Gå til innhold

Rasistisk lege på legevakta......?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller hva mener dere?

Dette skjedde for litt over 1 uke siden:

Min 7 års gamle datter slo hull i pannen, og vi gikk til legevakten for å sy.

(Min mann er fra sør-Amerika, og datteren vår er veldig lik ham.)

Først kom en sykepleier, så kom en lege for å "vurdere narkose?. Jeg fikk en dårlig magefølelse av ham, av en eller annen grunn. Han virket veldig arrogant, hånlig...? Men jeg tenkte at han nok er stresset el.l.

Datteren min er ganske dramatisk av seg, og veldig pysete, så det tok sin tid før han ble hentet for å sy. (over 3 timer) Han ville ikke gi narkose, heller ikke bedøvelse da han mente at det ble "unødvendig med ekstra stikk." Etter 3 timer, endte det med at vi måtte holde henne fast og bare sy. Sykepleieren spurte "kosmetisk?", og han sa nei, og sydde to tversoversting i full fart, stingene var langt utenfor selve såret, og huden lå ikke inntil men bøyd inni såret da han strammet det.

(Skriver hvordan det ble gjort p.g.a det han sa etterpå, som har gjort at jeg nå er redd han gjorde en dårlig jobb.)

Da han var ferdig sa jeg at jeg syntes at noen barn burde fått narkose, da de er helt hysteriske. (som min datter)

Han sa da ordrett: "Det er ikke rart. Hvordan er faren"

Jeg visste ikke hva han mente, og svarte at "han er rolig....?"

Da sa han hånlig: "Han er ikke norsk, er han det?"

Jeg ble helt paff, og svarte "nei". Han sa flirende "ja, hvor er han fra?"

Jeg svarte "fra Sverige" :tunge1:

Da tok han opp papirene hennes, så på navnet, og lo inni seg på en måte.

Det var så ekkelt og jeg visste ikke hva jeg skulle si. Det sto to sykepleiere og hørte på, og de sto bare og smilte flaut.

Da jeg kom hjem har jeg tenkt på alt mulig, som jeg beskrev ovenfor, om han har gjort riktig osv. Føler meg som en paranoid som mistenker alt, men det er veldig ekkelt når det gjelder barnet ditt, og jeg må si at jeg føler det stinker av det han sa.

Har tenkt å rapportere det, har 2 vitner på hendelsen, men vet ikke om det har noen hensikt. Tenker på andre barn, og hvordan han behandler dem om de ikke er norske. Hva i all verden har det med saken å gjøre egentlig? Skjønner ikke hva han mente, og fikk ikke sanset meg til å spørre før han forsvant. Hva mener dere. Bør jeg bare glemme hele greia, kanskje det ikke er ment noe med det...?

Det spesielle var vel måten han sa det på, i et hånlig tonefall.

Videoannonse
Annonse
Gjest Primula
Skrevet

Rapporter det! Dersom du har beskrevet de slik det virkelig skjedde, bør du gjøre det. Det er kanskje vanskelig for meg å si om han medisinsk gjorde noe feil, men man behandler ikke pasienter på denne måten. :fy:

Skrevet

Kontakt pasientombudet i ditt fylke. Link her.

Skrevet

Dette var langt over streken; denne legen hadde helt klart fordommer! Jeg hadde sendt en klage!

Klem fra meg!

Skrevet

Synes du skal klage jeg.

En lege skal oppføre seg proffesjonelt. Han gikk langt over streken.

Det eneste jeg kan si er at datteren min som også er veldig hysterisk, skjerte seg skikkelig stygt på fingeren og fikk ikke narkose, de ga bedøvelse, men begynnte og sy omtrent samtidig som de ga bedøvelsen så den virket jo ikke. Vi måtte være 3 personer som måtte holde hu fast, fordi hun hadde det vondt. Men det var bare på grunn av stress og ikke noe annet.

:-) :-)

Skrevet

Stakkars datteren din :(

Du bør for all del klage. Ikke kosmetisk? Uff!

Kan ganske klart virke som han er rasistisk ja.

Fikk vondt i magen av å lese dette.

Stor :klem2: til deg og din datter

Gjest Poirot
Skrevet

For alt jeg vet kan "kosmetisk" være et medisinsk uttrykk med et annet innhold enn det vi vanlige folk legger i begrepet. Det kan ha noe å si for type tråd, hastighet, om det er mulig pga dybde i såret osv.

Jeg synes legen oppførte seg merkelgi, men ikke helt sikker på om jeg synes han var rasistisk. Uansett bør man klage når du er så misfornøyd som du er.

Skrevet

KLAG!!

Hva i f. har han med å spørre hvor faren er fra og hvordan han er?!

Hva slags medisinske grunner skulle han ha for å stille slike spørsmål da?!

Ingen har lov til å behandle ei lita jente på en slik måte.

Jeg ville også tatt med dattera di til en annen lege for å forsikre meg om at såret var sydd ordentlig og slik at det blir pent.

Gjest Rakel(ikke pålogget)
Skrevet
For alt jeg vet kan "kosmetisk" være et medisinsk uttrykk med et annet innhold enn det vi vanlige folk legger i begrepet. Det kan ha noe å si for type tråd, hastighet, om det er mulig pga dybde i såret osv.

Helt enig, og slik tror jeg faktisk også det er. Men jeg reagerte på ordet kosmetisk som jeg forbinder med pent. Jeg reagerte også på måten det ble sydd på, det er jo i ansiktet, i pannen.

Da min eldste datter var og sydde oppe i hodet, var  de så nøye med at det skulle bli pent og gjorde syingen veldig omhyggelig og nøye. Hvorfor gjorde de ikke det nå?

Det er bare slike tanker jeg får, men tror nok at det må være medisinske grunner til det som jeg ikke har kunnskaper om.

Jeg synes legen oppførte seg merkelgi, men ikke helt sikker på om jeg synes han var rasistisk. Uansett bør man klage når du er så misfornøyd som du er.

Synes du ikke at det er rasistisk å si at barnet er hysterisk p.g.a faren som er utenlandsk?

Legen har jo aldri sett faren hennes engang, men tok navn og utenlandsk identitet som bakgrunn for sine uttalelser. Mulig jeg oppfatter det feil, og er hårsår, men hva legger du i denne uttalelsen?

Hva tror du han mente med det han sa?

Jeg vil gjerne høre fra dem som mener motsatt fordi jeg vil nødig virke hårsår og paranoid. :)

Ser at de fleste føler det samme som meg, så jeg tror jeg kommer til å si ifra alikevel.

Skrevet

Jeg slo hull i hodet da jeg var liten, jeg fikk ikke narkose eller bedøvelse heller. De sa det var farlig å bedøve i hodet (dengang).

Jeg synes legen hørtes veldig ubehagelig ut, og synes du skal rapportere ham. Uansett om han var rasistisk eller ikke, så har han veldig dårlige pasientskills og trenger en skrape..

Skrevet

:Nikke: Det, og anmeldelse. Det der var en skikkelig hårreisende historie! Hadde det ikke vært for at man har en innebygget respekt for leger ol. og blir vanvittig paff når noen oppfører seg på den måten, skulle man selvfølgelig sørget for ei salve den legen sent ville glemt... :roll:

Skrevet

Sørg for at denne legen får seg en ordentlig skrape, tenk på alle de kommende pasientene hans.

Han burde skamme seg. :evil:

Gjest Anonymous
Skrevet

Anmelde? Anmelde hva???

At han spurte etter jentas far? Var det slikt et voldsomt overtramp?

:roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Når to sting skal sys er det ikke vanlig med narkose. Tror de fleste legene gir lokalbedøvelse. Min sønn har sydd i pannen to ganger. Begge gangene to sting. En gang med lokalbedøvelse. En gang uten. Personlig foretrekker jeg lokalbedøvelse.

Jeg synes legen oppførte seg uprofesjonelt. Jeg jobber selv i helsevesenet og ser at dette er et overtramp. Hadde jeg vært sykepleier på legevakta med en slik lege ville jeg konfrontert han med det etter denne episoden. Synes du skal gi tilbakemelding på dette for å forebygge at andre opplever det samme.

Skrevet

Gå til fastlegen deres og be ham se på såret og syingen, spør ham hva han som lege mener om hendelsen, henvend deg så til klagenemda og hør hva du skal gjøre videre.

Jeg mener faktisk at når man føler seg behandlet dårligere eller er utsatt for rassisme av personer som faktisk bør være rimelig nøytrale på pasienters bakgrunn og familie, så bør dette taes opp og klages på!! Hvor hadde verden vært dersom alle bare hadde latt det passere og kommet seg over sitt eget missvære? Man må tenke på at disse menneskene faktisk kommer til å fortsette å behandle mennesker, og så lenge du selv mener han behandlet ditt barn annerledes pga barnet opprinnelse, så bør du gjør noe med dette!!

Ikke nok med at ditt barn kan komme til å trenge å få hjelp igjen, men det er også uttallige andre barn som kan komme til å bli utsatt for kommentarer fra legen pga sitt opphav!

Jeg vet ikke om selve behandlingen, altså den medisinske, var dårlig, det kan en annen lege svare på. Men jeg vet at når han begynner å bestemme at ditt barn og din mann, som han aldri har sett, møtt eller eier kjennskap til, er dårligere eller annerledes pga at han ser at det er annet en arisk opprinnelse, da er han på gyngende rassistisk grunn, og det bør ikke tolereres!!

Gjest Anonymous
Skrevet

Herregud... nå må dette rasismehysteriet få en ende! Han spurte sikkert om faren for å være hyggelig og det du har oppfattet som hånlig fliring har sikkert vært hyggelige smil.

Jeg tror ikke dere vet hva rasisme er engang. På hvilket tidspunkt i denne seansen var det legen hevdet at den ariske rase var overlegen en annen rase?

Hysteriet må ta slutt nå - en gang for alle.

Skrevet

Kan han ha spurt om faren fordi fedre ofte er litt "pysete" når det gjelder sprøyter og sying og slikt?

Det var jo opplagt at du ikke var pysete, det kunne han jo se.

Deretter kan han ha spurt om hvor han var fra for å "småkonversere" litt for å roe gemyttene.

Det var du som var der, så det er vel egentlig bare du og de andre som var til stede som kan uttale dere om hva som ble sagt og hvordan det ble sagt.

Men det KAN nok fremstilles som harmløst kun basert på sitatene. Jeg forstår det slik at det var mest den uutalte kommunikasjonen du reagerte på, og den kan jo dessverre ikke bevises.

Det er sikkert best å høre med en annen lege om det er gjort noen dårlige vurderinger. Da har du i alle fall noe håndfast å slå i bordet med.

Skrevet
Herregud... nå må dette rasismehysteriet få en ende! Han spurte sikkert om faren for å være hyggelig og det du har oppfattet som hånlig fliring har sikkert vært hyggelige smil.

Jeg tror ikke dere vet hva rasisme er engang. På hvilket tidspunkt i denne seansen var det legen hevdet at den ariske rase var overlegen en annen rase?

Hysteriet må ta slutt nå - en gang for alle.

Rassisme"hysteriet" kan ta en ende når ikke rassisme finnes lenger!! Pr dags dato lever rassisme i beste velgående!

Han spurte sikker om faren for å være hyggelig? det var derfor han dro inn at faren sikkert var mer pysete, for han ikke var norsk? Ja det er å være hyggelig det!!! :roll:

Var DU der? siden du regner med at det var ett hyggelig smil og at moren bare oppfattet det feil?

Jeg vet udmerket godt hva rassisme er, og jeg skjønner ikke at det ikke skal tas seriøst!! Jeg forstår ikke at man skal finne seg i å bli behandlet eller plasseres i bokser fordi man kommer fra ett annet land!

Jeg synes mange hvite ikke synes rassisme er noe problem, fordi de ikke tror på at det faktisk finnes i den grad det gjør, men har man da snakket med mange med utenlandsk bakgrunn og hørt med dem om de synes rassisme er like hysterisk? Eller er det noe man bestemmer seg for fordi man ikke selv mener noe stygt når man plasserer folk fra andre land i andre bokser en seg selv?

Hvorfor er det hysteri å reagere på det man selv opplever som rassisme? Regner med at norske kvinner med utenlandske menn og barn med disse, faktisk vet MYE mer om rassisme i norge en det noen av oss andre faktisk gjør!!! :-x

Gjest Poirot
Skrevet

Synes du ikke at det er rasistisk å si at barnet er hysterisk p.g.a faren som er utenlandsk?

Legen har jo aldri sett faren hennes engang, men tok navn og utenlandsk identitet som bakgrunn for sine uttalelser. Mulig jeg oppfatter det feil, og er hårsår, men hva legger du i denne uttalelsen?

Hva tror du han mente med det han sa?

Jeg vil gjerne høre fra dem som mener motsatt fordi jeg vil nødig virke hårsår og paranoid. :)

Ser at de fleste føler det samme som meg, så jeg tror jeg kommer til å si ifra alikevel.

Som jeg sa så syntes jeg ikke nødvendigvis han hørtes rasistisk ut, for jeg hørte ikke tonefallet, så ikke vet blikk han sendte osv. Det er noe annet å være til stede, slik du var.

MEN: Jeg syntes han hørtes merkelig ut, og det er jo uansett god nok grunn til å klage. DU føler at dere ble dårlig behnadlet, da spiller det ingen rolle hva han var og ikke var. Klag!

Synes Elle Melle sa det bra:

Kan han ha spurt om faren fordi fedre ofte er litt "pysete" når det gjelder sprøyter og sying og slikt?  

Det var jo opplagt at du ikke var pysete, det kunne han jo se.  

Deretter kan han ha spurt om hvor han var fra for å "småkonversere" litt for å roe gemyttene.  

Det var du som var der, så det er vel egentlig bare du og de andre som var til stede som kan uttale dere om hva som ble sagt og hvordan det ble sagt.  

Men det KAN nok fremstilles som harmløst kun basert på sitatene. Jeg forstår det slik at det var mest den uutalte kommunikasjonen du reagerte på, og den kan jo dessverre ikke bevises.

Skrevet

Ja, jeg reagerte både på det som ble sagt, og ikke minst måten det ble sagt på. Selv i en humoristisk tone ville det vel være frekt å antyde at hun er hysterisk p.g.a faren, siden han ikke er norsk.

"Det er ikke rart hun er slik, for faren er jo utlending" ...forstår?

Eller "Det er ikke rart barnet ditt er ufordragelig, faren er jo nordlandsk"

Det blir samme prinsipp... og føles ganske ydmykende sagt av en som skal ivareta ditt barn.

Det jeg skrev var direkte sitat. Ikke et ord mer ble sagt, ikke et ord mindre. Ingen hyggelige kommentarer før eller etter. Kun sying, og så dette. Han kom kun inn for å sy, så gikk han. Det var en koselig sykepleier som var sammen med oss ellers. (heldigvis)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...