Gå til innhold

Hva er problemet med at lille Ole går i kjole?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bakken Steinum mener dagens norske barneunivers på mange måter er preget av femtitallsnostalgi, som kolliderer med samfunnsutviklingen for øvrig. En gutt som liker å leke med dukker, kan oppleve negative kommentarer: Dukkevognen han ønsker seg er en "jenteleke". Men når han blir voksen, forventer samfunnet at han skal ta pappaperm, trille barnevogn og vise omsorg likestilt med mor.

Er det et problem om Ole vil ha kjole på seg? Er det et problem om en gutt vil leke med en dukkevogn? Er det et problem om Kari vil leke med en brannbil?

http://www.klikk.no/foreldre/article888676.ece

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Gjest Inferno
Skrevet

Jeg lekte med øks og slirekniv, og jeg endte opp helt fint.

Det eneste problemet med at lille Ole går i kjole er den sneversynte saueflokken han omgir seg med.

• Liker 22
Skrevet

Hvem er det som sier at det er galt?

• Liker 1
Skrevet

Problemet med det er de menneskene som lager et problem utav det!

• Liker 1
Skrevet

For min del må han gjerne gå i kjole. Jeg har en sønn i barnehagealder selv, som spurte pent om å få "pynt på neglene" i går kveld og er levert med lille neglelakk på i barnehagen i dag.

• Liker 5
Skrevet

Det er like dumt som at gutter ikke skal gå i rosa og jenter i grønt. De fleste barn synes det er kjempe gøy å kle seg ut! Så hvis Ole vil gå i kjole enten om det er for å kle seg ut eller ikke så burde han få lov til det! :)

Anonymous poster hash: 9dd32...48a

Skrevet

Svært enig med Inferno. Og jeg tror dessuten at samfunnet (her i Norge iallefall) er i ferd med å løsne litt på enkelte sånne kjønnsrollemønster. Her om dagen solgte jeg en rosa Trunki-koffert til en liten gutt som absolutt ville ha den. Moren syntes det var helt greit med rosa. En annen dag var det noen som kjøpte et bursdagskort med overveiende rosa detaljer til en gutt. Helt fint, etter min mening. Men jeg synes kanskje det var gått litt langt da en kunde kjeftet på oss og nektet å handle noe hos oss fordi vi hadde et par kokebøker som het "Kokebok for gutter" og "Kokebok for jenter" :laugh: Send nå heller en klage til forlaget, da vel.

Anonymous poster hash: 7717a...00d
Skrevet

Jeg må si at jeg er positivt overrasket over svarene her.

I barnehagen til mine barn var det for en stund siden en diskusjon om temaet, og der var det en del uenighet om dette temaet. Der var det en del som hadde store vansker med gutter som lekte med dukker og kledde seg ut i kjole, mens det ikke var så ille med jenter som lekte med gravemaskiner, politibiler o.l. Synes det er litt rart at det er verre for gutter å like tradisjonelle jenteleker enn det er for jenter å like tradisjonelle gutteleker. Men kanskje det er et syn som er på vei ut?

Skrevet

Vel, dersom en liten gutt begynner å interessere seg veldig for dukker og andre typiske jenteting, så kan det være første tegn på at han er homofil eller transkjønnet. Det ville uten tvil fått meg til å reagere.

Anonymous poster hash: fe5d1...315
Skrevet

Vel, dersom en liten gutt begynner å interessere seg veldig for dukker og andre typiske jenteting, så kan det være første tegn på at han er homofil eller transkjønnet. Det ville uten tvil fått meg til å reagere.

Unnskyld meg, men for noe piss.

Mange gutter liker å leke i kjole og med dukker. Det sier ingenting om deres legning, men forteller at de utforsker ulike roller de ser at folk rundt dem har.

• Liker 5
Skrevet

Og hva så? Ungen blir vel ikke "streit" av at noen river dukken ut av hendene hans.

• Liker 8
Skrevet

Jeg må si at jeg er positivt overrasket over svarene her.

I barnehagen til mine barn var det for en stund siden en diskusjon om temaet, og der var det en del uenighet om dette temaet. Der var det en del som hadde store vansker med gutter som lekte med dukker og kledde seg ut i kjole, mens det ikke var så ille med jenter som lekte med gravemaskiner, politibiler o.l. Synes det er litt rart at det er verre for gutter å like tradisjonelle jenteleker enn det er for jenter å like tradisjonelle gutteleker. Men kanskje det er et syn som er på vei ut?

"Kvinnelige egenskaper" ansees av mange som svake.

Anonymous poster hash: 9319a...0e5

Skrevet (endret)

Hvordan ville du reagert da?

Du har for eksempel historien om den lille gutten som skulle på første skoledag, og skulle kjøpe nye sko til dette. Han valgte noen knallrosa sko med hvite striper på, og da moren tok bilde av ham og la det ut på face fikk hun masse reaksjoner fra familie og venner som mente at det var slemt å utsette gutten for noe så ydmykende.

Den lille gutten fikk på den andre siden ikke et eneste vondt ord fra barna på skolen - han hadde tvert i mot fått en haug av komplimenter. Etter alle reaksjonene på facebook, satte moren seg ned med ham og sa at "det var HELT i orden at han ville gå med rosa sko om han ville det". Da så gutten uforstående på henne og fortalte henne at det ikke var fordi skoene var rosa at han hadde plukket dem ut: det var fordi det var sebrasko (striper på), og fordi sebraer var det fineste dyret han visste om...

Så hvem er det egentlig som bestemmer hva som er "jentete", "homofilt" og ikke? Jo, det er voksne som reagerer akkurat slik du gjør.

Edit:

og bare for å understreke femten ganger til: legg merke til at gutten dreit en LANG marsj i at skoene var rosa!

Endret av Gamerfrue
  • Liker 10
Skrevet

Reagere? Hva faen er vitsen med å reagere på at noen er homofil eller transe?

Faen, enkelte folk ass.

Jenter er søte i kjole. Det syns sikkert noen gutter også, som har lyst til å være like fine. Det er ikke noe problem, i hvert fall ikke når ungene går i barnehagen!!!!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...