Gå til innhold

Lange ventelister på valp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har stått på venteliste hos en oppdretter på en tispevalp helt siden august i fjor. Jeg har aldri fått vite hvor mange som er foran meg i køen. Er det normalt? Valpene ble født for tre dager siden og jeg forelsket meg i en tispevalp og jeg har fått til svar at det er for tidlig å si da de nettopp er blitt født og at det ikke er bestemt ennå. Jeg har stått på venteliste i seks måneder. Er det vanlig å stå på ventelister så lenge? Rasen jeg skal ha er sjelden med få kull i året. Noe jeg bør gjøre for å øke sjansen på å få den tispa? Hva er normal ventetid å vente på å få svar om den tispa blir min eller ikke? Er så spent.

Anonymous poster hash: efd95...8de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

6 mnd om man ønsker noe spesielt er ikke uvanlig i det hele tatt. Enten det er pga sjelden rase eller det er fordi man ønsker spesifikke kvaliteter.

Om man får en valp eller ikke får man kanskje vite når valpene er 3-4 uker gamle, hvilken valp man får sjelden før de er nærmere 8 uker. De må bli såpass gamle før man kan si noe særlig om eksteriør, personlighet og evt potensialer til et bruksområde.

De fleste seriøse oppdrettere plasserer ikke valper etter "førstemann til mølla" prinsippet, men prøver så godt det lar seg gjøre og plassere rett valp hos rett person/familie.

Jeg fikk vite hvilken valp som skulle bli min av de siste jeg har kjøpt når de var hhv 7, 8 og 7,5 uker gamle. Ventet ca 1 år på den første, neste fra samme oppdretter kom fortere enn forventet men jeg valgte å kjøpe litt tidligere enn planlagt pga kvalitetene på kullet i sin helhet. Så når jeg fikk tilbudet da valpene var 5 uker om å få kjøpe en av hannene så sa jeg selvsagt ja. (skulle i utgangspunktet ha tispe, men storfornøyd med hannen jeg fikk kjøpe).

Skrevet

Gode hunder er verdt å vente på, og det er ikke unormalt å vente så lenge på en godt avlet hund. Den som venter på noe godt osv...

Folk har venta i årevis noen ganger på de rette linjene også, så det er ikke unormalt. Det burde faktisk bli mer normalt ;)

Anonymous poster hash: 03966...7f0
Skrevet

Jeg stod ikke på noen venteliste, dro og så på hunden, og bestilte den. Fikk en gæren hund og.

Så den som venter på noe godt....

Anonymous poster hash: e0f75...215

Skrevet

Jeg stod ikke på noen venteliste, dro og så på hunden, og bestilte den. Fikk en gæren hund og.

Så den som venter på noe godt....

Om du dro å så på hunden, merket du ikke at den oppførte seg annerledes enn det du ønsket?

Anonymous poster hash: 7c176...8a1

Skrevet

Om du dro å så på hunden, merket du ikke at den oppførte seg annerledes enn det du ønsket?

Tror du jeg hadde betalt 20 000 kr for en hund som ikke oppførte seg slik jeg ømånsket? Den var valp og. Var ikke så lett å spå om den skulle bli sosial som sin mor og far eller reservert, hyperaktiv og sånn :) slapp av, jeg har gjort leksa mi, sosialiserte så det tøt ut av ørene mine. Det hjalp veldig, men var tydeligvis ikke nok.

Skrevet (endret)

6 mnd er ingenting. Jeg vet om oppdrettere som har ventelister på et par år nesten på grunn av måten de driver på, og fordi de er den absolutt foretrukne oppdretter på akkurat den rasen.

Og hvis det er en sjelden rase så er det vanskelig å si noe om hvor lang tid det vil gå. Hvilken størrelse er det, og hvilket aktivitetsbehov er det?

En seriøs oppdretter setter aldri folk numerisk etter hverandre. En seriøs oppdretter finner rett eier til akkurat de valpene de har.
Hvis du sier at du vil ha en utstillingshund, og at du kan aktivisere den tilstrekkelig, og i tillegg har god erfaring med hund, så vil du ha en god sjanse på å få hund når det er en valp som passer deg.
Om du bare vil ha en kosehund og kennelen har en stor overvekt av flotte utstillingsindivider så kan det ta veldig lang tid.

Hold kontakten, les deg opp og ned i mente om rasen, og se klart for deg hvilken type aktivisering og hva slags hundeliv du kan tilby en valp. Videreformidle dette til oppdretteren, og vis ekte interesse for det aktuelle kullet. Så skal du se at det blir en hund som passer akkurat til deg etter hvert :)

Endret av daemonia
Skrevet

Kanskje det hjelper å fortelle hvorfor akkurat du passer til å få kjøpe en valp? Vi smatt foran i køen hos en oppdretter pga vi var akkurat den type hundeeiere de var på jakt etter.

Anonymous poster hash: 51136...368
Skrevet

Håper ikke de får mange kull på ett år.. Da ville jeg nok.. vel, vært litt skeptisk.. Jeg synes at man bør være obs på hvem man får valper av, da de ikke alltid tenker på moren sin beste.. "Puppy farms" er det verste jeg vet.. I og med at de har lang venteliste, så høres jo ut som at de får en god del kull i året..

Anonymous poster hash: 4a2ae...356
  • Liker 1
Skrevet

Tror du jeg hadde betalt 20 000 kr for en hund som ikke oppførte seg slik jeg ømånsket? Den var valp og. Var ikke så lett å spå om den skulle bli sosial som sin mor og far eller reservert, hyperaktiv og sånn :) slapp av, jeg har gjort leksa mi, sosialiserte så det tøt ut av ørene mine. Det hjalp veldig, men var tydeligvis ikke nok.

Var ikke ment som kritikk! Var bare nysgjerrig da jeg skal få velge valp i neste uke, så redd for å gå på samme smellen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...