Gjest Primula Skrevet 23. mai 2004 #1 Skrevet 23. mai 2004 Først og fremst; jeg har ikke mye peiling på data..det er derfor jeg spør om råd. Maskina mi har nemlig en tendens til å stoppe opp, eller henge seg opp. Når jeg er inne på internett, stopper det plutselig opp. Jeg får ikke tatt bort siden, ikke få opp en annen side, det går rett og slett ikke an å trykke på noe. Dersom jeg trykker på krysset i hjørnet kommer det opp at programmet svarer ikke. Etter ca fem minutter blir programmet avsluttet og jeg må gå inn på sidene igjen. Etter det kommer det opp en meldning som sier at jeg har valgt å avslutte en program som ikek svarte og spørsmål om jeg vil fortelle microsoft om dette problemet. detet kan skje 4- ganger i løpet av et par timer, det skjer oftere og oftere og er veldig irriterende. Noen som vet hva som kan være grunne til dette?
Gjest Butterflygirl Skrevet 23. mai 2004 #2 Skrevet 23. mai 2004 har du mange programmer kjørende samtidig? Ofte når du har mange programmer kjørende så pleier maskinen å henge seg opp for det er ikke nok minne. og pleier du å defrage maskinen din ofte? Det burde du gjøre. Defragingen gjør at maskinen kjører fortere ved at den flytter filer til sine originale plasser. vet du hva cpu'en er og hvor mye minne du har på pc'en?
Gjest Baardsen Skrevet 28. mai 2004 #3 Skrevet 28. mai 2004 Problemet kan skyldes flere ting. Men jeg tror ikke det har noe med maskinen din å gjøre. Jeg vil tippe på at det er spionvare, adware, malware, virus, eller noe lignende. Prøv med følgende Du bør gjøre følgende. 1. Påse at du har et antivirusprogram kjørende som automatisk laster ned oppdateringer. Hvis du ikke har ett, så finnes det tips på denne gruppen om Antivirusprogram. 2. Hold systemet ditt oppdatert. Gå til Microsoft Windows Update, og last ned *alle* oppdateringer. - Gå til http://windowsupdate.microsoft.com/ - Klikk Søk etter oppdateringer, og laste ned. Hvis du ikke har gjort dette før kan det ta tid. Men last ned alt. Det tetter igjen sikkerhetshull og retter opp programvarefeil. 3. Fjern spionvare, adware, og malware jevnlig. Last ned frivareversjonen av Lavasoft Ad-Aware http://lavasoft.element5.com/software/adaware/ Når du har installert og startet opp dette, velger du knappen nest øverst oppe til venstre (den med globus for å oppdatere programmetm slik at du får de siste). Klikke bare ok på alt. Dernest kan du kjøre det ved å klikke Start > huk av for Perform Smart System Scan > klikk Next Adaware scanner da igjennom registeret ditt først, og dernest harddiskene dine. Etterhvert som den søker vil den vise deg med rød skrift om den finner noen Objects. Når søket er ferdig klikker du bare Next igjen. Du merker så av alle funnene objektene, og klikker Quarantine (for å legge det du fjerner i karantene for sikkerhetsskyld). Du må da velge et navn for karantenefilene (spiller ikke egentlig noen rolle hva du kaller dem). Klikk så neste igjen, og påse at alle objektene fortsatt er merket. De blir da fjernet fra maskinen din. Du bør oppdatere dette programmet jevnlig Et lignende program du eventuelt også kan prøve deg på er SpyBot Search & Destroy http://www.safer-networking.org/ 4. Påse at du har en brannmur kjørende. En av de beste, og som er enkel og grei å ha med å gjøre er ZoneAlarm. Den virker slik at programmer ikke har tillatelse til å gå ut på nettet før du velger å gi tillatelse, og den stopper inntrengningsforsøk. ZoneAlarm finner du her. http://www.zonelabs.com/store/content/comp...lid=zadb_zadown Alle de nevnet programmene kan lastes ned i frivareversjon. Og det er ikke noe poeng å ha betalversjonen, hvis du da ikke ønsker å støtte produsentene. --- Et av de problemene man har i dag er såkalt adware og spionvare. Dette er mykvare som brukes til å spamme deg, kartlegge internetbruken din osv. Ikke så farlig i og for seg, hvis man ikke er paranoid, da :-) Ja noe av det kan være skadelig. Men problemet for brukere flest er vel at det stjeler av dine ressurser (båndbredde og systemressurser) og at de ofte er så dårlig laget at de krasjer med andre programmer du har kjørende. Du kan også ha en plugin i nettleseren din (MSIE?) som skaper problemer for deg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå