Lemona Skrevet 23. mai 2004 #1 Skrevet 23. mai 2004 http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/05/22/398622.html Er Blitz bare en gjeng med unger som får ut sin innestengte aggresjon på denne måten? Hvordan forsvarer de at de selv bruker vold ved en slik demonstrasjon? Og hvilken rolle spiller politiet i saken? Hvis Blitz ikke skjønner at de har en jobb å gjøre og ikke har personlige interesser i å støtte Israel er vi jo helt på barnehagenivå! Jeg tror slik oppførsel langtfra gagner saken. Demonstrer gjerne, men hold det på et saklig nivå. Når man faller ned på samme nivå som dem man demonsterer mot synes i allefall jeg at man har tapt. :fy:
Gjest TomKrus Skrevet 23. mai 2004 #2 Skrevet 23. mai 2004 http://www.dagbladet.no/nyheter/2004/05/22/398622.html Er Blitz bare en gjeng med unger som får ut sin innestengte aggresjon på denne måten? Hvordan forsvarer de at de selv bruker vold ved en slik demonstrasjon? Og hvilken rolle spiller politiet i saken? Hvis Blitz ikke skjønner at de har en jobb å gjøre og ikke har personlige interesser i å støtte Israel er vi jo helt på barnehagenivå! Jeg tror slik oppførsel langtfra gagner saken. Demonstrer gjerne, men hold det på et saklig nivå. Når man faller ned på samme nivå som dem man demonsterer mot synes i allefall jeg at man har tapt. :fy: Det er vel ikke vold de protesterer mot, men okkupasjonen av Palestina. Det er vel ingen som har hevdet at Blitz er anti-voldelig. Snuten har de heller aldri hatt noe til overs for. Forsvarer dem ikke, men føler ikke at denne demonstrasjonen går mot deres "formålsparagraf".
Gjest Poirot Skrevet 23. mai 2004 #3 Skrevet 23. mai 2004 Ved bruk av vold i demonstrasjoner vrir man fokuset vekk fra det man demonstrerer for/mot og mot seg selv og sin oppførsel. Dette gagner sjelden saken.
Gjest TomKrus Skrevet 23. mai 2004 #4 Skrevet 23. mai 2004 Ved bruk av vold i demonstrasjoner vrir man fokuset vekk fra det man demonstrerer for/mot og mot seg selv og sin oppførsel. Dette gagner sjelden saken. Det er sant det, men du vil alltid ha slike grupperinger i begge ender av den politiske skalaen. Unge mennesker har gjerne et litt mer glødende engasjement, noe som fort kan resultere i slik sinne. Ingen her som kranglet med foreldrene sine i ungdommen?
Gjest Poirot Skrevet 23. mai 2004 #5 Skrevet 23. mai 2004 Det er slettes ikke bare de yngste på Blitz som står for volden. En liten gruppe ødelegger for mange. Det ser man jo eks ofte når det er demonstrasjoner mot Verdensbanken. Pga den lille gruppen som bruker vold tas fokuset vekk fra de tusner av andre som prøver å få frem et budskap. Og andre sitter igjen med et bilde av at alle med dette synet er pøbler.
Gjest TomKrus Skrevet 23. mai 2004 #6 Skrevet 23. mai 2004 I denne saken hvor Norge, FN og "resten av verden" (tom. usa ved å ikke bruke veto-retten sin i resolusjonsforslaget i sikkerhetsrådet) tar sterk avstand fra Israels metoder er det ikke mange igjen som kan sitte og synes at motstanderene av Israels metoder er pøbler. Men generelt, tar egentlig slike voldelige demonstrasjoner vekk fokuset? Er de ikke med på å sette motstanden på dagsordenen?
Gjest Poirot Skrevet 23. mai 2004 #7 Skrevet 23. mai 2004 Men generelt, tar egentlig slike voldelige demonstrasjoner vekk fokuset? Er de ikke med på å sette motstanden på dagsordenen? Nei, jeg synes ikke det. Er selv opptatt av Tobinskatt og andre forhold vedr. handelspolitikk, slikt som demonstreres imot hver gang WHO har toppmøter. I nyhetene kommer lite av kampsakene frem, kun hvor mye som er knust og ødelagt, politioppmøte osv. Øsnker man å lese mer om bakgrunnenn må man til fagmagasiner, og det leser de færreste. Når jeg forteller folk at jeg har demonstrert blir man møtt med rynking på nesen, fordi det oppfattes som at jeg er en del av den steinkastende bermen de har vist på nyhetene.
Gjest TomKrus Skrevet 23. mai 2004 #8 Skrevet 23. mai 2004 Nei, jeg synes ikke det. Er selv opptatt av Tobinskatt og andre forhold vedr. handelspolitikk, slikt som demonstreres imot hver gang WHO har toppmøter. I nyhetene kommer lite av kampsakene frem, kun hvor mye som er knust og ødelagt, politioppmøte osv. Øsnker man å lese mer om bakgrunnenn må man til fagmagasiner, og det leser de færreste. Når jeg forteller folk at jeg har demonstrert blir man møtt med rynking på nesen, fordi det oppfattes som at jeg er en del av den steinkastende bermen de har vist på nyhetene. Men er det slik at motstandssakene drukner i alt bråket? Hadde motstanderene fått noen særlig oppmerksomhet uten? Hvor er nyhetsverdien? Og er det ofte så ille som media framstiller det, eller er det bare brosteinene som kastes som sees på som interessant å formidle? Slik jeg tenker er at det er en eller annen, mer eller mindre, rasjonell grunn bak sinnet og aggresjonen de viser mot hva de kjemper mot, og jeg blir dermed nysgjerrig på hva det er. Men ja, det er noen ekstreme verstinger blant dem.
Gjest Poirot Skrevet 23. mai 2004 #9 Skrevet 23. mai 2004 Men er det slik at motstandssakene drukner i alt bråket? Hadde motstanderene fått noen særlig oppmerksomhet uten? Hvor er nyhetsverdien? Og er det ofte så ille som media framstiller det, eller er det bare brosteinene som kastes som sees på som interessant å formidle? Slik jeg tenker er at det er en eller annen, mer eller mindre, rasjonell grunn bak sinnet og aggresjonen de viser mot hva de kjemper mot, og jeg blir dermed nysgjerrig på hva det er. Men ja, det er noen ekstreme verstinger blant dem. Ja, jeg synes mye drukner når man ser på hva som blir formidlet. TV viste lite av motkonferansen, eller av konferansen i seg selv for den sags skyld. Mest sinte demonstranter. Lite analyser av hva de var imot. Det er ikke så ille som media fremstiller det, men det ser slik ut på tv når steinkasting er det eneste som blir formidlet. Ja, det er en grunn til at mange er sinna. men jeg husker da det var møte i oslo, og tv intervjuet en som var ganske aggresiv. De spurte hva han kjempet mot. "Nei, er det ikke noe med aksjer'a?" var svaret.... Noen liker seg godt der det skjer. Motkonferansen, der tusner av frivillige og svært mange organisasjoner holdt foredrag fikk liten mediedekning.
Lemona Skrevet 23. mai 2004 Forfatter #10 Skrevet 23. mai 2004 Noen liker seg godt der det skjer. Det er dette som er mitt inntrykk også. En del har sikkert en ideologi, men for mange tror jeg nesten det er likegyldig hvilken gruppering de menger seg med. De er opptatt av å være en del av et miljø hvor de får aksept, og har en gruppefølelse. Noen kunne sikkert vært med i en religiøs sekt eller vært nynazister for den saks skyld hvis det var der de ble fanget opp først.
Gjest TomKrus Skrevet 23. mai 2004 #11 Skrevet 23. mai 2004 Motkonferansen, der tusner av frivillige og svært mange organisasjoner holdt foredrag fikk liten mediedekning. Klar over at de fikk liten mediadekning, men var media der for å dekke dem? Noe slikt får vel maks en liten notis, og ikke mer enn det, uavhengig voldelige demonstrasjoner eller ikke. For å få mediadekning må du kunne bli lagt merke til. Ønsker du en ikke-voldelig løsning trenger du en massiv mobilisering, og det klarer sjeldent slike saker.
Gjest Moonshadow Skrevet 23. mai 2004 #12 Skrevet 23. mai 2004 Noen kunne sikkert vært med i en religiøs sekt eller vært nynazister for den saks skyld hvis det var der de ble fanget opp først. Da må jeg si jeg synes det er mye bedre med Bliz
Gjest Poirot Skrevet 23. mai 2004 #13 Skrevet 23. mai 2004 Klar over at de fikk liten mediadekning, men var media der for å dekke dem? Noe slikt får vel maks en liten notis, og ikke mer enn det. Media var tilstede, ja. For meg går dette ut på ett, om media var der men ikke dekket saken, eller om emdia ikke kom. Beskjed om motkonferansen hadde de fått. Mange kjente navn og ekspertise, fra både Norge og andre land.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå