Gå til innhold

Hvordan trene- teskjeversjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i flere år slitt med spiseforstyrrelser. I alle fall til en viss grad. Jeg er 174cm, og på det laveste så veide jeg 48kg. Jeg er nå 59 kg og relativt fornøyd med litt mer kjøtt på kroppen :fnise: Men det betyr at jeg har veldig lite muskler og muskelmasse igjen i kroppen. Nå når jeg endelig klart å legge på meg litt, så legger det seg -selvfølgelig- helt "feil" og jeg kjenner trangen til å slutte å spise igjen. Ja, jeg er fullstendig klar over hvor dumt det er! Men noe av problemet er at jeg er helt blank når det kommer til trening og kosthold. Jeg har hatt pt-timer men følte at han var mest opptatt av å vise seg frem fremfor å faktisk lære meg noe. Så jeg lurer på om det finnes noen superdupersnille her inne som ønsker å lære meg litt? Gjerne ned til minste detalj, jeg trenger det virkelig inn med teskje. både hvilke apparater jeg bør bruke, hva jeg burde spise, og hvor ofte jeg burde trene. Jeg ønsker ikke å gå noe særlig ned i vekt, men jeg vil gjerne stramme opp og få litt mer muskler. Jentemuskler altså, ikke helt bodybuilder :ler:

Takk for svar :klem:

Anonymous poster hash: f73e7...7a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Jeg har erfaring fra diverse treningsinstitusjoner, kurs og undersøkelser over lengre tid.

Det jeg vil råde deg til å begynne med er:

• Å forberede deg mentalt. Hva vil du? Vil du bare se bedre ut? Vil du ha bedre kondis? Vil du løpe ironman? Etc.
  • Ikke sette deg for høye mål.
  • Ta bilder, og evt. mål Ikke vekt. (Kvinner har en tendens til å la tallet på baderomsvekta til å definere fysisk form)
  • Sette deg et mål og finne ut hva som motiverer deg til å trene (Bilde, musikk, youtube-video, film etc.). Det kan være hva som helst. Har også opplevd en som ble motivert bare at klokka ble 9 på kvelden, for da følte hun seg mest energisk!
  • Ikke stress, og sørg for at du har satt deg et langsiktig mål, og finn kortsiktige mål underveis.

Kort og greit bør du begynne med noe lett.

Svømming er selvfølgelig det beste, men hvis du har hatt spiseforstyrrelser kan det hende du ikke ønsker å vise for mye av deg selv.

Nå som det er vinter er det jo fantastisk å gå på ski hvis du har mulighet for det. Hvis ikke kan du alltids ta deg en joggetur. Sykkelen kan du finne frem når det blir litt varmere!

Har du mulighet for å begynne på et treningssenter er jo dette fantastisk, der har de jo gruppetimer av ymse slag som får huden til å lekke.

Hvis du vil, kan du sette deg ned og fundere på det jeg har nevnt over og komme tilbake til meg, så skal jeg foreslå et program som kan passe for deg.

Lykke til!

Skrevet

Hei,

Jeg har erfaring fra diverse treningsinstitusjoner, kurs og undersøkelser over lengre tid.

Det jeg vil råde deg til å begynne med er:

• Å forberede deg mentalt. Hva vil du? Vil du bare se bedre ut? Vil du ha bedre kondis? Vil du løpe ironman? Etc.
  • Ikke sette deg for høye mål.
  • Ta bilder, og evt. mål Ikke vekt. (Kvinner har en tendens til å la tallet på baderomsvekta til å definere fysisk form)
  • Sette deg et mål og finne ut hva som motiverer deg til å trene (Bilde, musikk, youtube-video, film etc.). Det kan være hva som helst. Har også opplevd en som ble motivert bare at klokka ble 9 på kvelden, for da følte hun seg mest energisk!
  • Ikke stress, og sørg for at du har satt deg et langsiktig mål, og finn kortsiktige mål underveis.

Kort og greit bør du begynne med noe lett.

Svømming er selvfølgelig det beste, men hvis du har hatt spiseforstyrrelser kan det hende du ikke ønsker å vise for mye av deg selv.

Nå som det er vinter er det jo fantastisk å gå på ski hvis du har mulighet for det. Hvis ikke kan du alltids ta deg en joggetur. Sykkelen kan du finne frem når det blir litt varmere!

Har du mulighet for å begynne på et treningssenter er jo dette fantastisk, der har de jo gruppetimer av ymse slag som får huden til å lekke.

Hvis du vil, kan du sette deg ned og fundere på det jeg har nevnt over og komme tilbake til meg, så skal jeg foreslå et program som kan passe for deg.

Lykke til!

Tusen takk for et godt svar! Var litt redd for å bli ledd av.

Motivasjonen er der, men siden jeg ikke kan noe spesielt om dette så føler jeg at det lett blir halvhjertet. Jeg ønsker i hovedsak å se bedre ut og å få bedre kondisjon.

Svømming er egentlig et godt alternativ. Men jeg har et barn som ikke går i barnehage, så det er ikke så lett å få til mer enn en dag i uken.

Jeg har medlemskap på treningsstudio og de har en del grupper, men her kommer spiseforstyrrelsen inn igjen. Jeg foretrekker å trene på morgenen når det ikke er noe særlig folk der. Og en gruppetime er foreløpig skummelt! Men jeg trives godt på treningsstudio, hadde jeg bare visst hva jeg drev med og hvilke apparater eller treningsmetode jeg burde bruke :ler:

Jeg prøver å jogge innimellom men det er avhengig av barnevakt osv, så det er vanskelig å få det til regelmessig.

Skrevet

Forøvrig, baderomsvekt er bannlyst her i huset, så her er det bilder og måling det må gå på :)

• Liker 1
Skrevet

Så bra!

Personlig mener jeg at jogging, og annen kondisjonsøkende trening, skal gjøres ute, dersom du ikke har plager som forhindrer deg i det. Hvis du derimot kun får løpt på studio pga. barnet, så er selvfølgelig det greit.

Det virker som om du har kontroll på spisevanene dine, men når du begynner å trene mer frekvent vil du merke at du er mer sulten. Da er det proteiner som gjelder, for kroppen din ønsker å bygge seg opp igjen. Mange kvinner er redde for å bli for muskuløse, men det skal en del til, så hvis du er en av dem så ta det med ro!

La oss nå legge en slagplan sammen. Jeg trenger å vite hvor ofte du kan klemme inn en treningsøkt; fra morgen til kveld!

Hører fra deg.

Skrevet

Så bra!

Personlig mener jeg at jogging, og annen kondisjonsøkende trening, skal gjøres ute, dersom du ikke har plager som forhindrer deg i det. Hvis du derimot kun får løpt på studio pga. barnet, så er selvfølgelig det greit.

Det virker som om du har kontroll på spisevanene dine, men når du begynner å trene mer frekvent vil du merke at du er mer sulten. Da er det proteiner som gjelder, for kroppen din ønsker å bygge seg opp igjen. Mange kvinner er redde for å bli for muskuløse, men det skal en del til, så hvis du er en av dem så ta det med ro!

La oss nå legge en slagplan sammen. Jeg trenger å vite hvor ofte du kan klemme inn en treningsøkt; fra morgen til kveld!

Hører fra deg.

Det er enklest for meg å trene kondisjon på treningsstudio. Selv om jeg foretrekker å jogge ute så er det vanskelig med et barn som nekter å sitte i vogn blant annet :)

Spisevaner har jeg veldig kontroll på. Det er eneste måten å holde det ordentlig i sjakk på. Jeg har sultet meg i mange år så å ha stålkontroll på maten er viktig! Og å bli mer sulten er bare bra. Jeg føler nemlig veldig sjeldent noen sultfølelse.

Jeg kan egentlig trene når som helst. Men mellom 8-11 på formiddagen passer best. Jeg er hjemmeværende foreløpig så jeg kan trene hver dag om så er :)

Dette blir veldig personlig føler jeg. Kan jeg sende deg en pm istedet?

Skrevet

Det er enklest for meg å trene kondisjon på treningsstudio. Selv om jeg foretrekker å jogge ute så er det vanskelig med et barn som nekter å sitte i vogn blant annet :)

Spisevaner har jeg veldig kontroll på. Det er eneste måten å holde det ordentlig i sjakk på. Jeg har sultet meg i mange år så å ha stålkontroll på maten er viktig! Og å bli mer sulten er bare bra. Jeg føler nemlig veldig sjeldent noen sultfølelse.

Jeg kan egentlig trene når som helst. Men mellom 8-11 på formiddagen passer best. Jeg er hjemmeværende foreløpig så jeg kan trene hver dag om så er :)

Dette blir veldig personlig føler jeg. Kan jeg sende deg en pm istedet?

Alt i orden!

Skrevet

Fokuser på styrketrening, og få i deg nok proteiner (og karbohydrater) både før, og spesielt etter trening! :) .. Kjøp gjerne en proteinshake å ha til etter trening, eventuelt melk/lett sjokomelk fra litago.

For å komme på rett kjør med styrketreningen ville jeg startet med noen personlig trener timer, hos en annen en han forje så klart. Gjerne tren med en kvinnelig PT, så sikrer du deg at hun ikke prøver å vise seg :fnise: Ikke er det bare greit med en PT for en nybegynner, for å lære øvelser, men det er også greit å ha slik at hun kan rettlede deg på områder som løfteteknikk osv. :-)

Karbohydrater etter trening: 0,8 x egen kroppsvekt
Proteiner etter trening: 0,4 x egen kroppsvekt

Altså i ditt tilfelle:
47 gram karbohydrater (tilsvarer 5-6 riskjeks eller 2 bananer)
24 gram proteiner (tilsvarer 1 proteinshake, 1 dl pulver og 2-3 dl vann/melk)

Anonymous poster hash: 716cc...71d
Skrevet

Fokuser på styrketrening, og få i deg nok proteiner (og karbohydrater) både før, og spesielt etter trening! :) .. Kjøp gjerne en proteinshake å ha til etter trening, eventuelt melk/lett sjokomelk fra litago.

For å komme på rett kjør med styrketreningen ville jeg startet med noen personlig trener timer, hos en annen en han forje så klart. Gjerne tren med en kvinnelig PT, så sikrer du deg at hun ikke prøver å vise seg :fnise: Ikke er det bare greit med en PT for en nybegynner, for å lære øvelser, men det er også greit å ha slik at hun kan rettlede deg på områder som løfteteknikk osv. :-)

Karbohydrater etter trening: 0,8 x egen kroppsvekt

Proteiner etter trening: 0,4 x egen kroppsvekt

Altså i ditt tilfelle:

47 gram karbohydrater (tilsvarer 5-6 riskjeks eller 2 bananer)

24 gram proteiner (tilsvarer 1 proteinshake, 1 dl pulver og 2-3 dl vann/melk)

Haha, jeg blandet litt ditt innlegg og noe annet jeg leste, glem den markerte teksten :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...