Gå til innhold

Hva er "kjørereglene" for hvem man ber i barnebursdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, jeg synes det er komplisert det her! Man vil jo ikke fornærme noen heller, men man kan da ikke be 20-30 unger i en 5 årsdag? Eller?

Eldstejenta blir 5 i år og vi merker jo at det siste halve året har bursdagsinvitasjonene kommet på løpende bånd.

Vi bor på landet noen mil unna barnehagen og det bor endel barn her på og rundt hennes alder. De fleste av disse går IKKE i barnehagen hennes.

På storavdelinga i barnehagen er de godt over 20 barn totalt, men ca 12-13 på hennes gruppe.Disse barna har hun stort sett ingen kontakt med i hverdagen, foruten 2-3 jenter litt innimellom.

I fjor hadde hun ni gjester ( noen som ikke kunne) og det var naboer og de 3 andre jentene fra hennes gruppe i barnehagen. Jeg synes det var mer enn nok, og det syntes nok hovedpersonen selv også.

Jeg hadde tenkt noe i samme leia i år også og bare be jentene på hennes gruppe ( i år er de 5 totalt) + noen av naboene. Men så har mi jente da altså 2 ganger de siste ukene blitt bedt i bursdag til andre gutter i barnehagen som da tydeligvis har bedt alle. Er det da frekt å ikke be disse når hun var bedt til de?? Eller vil det være helt akseptabelt dersom vi kun ber jentene? Noen synspunkter?

Blir helt svett av dette kjenner jeg!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor mange jevnaldrende jenter er det i hennes gruppe da? Det er ikke frekt å ikke be alle barna, men du bør nok be alle jentene i hennes kull, ikke bare halvparten.

Skrevet

Hos oss er det vanlig å:

• Be alle i samme årskull
  • Ble alle jentene / guttene i samme årskull
  • Be noen fra årskullet (invitasjonene må leveres privat) og unger fra nabolaget

De fleste ber enten alle jentene eller alle guttene. Vi kommer til å invitere jentene i årskullet + noen nabounger.

Anonymous poster hash: 1db81...c9d
  • Liker 1
Skrevet

Jeg mener man må be alle enten i samme gruppe, eller samme kjønn i gruppen.

Utover det kan man jo gjerne be naboer osv, men poenget må være å ikke utelukke noen som er i samme "kategori".

Så da tar man rene grupper, enten basert på kjønn eller hele kullet/klassen/gruppen.

For min del er det fullstendig uaktuelt å utelukke noen fra en naturlig gruppesammensetning.

Anonymous poster hash: ac2ec...00c

• Liker 1
Skrevet

Hvor mange jevnaldrende jenter er det i hennes gruppe da? Det er ikke frekt å ikke be alle barna, men du bør nok be alle jentene i hennes kull, ikke bare halvparten.

De er 5 jenter totalt på hennes kull, de hun har med å gjøre hver dag, og disse hadde jeg slevfølgelig tenkt å be. Den andre gruppa er de som begynner på skolen i år. Det heter seg at de er en avdeling, men i all hovedsak er de delt i disse to gruppene i alt de gjør. Så de har ikke så mye å gjøre med de eldste. Men kan jo selvfølgelig vurdere å be de jentene også.

Skrevet

Ja jeg er helt enig i dette med å be alle i samme "gruppe" og ikke utelate noen! Ble bare plutselig så vanskelig når hun ble bedt til disse to guttene da som jeg i utgangspunktet ikke hadde tenkt å be...

Skrevet

Nei, det er ikke frekt å be alle.
Det jeg bruker som regel, er enten alle på avvdelingen, eller bare jentene. Eller ingen fra barnehagen i det hele tatt, alt etter som. Har man mange venner i nabolaget og andre steder så går det an å invitere bare disse, og kanskje etpar av barna fra barnehagen.
Vi inviterer ikke bare "nesten alle" i barnegruppen.

Anonymous poster hash: d6b5f...d08
Skrevet

Så lenge man ikke utelukker bare én på gruppa synes jeg det er greit å ikke invitere alle. Det kan fort bli veldig mange barn, spesielt om det er nabounger man også vil invitere. Om man ikke inviterer alle synes jeg man kan levere innbydelsene privat, men det er ikke noe galt i å ikke be hele hurven.

Anonymous poster hash: 4dbab...57a
Skrevet

Ville invitert de 5 i samme årskull og gruppe som henne, og noen naboer.

Blir feil om dere hadde ekskludert bare 1-2 stykker, men når det er snakk om en gruppe som igjen ofte blir delt i to, ser jeg ikke problemet i å bare be de hun er mest med.

Skrevet

Alle på gruppa en dag, og så kan du heller ha et nytt selskap med nabobarna en annen dag.

Synes det er tragisk å skille på kjønn i denne aldersgruppen.

Vi inviterer alle på gruppa til min 5 åring (som fyller snart), noe annet ville ikke falle meg inn.

Anonymous poster hash: f9992...aa9

• Liker 1
Skrevet

Alle på gruppa en dag, og så kan du heller ha et nytt selskap med nabobarna en annen dag.

Synes det er tragisk å skille på kjønn i denne aldersgruppen.

Vi inviterer alle på gruppa til min 5 åring (som fyller snart), noe annet ville ikke falle meg inn.

Anonymous poster hash: f9992...aa9

Så heldige dere er som har plass til det. Bare husk at det er ikke alle som har plass til å invitere 20-30 stk hjem til seg.

Anonymous poster hash: a1552...ccb

• Liker 4
Skrevet

Helt fint om du inviterer de 5 jentene i gruppa hennes og eventuelle nabobarn. Skal du be gutter også må du plutselig invitere hele avdelingen, og jeg har ihvertfall forståelse for at ikke alle har mulighet til dette. Jenta mi blir 4, og vi kommer til å invitere jentene i samme årskull, samt nabojenta.

Skrevet

Om min 4 åringsgutt skulle invitert jenter i sin bursdag hadde han blitt sur. Han leker med begge kjønn i barnehagen, men ønsker seg ren guttebursdag. og det synes jeg er like greit.

Vi tar bare den lille gruppen han er mest med i og trives med. På skolen til søsknene har vi det slik at man ber bare de som man er mest sammen med . Da leverer man ut invitasjoner privat. Og så har vi en stående avtale blant foreldrene om at hvis man merker at sitt barn sjelden blir bedt i bursdager så skal vi ta det opp omgående. Men alle har vært i bursdager til noen, så enda har det fungert greit. Deilig å slippe 25 bursdager, det holder i massevis med under 10 stykker i løpet av et år.

Kanskje dette kan være en plan for mange barnehager også?

Anonymous poster hash: 00980...6c6
Skrevet

Hos oss inviterer man enten:

1. alle på avdelingen (de er 18 stykker)
  2. alle fra samme årskull på avdelingen
  3. alle med samme kjønn på avdelingen

Jeg inviterer alle på avdelingen, men vi låner barnehagens lokaler gratis.

Skrevet

Hvorfor er kjønn en kvalifikasjon for å komme i bursdag? Har ikke verden kommet lenger?

Anonymous poster hash: b21df...602
Skrevet

Du trenger ikke invitere alle nei, det er bare når det er noen få som blir utelukket, at du blir nødt å invitere alle. Men når flertallet ikke blir invitert går det helt fint. Det har ingenting å si at hun ble bedt i guttenes bursdag, det er jo fordi de inviterte alle, ikke fordi det var så viktig å ha akkurat henne der.

Da jeg gikk i barnehagen (er 18), inviterte jeg aldri hele avdelingen, inviterte bare de nærmeste.
På barneskolen var det både og, av og til alle jentene i klassen, av og til bare gode venner.

Er ikke frekt på noe som helst måte, helt normalt å ikke invitere alle, det er noe annet dersom man inviterer NESTEN alle (for da føler enkelte seg utstøtt). Men som sagt; når over halvparten fra avdelingen ikke er invitert, da er det helt greit å invitere kun de fem jentene :)

Anonymous poster hash: d05a1...835
Skrevet

Hvorfor er kjønn en kvalifikasjon for å komme i bursdag? Har ikke verden kommet lenger?

Anonymous poster hash: b21df...602

Når man er små barn så er det jo ofte normalt å være mest med jentene, jeg hadde bare jentevenner i barnehagen da jeg var liten, guttene ville jeg heller ikke ha i bursdagen fordi mange syns jeg var for bråkete og plagsomme :fnise: . Men har jenta en god guttevenn, så inviterer man på andre grunnlag så klart.

Er da ikke noe galt i en jentekveld på byn, eller fotballkveld med gutta, så da burde jo en jentebursdag også være greit?

Anonymous poster hash: d05a1...835

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...