Gå til innhold

Forslag til mettende og ikke så dyr kveldsmat? :)

Anbefalte innlegg

Gjest Trøffel
Skrevet (endret)

Jeg har hittil spist en nutrilettbar og en SKYR vaniljevilje på kveldene for å øke proteininntak versus karbo, stagge det store søtsuget og ikke ryke på en kalorismell. Men dette blir naturligvis altfor dyrt i lengden. Hva spiser dere på kveldstid som metter godt uten å gi høyt kaloriinntak, og som ikke er for dyrt? Kan jo ikke bruke 900 kroner i måneden bare på kveldsmat til meg selv, og alt sukkeret er selvfølgelig heller ikke bra...

Lurer også på hva dere spiser til lunsj, og hvorfor dere spiser nettopp det :) Har jo sett på den store mattråden men der er det mest oppramsing. Vil gjerne høre litt om tankegangen bak :)

Endret av Trøffel
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å spise wok av forskjellige grønnsaker og kjøtt/fisk/fugl til både lunsj og middag. Steker da uten olje, eller med maks 1 ss olje. Mye mat for lite kalorier. Spiser uten ris.

Annen lunsj/middag/kvelds: hjemmelaget salat med forskjellig tilbehør. Speltlompe-pizza eller tunfiskbunn-pizza. Tacosalat med ikke mye saus og rømme. Suppe med mye grønnsaker og kjøtt (på termos hvis det skal medbringes). Pannekaker laget av havregryn og proteinpulver/cottage cheese. Osv... Bruk fantasien.

Jeg liker å spise ordentlig mat med god tyggemotstand. Det meste kan lages kvelden før hvis du har lite tid på morgenen.

Nutrilett og generelt proteinbarer inneholder ca 200kcal. For dette kan jeg spise meg mett med ordentlig mat. Torsk blant annet inneholder lite (70-80)kcal/100g, mye proteiner og lite fett. Spis med grønnsaker. Mettende, næringsrikt og godt. Er ikke så glad i yoghurt og lignende produkter heller.

Etter treninger pleier jeg å ta meg en proteinkakao/proteinkaffe avhengig av når på dagen jeg trener. Klarer ikke å bare drikke proteinshake alene uten å blande med noe. 1 proteinkakao gir ca 70kcal, men jeg blir kjempemett.

Nå spiser ikke jeg etter klokken 19 da jeg som regel legger meg rundt 22 tiden, så blir ikke så mye kveldsmat på meg.

Kjøp grønnsaker på fruktkongen eller noe sånt. Mye billigere enn i vanlig butikk. Noen ting kan være billigere, blant annet løk på kiwi (4kr/kg). På disse innvandrerbutikkene kan de koste 10kr/kg. Jeg er student, så har ikke så mye penger :P

Last ned "mattilbud" appen og følg med på eventuelle tilbud i forskjellige matbutikken i nærheten av deg.

Anonymous poster hash: 96ab2...a7d

Skrevet

Cottage cheese, cottage cheese-lapper, omelett med det du måtte ha tilgjengelig, tunfisk på boks, en smoothie... .

Anonymous poster hash: 33534...75e
Gjest Trøffel
Skrevet

Jeg spiste et cottage cheese-beger en kveld, men var nesten like sulten 30 min senere.. Skal ikke være lett :-)

Skrevet

Jeg spiser litt forskjellig til hvert måltid, det gjør meg passe mett. Noe med at alle sanser skal tilfredsstilles! Trener også på å kjenne igjen metthetsfølelsen, sånn at jeg ikke blir overmett. Jeg pleide å overspise bare fordi det var plass, men det er ikke nødvendig..! Til kvelds spiser jeg gjerne oppskåret frukt/grønnsaker/ost/nøtter/peanøttsmør, eller havregrynsgrøt kokt på melk og med smørøye! Skjærer ned på sukkeret, men åpner for fett, hehe, så lenge det er innenfor kalorigrensa.

Jeg er uføretrygdet og tenker derfor på prisen, så det meste jeg kjøper er billig, og så handler jeg noen "luksusvarer" innimellom. Mat skal både mette, smake godt, gi de nødvendige kaloriene, og ha bevart mest mulig av de stoffene som den naturlig inneholder. Jeg synes det er bedre, ikke bare økonomisk, men også fra et etisk synspunkt, å heller spise litt mindre, enn å fjerne fett fra maten. Derfor blir det bortkastet å kjøpe lettprodukter. Protein får det fleste av oss mer enn nok av uten å tenke spesielt på det. Protein og fett sammen smaker og metter også bedre enn rent protein. Men jeg er ikke redd for karbohydrater heller. Derfor velger jeg vanlig naturell yoghurt, helmelk, ris, havregryn, Wasa Husman, granny smith-epler, kjøttdeig, framfor yoplait, skummetmelk, spelt, havregrøt-poser, lavkarbobrød, "en spisemoden mango hver dag" og karbonadedeig. Så blir det til gjengjeld både pasjonsfrukt og entrecote av og til. Dette funker for meg.

Gjest Runforit
Skrevet

Elsker eggerøre og cashewnøtter. Kanskje ikke veldig kalorifattig, men metter godt og lenge.

Hvordan spiser du resten av dagen? Mulig du spiser feil siden du er så sulten på kvelden?

Skrevet

Omelett laget av 3 egg og 4 kokte skinkeskiver gir 250 kalorier. Vil si det holder meg ganske mett en stund. Pleier å spise det til kvelds :)

Anonymous poster hash: 91541...552
Skrevet

Egg i forskjellige former! Kokt egg med smør og salt, kokt egg i salat, stekt egg, omelett, frittata, rått egg i smoothie, osv.

Egg er noe av det sunneste vi kan spise. Masse vitaminer og mineraler. Kjapt, sunt, godt, billig, enkelt. Jeg har som regel kokte egg liggende i en boks i kjøleskapet. Kokte egg holder seg nesten en uke. Jeg foretrekker å oppbevare uten skall fordi jeg synes det ser litt uappetittlig ut med grønn eggeplomme.

Anonymous poster hash: c88b6...157
  • Liker 1
Skrevet

Grønnsaker og kesam-dip! Kjøp grønnsaker i sesong, de har lav kilopris.
Ellers er mitt aller beste tips å lage en halv porsjon ekstra med middag så kan du spise den til kvelds!

Anonymous poster hash: ae94a...9f3
Skrevet

Jeg spiste et cottage cheese-beger en kveld, men var nesten like sulten 30 min senere.. Skal ikke være lett :-)

Oi! Jeg spiser ca 3 ss cottage cheese blandet med 2 ss vaniljekesam og en god dæsj blåbær og litt valnøtter, og da holder jeg meg mett i flere timer!

Anonymous poster hash: 25a61...a27

Skrevet

Hektet på eple med peanøttsmør:D

• Liker 1
Gjest Trøffel
Skrevet

Elsker eggerøre og cashewnøtter. Kanskje ikke veldig kalorifattig, men metter godt og lenge.

Hvordan spiser du resten av dagen? Mulig du spiser feil siden du er så sulten på kvelden?

Dagene starter kl 05:55 og jeg sovner ca kl 23, så det blir mange våkentimer. Full rulle fra vekkerklokka ringer med jobb og småbarn, og så senker roen seg for litt egentid ca kl 19:30 på kveldene. Da er det 40 min kondisjonstrening, og så er jeg SULTEN! Hehe :) Holder på med å innføre frokost og mye større lunsjer nå, for å unngå ulvehungeren til middag og kvelds. Pleide å spise 3-4 knekkebrød i 12-tida og ellers ingenting før middag.. Hmm ja ikke bra, vet det :fnise: Men da er det jo godt at det er mulig å endre seg, syns dere er mange som er veldig flinke her inne og som jeg kan få gode tips fra.

Gjest Trøffel
Skrevet (endret)

Oi! Jeg spiser ca 3 ss cottage cheese blandet med 2 ss vaniljekesam og en god dæsj blåbær og litt valnøtter, og da holder jeg meg mett i flere timer!

Anonymous poster hash: 25a61...a27

Ja, har ei venninne som "maser" på meg om at jeg må spise litt tredjehver time, men har ikke en jobb hvor det bare er å gå fra i ti minutter hver tredje time dessverre.

Endret av Trøffel
Gjest Trøffel
Skrevet

Grønnsaker og kesam-dip! Kjøp grønnsaker i sesong, de har lav kilopris.

Ellers er mitt aller beste tips å lage en halv porsjon ekstra med middag så kan du spise den til kvelds!

Anonymous poster hash: ae94a...9f3

Planen min er å lage litt ekstra til middag som jeg skal spise til lunsj på jobb dagen etter :)

Gjest Runforit
Skrevet

Dagene starter kl 05:55 og jeg sovner ca kl 23, så det blir mange våkentimer. Full rulle fra vekkerklokka ringer med jobb og småbarn, og så senker roen seg for litt egentid ca kl 19:30 på kveldene. Da er det 40 min kondisjonstrening, og så er jeg SULTEN! Hehe :) Holder på med å innføre frokost og mye større lunsjer nå, for å unngå ulvehungeren til middag og kvelds. Pleide å spise 3-4 knekkebrød i 12-tida og ellers ingenting før middag.. Hmm ja ikke bra, vet det :fnise: Men da er det jo godt at det er mulig å endre seg, syns dere er mange som er veldig flinke her inne og som jeg kan få gode tips fra.

3 store måltider vil nok gjøre underverker :)

Skikkelig frokost, lunsj og middag gjør iallefall susen for meg. D har jeg et lite mellommåltid etter lunsj(frukt, nøtter) og et lite kveldsmåltid. Fokuserer på mye proteiner(metter fort), godt med fett(metter lenge) og trege karbs(holder blodsukkeret stabilt) og da er jeg sjelden ulvesulten :)

• Liker 1
Gjest Trøffel
Skrevet

Høres ut som om nøtter, egg og proteiner generelt er noe de fleste av dere sverger til. Får bli eggerøre i morgen kveld, med masse kokt skinke kanskje? :) Takk for masse gode råd :)

Gjest Runforit
Skrevet

Høres ut som om nøtter, egg og proteiner generelt er noe de fleste av dere sverger til. Får bli eggerøre i morgen kveld, med masse kokt skinke kanskje? :) Takk for masse gode råd :)

Ja det lager jeg også ofte. Eller fylt omelett med skinke og grønnsaker :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...