Gå til innhold

Hvem har krav på sykepenger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min jobber for en privat firma, has fast stilling, 100% (de siste 1,5 år).

I helgen ble han syk og derfor dro han ikke på jobb i dag. Han ble veldig skuffet siden han mister lønna for denne dagen. Hans medarbeider opplevde det samme i fjor -- at arbeidsgiveren ikke betalte for de dagene han var syk. Har alle rett til å få betalt de dagene man er syk?

For eksempel, de registrerer alltid timene de jobber og leverer dem på slutten av mnd. Jobber de ikke i påsken, julen, nyttårsdagen, så kan de ikke registrere timene og derfor blir dette ålønede dager. Det samme skjer ved sykdom. Men er dette riktig? Kan arbeidsgiver ha sånne regler i sitt firma? Eller har man rett på sykedager hvis man betaler til Folketrygden osv?

Selv jobber jeg i kommunen og det er første gangen jeg har noe med privatsektor å gjøre.

Anonymous poster hash: c3039...e8c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle som er ansatte og har jobbet i minst 1 mnd har rett på sykepenger fra 1. dag. De første 16 dagene av sykefraværet skal arbeidsgiver dekke. Arbeidsgiver kan IKKE ha sånne regler i sitt firma - det er totalt ulovlig. Dette burde din mann ta opp med sin arbeidsgiver, fagforening og evt. verneombud - og i siste instans arbeidstilsynet om han ikke får gehør hos arbeidsgiver...

Anonymous poster hash: 9fd0a...dba
  • Liker 3
Skrevet

Alle som er ansatte og har jobbet i minst 1 mnd har rett på sykepenger fra 1. dag. De første 16 dagene av sykefraværet skal arbeidsgiver dekke. Arbeidsgiver kan IKKE ha sånne regler i sitt firma - det er totalt ulovlig. Dette burde din mann ta opp med sin arbeidsgiver, fagforening og evt. verneombud - og i siste instans arbeidstilsynet om han ikke får gehør hos arbeidsgiver...

Anonymous poster hash: 9fd0a...dba

Takk for svar. Mannen min er ikke organisert. Det er bare 5 ansatte i byggefirma. Alle finner seg i disse reglene, ser det ut som.

Skal si til mannen at ha må ta dette opp/registrere timene selv om han var borte og skrive at han var syk da.

Skrevet

Det er riktig at arbeidsgiver skal dekke de 16 første dagene,men da må man vell også ha sykemelding fra legen?

Skrevet

Han kan ha rett til egenmelding (trenger ikke legeerklaring)

Anonymous poster hash: 09cec...5fe
Skrevet

Det er jo det som er saken -- at arbeidsgiveren ikke tar imot egenmeldinger, men sier har ikke skal betale noe for de dagene man ikke registrerte timer for.

Her snakker vi om kortidssykdom som går over helga og kanskje 2 arbeidsdager.

TS

Skrevet

Arbeidsgiver kan ikke nekte å ta imot egenmelding heller.

For å si det rett ut. Din mann bør organisere seg fort som fy, det bør han gjør i kveld på nett.

Og så bør de ta kontakt med arbeidstilsynet. En aarbeidsgiver som nekter egenmelding/sykemeldinger har garantert andre svin på skogen også. Arbeidstilsynet kan gå inn og sjekke generelle forhold hos bedriften. Men som arbeidstaker bør mannen dInstitutt organisere seg for p sikre seg hjelp når han trenger det. Og det kommer han nok til å trenge med en slik arbeidsgiver.

Du skriver at det er byggefirma. Da er det ekstremt viktig at alle forsikringer ee på plass. Hva hvis mannen din blir skadet på jobb? Jeg har ofte vørt vitne til at firmaer ikke har hatt fforsikringer i orden, og ved store skader har arbeidstaker slitt stort når det gjelder oppgjør for yrkesskade.

Arbeidsgiver skal følge loven, og kan ikke avtale dårligere vilkår enn det loven gir.

Anonymous poster hash: bf28b...2b3

• Liker 2
Skrevet

Arbeidsgiver kan ikke nekte å ta imot egenmelding heller.

For å si det rett ut. Din mann bør organisere seg fort som fy, det bør han gjør i kveld på nett.

Og så bør de ta kontakt med arbeidstilsynet. En aarbeidsgiver som nekter egenmelding/sykemeldinger har garantert andre svin på skogen også. Arbeidstilsynet kan gå inn og sjekke generelle forhold hos bedriften. Men som arbeidstaker bør mannen dInstitutt organisere seg for p sikre seg hjelp når han trenger det. Og det kommer han nok til å trenge med en slik arbeidsgiver.

Du skriver at det er byggefirma. Da er det ekstremt viktig at alle forsikringer ee på plass. Hva hvis mannen din blir skadet på jobb? Jeg har ofte vørt vitne til at firmaer ikke har hatt fforsikringer i orden, og ved store skader har arbeidstaker slitt stort når det gjelder oppgjør for yrkesskade.

Arbeidsgiver skal følge loven, og kan ikke avtale dårligere vilkår enn det loven gir.

Anonymous poster hash: bf28b...2b3

Det er ikke bare svin i skogen, men flere elefanter. Jeg skal ikke gå inn på det her for det er ikke tema, men jeg skal sjekke det med forsikringer.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...