er gode tilbud på det, gjør at vi sparer en del. 2
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #3 Skrevet 3. februar 2014 IKKE BRUK PENGER DU IKKE HAR! Anonymous poster hash: 9dc4a...7a9 2
thinkywinky Skrevet 3. februar 2014 Forfatter #4 Skrevet 3. februar 2014 ... Mange gode tips her! Ukeplan tenker jeg å begynne med igjen! Tar litt tid å sette opp, men det er jaggu penger å spare på det! Også slipper man den der "uff, hva skal jeg ha til middag i dag". IKKE BRUK PENGER DU IKKE HAR! Anonymous poster hash: 9dc4a...7a9 Dette er vel en selvfølge? Er det kredittkortene du tenker på? Pengene har jeg, jeg vil bare ha mer igjen for dem, og tenker derfor på kickback-delen.
TrickyCicci Skrevet 3. februar 2014 #5 Skrevet 3. februar 2014 Dette er vel en selvfølge? Er det kredittkortene du tenker på? Pengene har jeg, jeg vil bare ha mer igjen for dem, og tenker derfor på kickback-delen. Vi har forøvrig både trumf Visa og Coop Mastercard, som vi bruker på alle innkjøp (ikke bare mat). Vi fikk i 2013 tilbake ca 3500, så det monner jo litt, uten at det koster mer Hvis du har bil, skaff deg et bensinkort som gir deg rabatt på den/de stasjonene som du pleier å fylle på.
Gjest Raindrops Skrevet 3. februar 2014 #6 Skrevet 3. februar 2014 Jeg fryser ned alt mulig av rester. Det er kanskje mer aktuelt for meg som bor alene som student, der alle kroner teller, men jeg tror uansett jeg sparer en del på å fryse ned grønnsakene når de er litt slappe og bruke dem i supper eller wok senere 3
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #7 Skrevet 3. februar 2014 Åh, dette burde jeg også bli med på! Har blitt litt for flink å sløse med penger i det siste, gjerne litt sånn "ei krone her og ei krone der..". - Trumf og Coopkort har jeg allerede - kickback.no hvor man får tilbake prosent av det man handler på nettet (må jo ha linser uansett, så bestiller billig på lenson.no f.eks og får X% tilbakebetalt) - en viss planlegging i middager - jeg jobber turnus, og da er det greit å lage ekstra mye middag dagen før kveldsvakt, så har jeg noe å spise før kveldsvakten også - se etter i kjøleskapet om jeg har f.eks mye gulrøtter og prøve å bruke det før det blir gammelt sånn at jeg slipper å kaste mat - tenke meg godt om før jeg kjøper noe jeg "trenger" (trengte jeg virkelig den nye vinterjakka jeg kjøpte meg? og juicepressa som aldri blir brukt? nei..) - ha "sparemål", f.eks 10 000 mer på sparekontoen før sommeren (utenom feriepenger og skattepenger som selvsagt går rett dit inn) Jeg tar allerede buss istedenfor å ha bil, så der sparer jeg noen kroner allerede. Anonymous poster hash: 63f91...abc 3
Gjest Chloe87 Skrevet 3. februar 2014 #8 Skrevet 3. februar 2014 Et av mine tips er å drikke og dra på byen så sjelden som mulig, det sparer hvertfall jeg penger på!
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #9 Skrevet 3. februar 2014 Dersom du farger håret ditt og har relativt kort hår så går det fint å dele hårfargen i to. Du blander på måfå og ingenting får feil. Har iallfall jeg ikke opplevd på mange år. Anonymous poster hash: 7569c...811 1
Anglofil Skrevet 4. februar 2014 #10 Skrevet 4. februar 2014 Jeg er her! Tja, jeg synes jo mange av rådene er gode, men det er hva jeg gjør: * Fører budsjett. Jeg har excel-ark med alt fra gjeld og nedbetalingsplaner til budjett for kommende år. Det er viktig å ha god kontroll, da er det også enklere å vite hva man kan bruke av penger. * Lager ukesplan over middager. På den måten slipper jeg å gå unødvendig i butikken, jeg sparer penger på unødige kjøp fordi man plutselig får lyst på noe i butikken - og det er også enklere å forholde seg til. * Bruker fordelskort, f.eks Trumf/Coop osv for alt det er verdt. Jeg er konsekvent i bruken min og tjener en god del kickback på dette. F.eks kjøpte jeg kjøkken nylig og fikk 1% igjen av kjøpet. Klart, det er jo ikke enorme summer, men det blir tross alt litt ettersom årene går. * Kickback.no. Handler bare på salg, og bruker konsekvent kickback.no som jeg har tjent mye på. Vet ikke hvor mange gavekort på flere tusen kroner jeg faktisk har fått pga dette, så dette kan lønne seg. Man kan nemlig få ganske store prosenter tilbake på kjøp, men dette varierer fra butikk til butikk. * Går i billigkroken på Ikea, handler stort sett bare salg og kjøper gjerne nedsatte varer i butikken (snakker da om matvarer). En del å spare på dette. * Bruker handleliste i butikken for å vite hva jeg skal ha. Også for å unngå unødige kjøp. * Handler en god del brukt, spesielt via nettet. Jeg får mye fint til en billig penge. Mvh Yvonne 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #11 Skrevet 4. februar 2014 Shoppestopp - en liten konkurranse med seg selv om å unngå å kjøpe nye ting så langt det er mulig. Bra for økonomien, bra for miljøet. Alltid ta med mat og drikke hjemmefra, istedet for å kjøpe lunsj i kantina eller en kopp kaffe på kiosken. Det går mye penger etterhvert. Når man først må ha noe nytt: sjekk kjøp/salg/gis bort-sider på facebook. Ofte finner man det man trenger til en brøkdel av nypris. Samtidig kan man kanskje selge noe man har, som man er blitt lei av. Anonymous poster hash: 2adff...693
Anglofil Skrevet 4. februar 2014 #12 Skrevet 4. februar 2014 Forøvrig, da jeg kjøpte meg leilighet nylig måtte jeg kjøpe alt nytt, jeg hadde ingen møbler fra før. Jeg tittet da på f.eks Ikea, valgte meg ut de møblene jeg ville ha, og søkte etter dem på Finn. Jeg har spart over 12000 kr på å kjøpe møblene brukt og en billig penge. Møblene ser flotte ut og man skulle ikke tro de var brukt. Mvh Yvonne 3
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #13 Skrevet 4. februar 2014 Jeg er her! Tja, jeg synes jo mange av rådene er gode, men det er hva jeg gjør: * Fører budsjett. Jeg har excel-ark med alt fra gjeld og nedbetalingsplaner til budjett for kommende år. Det er viktig å ha god kontroll, da er det også enklere å vite hva man kan bruke av penger. * Lager ukesplan over middager. På den måten slipper jeg å gå unødvendig i butikken, jeg sparer penger på unødige kjøp fordi man plutselig får lyst på noe i butikken - og det er også enklere å forholde seg til. * Bruker fordelskort, f.eks Trumf/Coop osv for alt det er verdt. Jeg er konsekvent i bruken min og tjener en god del kickback på dette. F.eks kjøpte jeg kjøkken nylig og fikk 1% igjen av kjøpet. Klart, det er jo ikke enorme summer, men det blir tross alt litt ettersom årene går. * Kickback.no. Handler bare på salg, og bruker konsekvent kickback.no som jeg har tjent mye på. Vet ikke hvor mange gavekort på flere tusen kroner jeg faktisk har fått pga dette, så dette kan lønne seg. Man kan nemlig få ganske store prosenter tilbake på kjøp, men dette varierer fra butikk til butikk. * Går i billigkroken på Ikea, handler stort sett bare salg og kjøper gjerne nedsatte varer i butikken (snakker da om matvarer). En del å spare på dette. * Bruker handleliste i butikken for å vite hva jeg skal ha. Også for å unngå unødige kjøp. * Handler en god del brukt, spesielt via nettet. Jeg får mye fint til en billig penge. Mvh Yvonne Jeg må innrømme at du nesten har overbevist meg gjennom forskjellige tråder om å skaffe meg Trumf Visa, til tross for at jeg er en iherdig motstander av lojalitetsprogram o.l. Tok nå en titt på Kickback. Jeg har selv Remembercard (kreditkort) som gir gode (bedre?) avslag på mange kjøp. Uansett, Yvonne, du må være KG-dronningen av personlig økonomi og spareknep! Tror det er stort behov for dine tips til mange KG-brukere som i følge diverse innlegg tilsynelatende er helt fjerne på dette området. Anonymous poster hash: 5fc1c...4bf 2
Anglofil Skrevet 4. februar 2014 #14 Skrevet 4. februar 2014 (endret) Jeg må innrømme at du nesten har overbevist meg gjennom forskjellige tråder om å skaffe meg Trumf Visa, til tross for at jeg er en iherdig motstander av lojalitetsprogram o.l. Tok nå en titt på Kickback. Jeg har selv Remembercard (kreditkort) som gir gode (bedre?) avslag på mange kjøp. Uansett, Yvonne, du må være KG-dronningen av personlig økonomi og spareknep! Tror det er stort behov for dine tips til mange KG-brukere som i følge diverse innlegg tilsynelatende er helt fjerne på dette området. Anonymous poster hash: 5fc1c...4bf Så hyggelig. Det som er greia med Kickback at det er jo noe du får i tillegg til kredittkortet. F.eks så kjøper jeg en overnatting via Choice. Der er det Kickback på på x-antall prosent. I tillegg bruker jeg TrumfVisa og får også 1% av kjøper der også. Ergo blir det en del prosenter. F.eks ved større kjøp kan jo dette da gi noen kroner i kassa. F.eks kjøpte jeg en reise til 14000 kr på Expedia. Det gav meg noen hundrelapper tilbake. I tillegg fikk jeg jo også kickback på Trumf. Remembercard har jeg også, så det kan man jo også bruke. Prinsippet blir jo det samme, TrumfVisa som jeg bruker er bare et eksempler. I tillegg har jeg kort fra f.eks Bank Norwegian, Choice, Coop m.fl. Mvh Yvonne Endret 4. februar 2014 av Yvonne
Marie90 Skrevet 4. februar 2014 #15 Skrevet 4. februar 2014 *Som en del av min sunne nye 2014-diett saa veier jeg all mat jeg spiser (investerte i en matvekt) og det hjelper ogsaa aa ikke sloese med mat eller ha for mye rester. Jeg kjoper gronnsaker frossen i store mengder hver uke, tar ut f.eks. 100 g og resten kan ligge. Naa kaster jeg INGEN mat. *Bonuskort. Naa bor jeg riktignok i London saa her er det bare lojalitetsprogram, altsaa gratis kort man bare registrerer hver gang. Alle matbutikker har dem, saa trenger ikke bare handle ett sted. Biper kortet hver gang. Har i alle butikker og titt og ofte har jeg 20 kr avslag. *Vannflaske + evt. termos hjemmefra - aa kjope drikke ute blir fort dyrt. *Kutte ned paa byturer, evt. planlegge godt (gaa ut i naerheten eller naer en venninne og ikke trenge taxi hjem). *Printe ut bank statement for de siste tre maanedene. Marker f.eks. all mat med rosa markeringspenn, all transport med gul osv. Dette gir et bilde av hvor pengene faktisk gaar og kan for noen (som meg) vaere en oppvekker *Sett opp budsjett i excel og kartlegge ALLE utgaaende utgifter, selv om de er smaa. *Hvis man har tid, finne ekstra inntekter. Selge klaer og ting - gaa tur med hunden for andre e rbaade mosjon, og litt ekstra penger. 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #16 Skrevet 4. februar 2014 Så hyggelig. Det som er greia med Kickback at det er jo noe du får i tillegg til kredittkortet. F.eks så kjøper jeg en overnatting via Choice. Der er det Kickback på på x-antall prosent. I tillegg bruker jeg TrumfVisa og får også 1% av kjøper der også. Ergo blir det en del prosenter. F.eks ved større kjøp kan jo dette da gi noen kroner i kassa. F.eks kjøpte jeg en reise til 14000 kr på Expedia. Det gav meg noen hundrelapper tilbake. I tillegg fikk jeg jo også kickback på Trumf. Remembercard har jeg også, så det kan man jo også bruke. Prinsippet blir jo det samme, TrumfVisa som jeg bruker er bare et eksempler. I tillegg har jeg kort fra f.eks Bank Norwegian, Choice, Coop m.fl. Mvh Yvonne Med en del motstand har jeg akkurat bestilt Triumf Visa! Det er ellers en grense for hvor mye jeg vil "selge meg selv" for litt rabatt, f.eks. ved at mine kjøpsmønstre blir kartlagt og ved å bli spammet av tilbud. Det aller mest økonomiske er å ikke forbruke, velge det billigste eller redusere forbruket Jeg er så knugen at jeg aldri ville valgt et så dyrt hotell som Choice. Så Kickbak kan brukes i tillegg til Remembercard for rabatt fra begge stedene? I så fall kan det bli riktig mye. Spammer de mye? Ellers så er det ofte billigere å kjøpe i butikk pga forsendelseskostnadene. - bortsett fra reiser og elektronikk,da. Anonymous poster hash: 5fc1c...4bf
Anglofil Skrevet 4. februar 2014 #17 Skrevet 4. februar 2014 Med en del motstand har jeg akkurat bestilt Triumf Visa! Det er ellers en grense for hvor mye jeg vil "selge meg selv" for litt rabatt, f.eks. ved at mine kjøpsmønstre blir kartlagt og ved å bli spammet av tilbud. Det aller mest økonomiske er å ikke forbruke, velge det billigste eller redusere forbruket Jeg er så knugen at jeg aldri ville valgt et så dyrt hotell som Choice. Så Kickbak kan brukes i tillegg til Remembercard for rabatt fra begge stedene? I så fall kan det bli riktig mye. Spammer de mye? Ellers så er det ofte billigere å kjøpe i butikk pga forsendelseskostnadene. - bortsett fra reiser og elektronikk,da. Anonymous poster hash: 5fc1c...4bf Jeg får aldri spam fra Trumf, jeg kan faktisk ikke huske sist jeg fikk noe reklame fra dem. Eller jo, jeg får vel en mail sånn i ny og ne, aldri mer en per måned, om det er så mye. Jeg bruker Choice nettopp fordi de som regel er billigst, men så går jeg igjen bare etter rabatter. Jeg betaler som regel sjelden over 500 kr for en natt hos Choice, og jeg synes ikke det er spesielt dyrt. Spesielt ift Comfort-hotellene som kan gi gode tilbud ned til 299 kr pr natt. Ja, Kickback kommer i tillegg. Nei, jeg får sjelden mail fra dem. Nå og da, men du kan melde deg av nyhetsbrev også og få enda mindre mail. Nei, det er ikke enig i. Jeg sjekker alltid med butikk, og uten unntak synes jeg det er dyrere i butikk. Som regel bruker jeg butikker med gratis frakt. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #18 Skrevet 4. februar 2014 Jeg får aldri spam fra Trumf, jeg kan faktisk ikke huske sist jeg fikk noe reklame fra dem. Eller jo, jeg får vel en mail sånn i ny og ne, aldri mer en per måned, om det er så mye. Jeg bruker Choice nettopp fordi de som regel er billigst, men så går jeg igjen bare etter rabatter. Jeg betaler som regel sjelden over 500 kr for en natt hos Choice, og jeg synes ikke det er spesielt dyrt. Spesielt ift Comfort-hotellene som kan gi gode tilbud ned til 299 kr pr natt. Ja, Kickback kommer i tillegg. Nei, jeg får sjelden mail fra dem. Nå og da, men du kan melde deg av nyhetsbrev også og få enda mindre mail. Nei, det er ikke enig i. Jeg sjekker alltid med butikk, og uten unntak synes jeg det er dyrere i butikk. Som regel bruker jeg butikker med gratis frakt. Mvh Yvonne Nei, Choice-prisene du oppgir var ikke dyrt, men så vet jeg ikke om jeg reiser til så mange Choice-steder. Men det jeg ved ettertanke ikke skjønner er hvordan du kan få rabatt både fra Remembercard og Kickback på ett og samme kjøp. Begge krever jo at du logger inn i deres portal og går videre derfra til nettbutikken for å oppnå rabatten? Forresten et økonomitips som virkelig monner er å gå gjennom ukens tilbud i daglivarebutikkene, og kjøpe et lager av det man trenger når det er på tilbud. Anonymous poster hash: 5fc1c...4bf
Anglofil Skrevet 4. februar 2014 #19 Skrevet 4. februar 2014 (endret) Nei, Choice-prisene du oppgir var ikke dyrt, men så vet jeg ikke om jeg reiser til så mange Choice-steder. Men det jeg ved ettertanke ikke skjønner er hvordan du kan få rabatt både fra Remembercard og Kickback på ett og samme kjøp. Begge krever jo at du logger inn i deres portal og går videre derfra til nettbutikken for å oppnå rabatten? Forresten et økonomitips som virkelig monner er å gå gjennom ukens tilbud i daglivarebutikkene, og kjøpe et lager av det man trenger når det er på tilbud. Anonymous poster hash: 5fc1c...4bf Ah, da tror jeg vi har snakket forbi hverandre, eventuelt jeg som misforsto deg. Når jeg bruker kickback så bruker jeg stort sett TrumfVisa i tillegg. Du må bruke remembercard for seg ja, stemmer det. Mvh Yvonne Endret 4. februar 2014 av Yvonne 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #20 Skrevet 4. februar 2014 Vil ikke anbefale å betale bensin på kredittkort, selv om du sier regningen skal betales i tide. Det er litt mere håndfast det du har i banken. Her betales bensin med en gang på stasjonen når bilen er fylt opp. Kjører mindre når det er lite penger. 1. Lag middag for to dager. Ikke mere arbeide. Frys ned. 2. Spar på rester,kan bli mye godt ut av det 3. handle inn en gang i uken 4.planlegg innkjøpene, skriv handleliste 5. handle kun det som står på listen 6.microspar. Supre greier Anonymous poster hash: 34484...26b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå