Gå til innhold

Første leilighet skal kjøpes. Lån, betalingsanmrk, og sikkerhet! Hjelp :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Idag har jeg vært på en visning, og jeg falt virkelig for leiligheten. Selv har jeg kun inntekt fra lånekassen (7080 i mnd), matpenger jeg er så heldig å få i mnd av familie (3000 i mnd) , og en ekstrajobb (4050 i mnd).

Som dere sikkert ser så har jeg selv ikke mulighet til alene å ta opp lån. Jeg er så heldig at jeg har et familiemedlem (av de nærmeste) som selv har penger (snakk om milioner) i denne banken dette skal skje i.

Jeg har ca. 40% av pengene som trengs for leiligheten.

Problemet mitt er at jeg sitter her med en klump i magen. Jeg er ung, og har ikke hatt mye orden på økonomien. Jeg har den siste tiden betalt alt som jeg har funnet av ubetalte regninger. Det jeg er redd for er om jeg har fått en betalingsanmerkning av noe slag, eller fler.. Hvis jeg har fått, så er det i såfall på småbeløp rundt 1000 lappen - (2000).

Spørsmålet mitt er om dere tror jeg får lån? Og tror dere det går bra at jeg har annmerkninger og div, ettersom jeg har en person med god økonomi som sikkerhet?

Håper alt som fint i morgen.. men kjenner jeg kunne trengt å vist litt om dette først!

Takk for svar :-)

Anonymous poster hash: f30d8...92a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom du har anmerkninger får du sannsynligvis ikke lån.

Jeg ville tenkt meg om en gang eller to før jeg kjøpte bolig om jeg var deg, du har 7080 i mnd, fra lånekassen, du får matpenger av familien, du aner ikke om du har betalingsanmerkning eller ikke.

Jeg ville fått mer orden på økonomien først, vente til du har en fast lønn (ikke støtte fra lånekassen), og til du faktisk har mulighet til å betale mat selv.

Banken vil jo se på om du har inntekt nok til å både leve og betale lån, og tror nok ikke de vil se på 3000 i matpenger fra familie som ekstra inntekt, de vil regne ut ifra din faktiske inntekt, som ikke er inntekt, det er jo stipend/lån du lever av og bidrag fra familien.

• Liker 9
Skrevet

Vet dette familiemedlemmet at du har dårlig kontroll på økonomien?

Om du har bet.amn. er sjansen svært liten for at du får lån og du burde heller ikke sette deg i gjeld før du har oversikt over økonomien din.

Anonymous poster hash: 216dc...604
  • Liker 2
Skrevet

Det er vanskelig som student å få lån sånn i utgangspunktet, med lite kontroll på økonomi og evt betalingsanmerkninger i tillegg så tror jeg ikke du stiller så sterkt.

• Liker 1
Skrevet

Du må tenke på at det blir flere utgifter ved å eie enn ved å leie. Om kjøleskap/vaskemaskin/o.l. plutselig bryter sammen så må du kjøpe ny selv, ikke bare ta kontakt med huseier. Å eie krever en stabil økonomi.
Det er flott at du har 40% av totalsummen, men det betyr jo ikke at du vil klare alle utgiftene som kommer med å eie en leilighet.
Lykke til!

Anonymous poster hash: 06f2f...ab7
  • Liker 1
Skrevet

Du kan kanskje hvis du er heldig få et lån på rundt 100 000, men noe mer enn det tror jeg ikke du skal håpe på.

Anonymous poster hash: 8c0cb...f82
  • Liker 1
Skrevet

Utbetaling fra lånekassen regnes ikke som inntekt. Tvilsomt at du får lån til å kjøpe stort mer enn et dørhåndtak uten medlåntaker, og det vil si at du bør ha samboer med sikker inntekt før du får lån med den inntekten du har idag.

Anonymous poster hash: 224e4...b84

• Liker 4
Skrevet

Håper banken vet ditt eget beste og ikke gir deg lån. Det er nok lurest å vente noen år. Da er antagelig prisene noe lavere også.

I tillegg er det alltid dumt "å falle for" en bestemt ting(bolig/bruktbil) man skal kjøpe, kanskje i konkurranse med andre.

Anonymous poster hash: a657b...1c1
  • Liker 2
Skrevet (endret)

:)

Endret av alliecrandell
Skrevet

Utbetaling fra lånekassen regnes ikke som inntekt. Tvilsomt at du får lån til å kjøpe stort mer enn et dørhåndtak uten medlåntaker, og det vil si at du bør ha samboer med sikker inntekt før du får lån med den inntekten du har idag.

Møtet hadde jeg klokken 11.00, og på stedet fikk jeg lån :-)

De tok budsjett- sjekk, og vi regnet nøye igjennom alt, så dette er utifra hva jeg har råd til.

Og jeg skjønner også at man ikke skal falle for noe som helst når det kommer til bolig. Uheldigvis er ikke jeg typen som selv bestemmer hva jeg faller for, så i mellomtiden får jeg bare håpe og krysse det som krysses kan, og at jeg kanskje er heldig i morgen!

Takk for svar :)

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye lån fikk du og hvor mye koster leiligheten du har tenkt å kjøpe?

Hvis det er så lett å få lån til bolig, så kunne jo selv jeg gjort det...

Anonymous poster hash: 2c41b...643
  • Liker 3
Skrevet (endret)

Endret av alliecrandell
Skrevet

Gratulerer da! :) Hvor mye lån fikk du?

Anonymous poster hash: ace5d...40f
Skrevet

Hvor mye lån fikk du og hvor mye koster leiligheten du har tenkt å kjøpe?

Hvis det er så lett å få lån til bolig, så kunne jo selv jeg gjort det...

Anonymous poster hash: 2c41b...643

Lån : 1, 2 mill

Leil : 900 000

jaja, kanskje tilogmed du får deg et lån :rolleyes:

Skrevet

Gratulerer da! :) Hvor mye lån fikk du?

Anonymous poster hash: ace5d...40f

Tusen takk! Fikk 1,2 mill :-)

Skrevet

1,2 mill i lån? Og inntekt på 4050/mnd? wow....

Anonymous poster hash: 35aae...c07
  • Liker 2
Skrevet

1,2 mill i lån? Og inntekt på 4050/mnd? wow....

Anonymous poster hash: 35aae...c07

Som jeg så pent prøvde å forklare over så har jeg vært heldig å ha 40 % med egenandel, jeg har jobb, og jo lånekassen teller. Ting som studiet jeg går på (nordisk lektor) trakk veldig opp også ettersom jeg ender opp med en god start/minstelønn. :Nikke::Nikke:

Skrevet

Lån : 1, 2 mill

Leil : 900 000

jaja, kanskje tilogmed du får deg et lån :rolleyes:

Men hva skal du med 1,2 mill om leiligheten bare koster 900 000?

Anonymous poster hash: 272bc...0b7

Skrevet

Men hva skal du med 1,2 mill om leiligheten bare koster 900 000?

Anonymous poster hash: 272bc...0b7

Den kommer til å gå over takst. På runn av omkostninger og div. så foreslo saksbehandleren dette faktisk. Regner med at det er det hun mener jeg trenger :-)

Skrevet

:klo: Ok, svært varierende praksis ute og går blant bankene, tydeligvis, jeg fikk beskjed at Lånekasseutbetalinger ikke regnes med i inntekten (naturlig nok), og fikk derfor kun tilbudt 700.000 i lån selv om min samboer som har fulltidsjobb var medlåntaker...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...