Gå til innhold

Hund på prøve

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en hund som "måtte" omplasseres fordi hun kræsjet helt med husholdningen.

Hun har vært på prøve i noen uker nå, og jeg føler at de som har henne nå ikke helt innser hvor mye jobb hun egentlig er. Det er en BC med seperasjonsangst, så her snakker vi om en energibunt med litt problemer.

Avtalen var at de skulle si ifra om de fant ut at denne hunden ikke var helt for de, men jeg får konstant telefoner om hvordan takle ditten og datten, ting jeg mener de skulle lest seg opp på før de tok henne. Noe jeg trudde de hadde. Jeg var ærlig helt fra starten hva som feilet henne og hvor mye aktivitet hun trengte, så ikke noe de ble overrasket med.

Vil det være frekt av meg å be om å få henne tilbake?

Anonymous poster hash: 69a8a...7b4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville bedt om å få hunden tilbake.
De har tydeligvis ikke satt seg inn i energibehov for en BC, og de har heller ingen kunnskap om hvordan de skal trene eller rehabilitere en hund.
Ta den tilbake og bruk tid på å finne helt riktig eier :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville bedt om å få hunden tilbake.

De har tydeligvis ikke satt seg inn i energibehov for en BC, og de har heller ingen kunnskap om hvordan de skal trene eller rehabilitere en hund.

Ta den tilbake og bruk tid på å finne helt riktig eier :)

Føler meg jo litt slem siden de nok har knyttet seg til henne iløpet av tiden de har hatt henne, noe som er umulig å ikke å gjøre, for hun er helt fantastisk på (nesten) alle måter.

Men du har nok rett, hun fortjener noen som har mer erfaring med rehabilitering.

• Liker 1
Skrevet

Hva er mest viktig for deg: hundens ve og vel, eller disse menneskene?

Skrevet

Hva er mest viktig for deg: hundens ve og vel, eller disse menneskene?

Du har helt rett.

Skrevet

Du har helt rett.

Da vet du hva du har å gjøre ;-). Fatt mot - du ga tross alt beskjed om dette før de fikk hunden på prøve, så du er i din fulle rett. Husk også at det er flere måter å si ting på, så kanskje lurt å prøve å fremstå litt vennlig og forståelsesfull, men samtidig ikke gi rom for tvil eller usikkerhet. Om disse menneskene ellers ser ut til å være et greit hjem, så kan du kanskje finne et kurs til de som du oppgir som krav til at de går før de endelig overtar hunden. Det kan være seg en vanlig kurs sammen med hunden (og en god trener!), eller foredrag om hund e.l.

Skrevet

Da vet du hva du har å gjøre ;-). Fatt mot - du ga tross alt beskjed om dette før de fikk hunden på prøve, så du er i din fulle rett. Husk også at det er flere måter å si ting på, så kanskje lurt å prøve å fremstå litt vennlig og forståelsesfull, men samtidig ikke gi rom for tvil eller usikkerhet. Om disse menneskene ellers ser ut til å være et greit hjem, så kan du kanskje finne et kurs til de som du oppgir som krav til at de går før de endelig overtar hunden. Det kan være seg en vanlig kurs sammen med hunden (og en god trener!), eller foredrag om hund e.l.

Det var faktisk en god ide! Ta hunden tilbake og la de få lov til å lære seg litt mer før de eventuelt får henne igjen. Sånn som det er nå er jeg nesten redd de gjør mer skade enn nytte, selv om de nok mener godt. Skal ringe til treneren vi har brukt og se om hun er villig til å kjøre ett kurs for de.

• Liker 2
Skrevet

Det var faktisk en god ide! Ta hunden tilbake og la de få lov til å lære seg litt mer før de eventuelt får henne igjen. Sånn som det er nå er jeg nesten redd de gjør mer skade enn nytte, selv om de nok mener godt. Skal ringe til treneren vi har brukt og se om hun er villig til å kjøre ett kurs for de.

Enda bedre at dere har en trener som du (og hunden) kjenner. Det er jo supert!

Min mening er at det viktigste er empatien folk har i forhold til dyr. Kunnskap kan alltid skaffes, men hvis de har den grunnleggende empatien og er oppriktig glad i dyr og har en viss forutsetning for forståelse OG lyst (og evne) til å lære - så får man gi folk en sjanse. Vi har alle vært "nybegynnere" :-)

Håper det ordner seg for alle parter. Lykke til :-)

Skrevet

Enda bedre at dere har en trener som du (og hunden) kjenner. Det er jo supert!

Min mening er at det viktigste er empatien folk har i forhold til dyr. Kunnskap kan alltid skaffes, men hvis de har den grunnleggende empatien og er oppriktig glad i dyr og har en viss forutsetning for forståelse OG lyst (og evne) til å lære - så får man gi folk en sjanse. Vi har alle vært "nybegynnere" :-)

Håper det ordner seg for alle parter. Lykke til :-)

Har en trener vi har pleier å fly inn fra Oslo, (vi er i Troms), følte oss tryggere å bruke en trener som har spesialisert seg i seperasjonsangst. Spørs om de er villig til å betale fly, hotell og arbeidstimer, men det får jeg høre med de.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...