Gå til innhold

Kanintenene vokser og vokser, og kaninen mister pels

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøpte meg verdenes søteste guttekanin i høst, fikk den dorein, tam og alt. (I forhold til min forrige, som stakk av). Men nå vokser tennene på han hele tiden. (Har prøvd å gi den maasse å gnage på, og gir mindre pellets, så den spiser høy for å slipe tenner) men det funker ikke. Vi har borret ned tennene dens to ganger de siste mndene. Tennene bare vokser og vokser! De gikk helt opp til nesa første gang vi tok dem, og siden den spralt så knakk den ene tanna. Au. Jeg syns sååå synd på han. I tilegg har den mistet pels i nakken og under. (Kan se ut som skabb).

Har ikke råd til å ta den til dyrlegen hele tiden. Er jo så forbanna dyrt. Tennene har vi jo klart å ordne selv, men hva med pelsen? og jeg syns egentlig det er dyreplageri å borre ned tennene hans hele tiden....

Hva skal jeg gjøre??? har ikke lyst å ta livet av babyen min, men vil ikke ha en syk kanin heller :vetikke:

Sykt irriterende at de har lov å selge syke kaniner i dyrebutikkene....

Anonymous poster hash: 91805...6ac
Skrevet

Du har ikke råd til å ta den til veterinær "hele tiden" ? Hvorfor skaffet du deg dyr da?

Dyr kan fort bli vanvittig dyrt og det må man ta med i beregning når man anskaffer seg de.

Om den minster pels, så må du nesten ta den til veterinær om du vil eller ikke.

Anonymous poster hash: 67379...799
  • Liker 3
Skrevet

Du har ikke råd til å ta den til veterinær "hele tiden" ? Hvorfor skaffet du deg dyr da?

Dyr kan fort bli vanvittig dyrt og det må man ta med i beregning når man anskaffer seg de.

Om den minster pels, så må du nesten ta den til veterinær om du vil eller ikke.

Anonymous poster hash: 67379...799

Du... Det er svært få mennesker i denne verden som har råd til å ta med husdyret sitt til veterinær hele tiden. Er det kun de aller rikeste som skal få lov til å ha dyr, da?

Hun gjør bryr seg i det minste, og prøver å finne en løsning/årsak til hvorfor tennene vokser såpass mye og fort. Det er dessverre mer enn hva mange andre gjør i en slik situasjon.

Nå til TS; hvis kaninen gnager på alt du gir den og det allikevel ikke hjelper, ville jeg sagt at den er syk på noen måte. Ta den med til veterinær for en helsjekk. Er helt enig i at du ikke skal ta trenge å slipe ned tennene på den annenhver måned, men kanskje den har en mangelsykdom eller får for mye av noe, slik at tennene vokser ut av kontroll.

Anonymous poster hash: d2e1e...9ec

• Liker 2
Skrevet

Vokser tennene på innsiden eller yttersiden av de andre tennene? Vi hadde en kanin som vi måtte klippe tennene på jevnlig. Fikk en spesiell saks/tang slik at de ikke sprekker.

Hva slags kanin er det? Det her litt å si på om hvor vanlig det er med tynn pels.

Anonymous poster hash: aeae1...72d
Skrevet

Nå vet jeg ikke om du har vært hos veterinæren med den i det hele tatt, eller om det bare er dere som har klippet tennene ned. Uansett er en tur dit nødvendig for å sjekke at kaninen har det bra, og ikke er syk på noen måte. Kanintenner jo veldig ulike, noen vokser sakte og andre fort, men aldri hørt om noen som må klippe/file dem ned annenhver mnd. At den mister pelsen kan ha noe med kostholdet å gjøre, men dyr kan også miste pels ved stress og mistrivsel. Kanskje den plages av tennene sine? Enkelte kaniner kan også dra av seg pelsen fordi de er i bur (men det høres jo ut som din er mye ute? ), eller det rett og slett er røyting på gang. Noen kaniner røyter veldig på et område i røyteperiodene.. Håper du finner ut av det! Men til veterinær må man når noe er galt!

Skrevet

Da tar du den med til vetrinær.

kaniner kan leve godt uten fortenner.

Og så får du noe mot skabben.

At du ikke har råd er ikke kaninens feil!

Anonymous poster hash: 5bf69...6f4

• Liker 1
Skrevet

Kanintenner skal aldri klippes!! De skal enten files ned, eller fjernes helt .

Jeg synes du skal ta med kaninen til dyrlegen, også høre om å få fjernet tennene. Det er bedre enn å slipe de ned hele tiden, de klarer seg uten fortenner.

Når du har skaffet deg et dyr er det ditt ansvar å sørge for at den får riktig behandling av sykdom, selv om det er dyrt.

Skrevet

Tannfeil er det ingenting å gjøre noe med. Mø du stadig vekk til veterinæren, blir kaninen stresset og får lav livskvalitet, da burde du la den slippe.

Anonymous poster hash: 0efe9...077

Skrevet

Jeg hadde en kanin jeg klippet tennene på regelmessig. Det gikk fint, vi gjorde det hjemme med klosaks, Han hadde et godt liv og beholdt tennene hele livet.

Skrevet

Forsikre dyrene dine heretter, så blir det litt billigere :)

Skrevet

Du får time hos dyrlegen i morgen! Du har påtatt deg et ansvar da du skaffet deg kaninen, det innebærer også å gå til veterinær ‹‹hele tiden›› dersom det er nødvendig. Seriøst. Voks opp.

Anonymous poster hash: f8a33...ad3
Skrevet

Tannfeilen malokklusjon forekommer på både kaniner og gnagere, det er en smertefull sykdom hvor tannstillingen er skjev så tennene ikke slipes mot hverandre og dermed blir lange. Det finnes ingen effektiv behandling mot dette, enten må man slipe tennene ned hver 6. uke, operere ut tennene eller avlive. Personlig synes jeg avliving er det beste alternativet, men det er jo et valg du selv må ta stilling til.

Når man skaffer seg dyr så må man faktisk ikke ta høyde for at man må til dyrelegen "hele tiden", får da være grenser. Man burde ha økonomi til en del veterinærbesøk, selvsagt, men når det blir så ille at man må til dyrlegen "hele tiden" så kan man jo spørre seg hva slags livskvalitet dyret egentlig har? Spesielt smådyr som tåler mindre stress.

Skrevet

Ååå jeg får vondt av deg! :( Det er sykt slitsomt. Jeg hadde verdens fineste kaningutt jeg også, han gikk løs i huset og var dorein, og fulgte etter meg over alt! Han var født med tannfeil, noe vi fant ut etterhvert vi også. Tennene hans vokste hit og dit, og han fikk også tannbyller.

Kaniner viser svært sjeldent at de har vondt, de er byttedyr, og min kanin hoppet og spratt og var glad. Vi merket at han hadde vondt da han sluttet å spise, og tok han med til en kaninkyndig veterinær. Svært få dyrleger har god kontroll på kaniner, og vetrinæren vi gikk til først henviste oss videre til en som var flink på kaniner og tenner. Det viste seg at kaninen vår hadde utrolig vondt, og vi valgte å prøve å opperere han. Han hadde det fint noen måneder, men så ble han verre igjen, og da valgte vi å avlive han. Det var utrolig trist, men dersom han skulle leve med det måtte vi operere han flere ganger i året, og kaniner tåler narkose dårlig.

Jeg annbefaler deg på det sterkeste å få kaninen til en vetrinær. Det er ikke sikkert kaninen din er så gale, kan være den bare kan fjerne fortennene og leve med det fint resten av livet. Men for all del ta den med til vetrinær. Når man skaffer seg et dyr må man regne med at ting kan skje slik at man må til dyrlegen. Du kan eventuelt forsikre han så det kan bli billigere. Men få kaninen til vetrinær! Den kan ha utrolig mye mer vondt enn det ser ut til.

Anonymous poster hash: 75c73...e5a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...