Teardrop Skrevet 2. februar 2014 #1 Skrevet 2. februar 2014 ALT jeg har smakt av glutenfritt smaker pyton. Kan noen som har glutenallergi gi meg en god oppskrift, evt tipse meg om hvilken melerstatning som smaker best?
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #2 Skrevet 2. februar 2014 Søte muffins? Bruk Toro kakemiks, Toro lys mix, Semper lys mix, Semper mix, Finax har også en lys blanding eller bland selv. Jeg ville brukt en blanding av mais, potet, litt ris, quinoa eller amaranth. Du kan bruke det du pleier å lage lyst brød eller kake av. Anonymous poster hash: 6f3d8...a5d 1
Anoia Skrevet 2. februar 2014 #3 Skrevet 2. februar 2014 Muffinmixene og langpannesjokoladekakemixen til Toro er faktisk glutenfrie (det står bak på pakkene). De inneholder hvetestivelse (som overraskende nok ikke inneholder gluten), så hveteallergikere (noe annet enn cøliaki) må imidlertid holde seg unna dem.
LKH Skrevet 2. februar 2014 #4 Skrevet 2. februar 2014 Hva med å bake med kokosmel? Da slipper du poser og halvfabrikata. 1
Despicable Me Skrevet 2. februar 2014 #5 Skrevet 2. februar 2014 Glutenfrie muffins 2 egg 2 dl sukker 3 dl TORO Glutenfri fin kakemiks 1 ts bakepulver 2 ts vaniljesukker 1 dl fløtemelk 50 g smeltet avkjølt smør eller margarin 1. Visp egg og sukker til stiv eggedosis 2. Bland sammen kakemiksen, bakepulver og vaniljesukker 3. Sikt i blandingen vekselvis med fløtemelken 4. Bland forsiktig i det smeltede smøret 5. Fordel røren i muffinsformer (3/4 fulle 6. Stekes i 10 min v/225ºC. 7. Så kan du pynte med hva du vil, f.eks melis 1
mercury_ Skrevet 3. februar 2014 #6 Skrevet 3. februar 2014 Jeg har ikke laget disse ennå, men de ser lovende ut: Chocolate chip cookies Brownie cookies Sjokoladekake Chocolate cake Sjokoladecookies Hvis du ikke liker sjokolade kan du jo lage suksessterte. Hvis du tåler laktose kan du lage ostekaker eller cheesecakes med nøttebunn. Vet at jeg ikke kom med forslag til muffins her, men det er fordi jeg syns glutenfrie melerstatninger ikke smaker noe godt... Men du kan sikkert fylle røren til sjokoladekakene nevnt over i cupcakeformer. Da får du i det minste cupcakes, om ikke muffins.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #7 Skrevet 3. februar 2014 Jeg kan anbefale boken "Frie kaker" som har mange forskjellige oppskrifter uten standard kakevarer. Har forsøkt flere oppskrifter fra boken med godt hell. http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=6230041&rom=MP Anonymous poster hash: 37738...ab4 1
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #8 Skrevet 4. februar 2014 Mandelmel eller jyttemel Anonymous poster hash: c3ed8...9ac
Meridian Skrevet 5. februar 2014 #9 Skrevet 5. februar 2014 (endret) Muffinmixene og langpannesjokoladekakemixen til Toro er faktisk glutenfrie (det står bak på pakkene). De inneholder hvetestivelse (som overraskende nok ikke inneholder gluten), så hveteallergikere (noe annet enn cøliaki) må imidlertid holde seg unna dem. Rettelse, hvetestivelse inneholder gluten, men det skal være så lite at man ikke skal reagere på det. Men dessverre er det mange Cøliakere, og de som ikke tåler gluten, som likevel reagerer på hvetestivelsen. Jeg har selv cøliaki, og reagerer alltid på hvetestivelsen. Derfor må jeg være forsiktig.... De som ikke tåler hvetemel kan spise hvetestivelse? Endret 5. februar 2014 av Bølle 1
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #10 Skrevet 6. februar 2014 Muffinmixene og langpannesjokoladekakemixen til Toro er faktisk glutenfrie (det står bak på pakkene). De inneholder hvetestivelse (som overraskende nok ikke inneholder gluten), så hveteallergikere (noe annet enn cøliaki) må imidlertid holde seg unna dem. Jeg har glutenintolleranse og tåler IKKE disse. Jeg har fått det servert med beskjed om at det er helt glutenfritt og jeg har alikevel blitt utrolig dårlig. Anonymous poster hash: 6f3d8...a5d 1
sullå Skrevet 6. februar 2014 #11 Skrevet 6. februar 2014 Dette er mine favorittmuffins. Glutenfrie og sukkerfrie. 12 stk: 3 bananer - mos i kjøkkenmaskin 0,5 dl rapsolje (eller annen olje med nøytral smak) 3 dl mandelmel 2 ss kakaopulver 2 ts bakepulver 0,5 ts vaniljepulver Bland alt sammen, ha i former (jeg liker best silikonformer). Stekes midt i ovnen, 175 grader, 20 minutter.
Anoia Skrevet 6. februar 2014 #12 Skrevet 6. februar 2014 Dere som ikke tåler hvetestivelse: Da er dere enten ekstra sensitive (allergimessig, altså) eller har f.eks proteinintoleranse i tillegg.
mercury_ Skrevet 6. februar 2014 #13 Skrevet 6. februar 2014 Dette er mine favorittmuffins. Glutenfrie og sukkerfrie. 12 stk: 3 bananer - mos i kjøkkenmaskin 0,5 dl rapsolje (eller annen olje med nøytral smak) 3 dl mandelmel 2 ss kakaopulver 2 ts bakepulver 0,5 ts vaniljepulver Bland alt sammen, ha i former (jeg liker best silikonformer). Stekes midt i ovnen, 175 grader, 20 minutter. De hørtes kjempegode ut! Skal notere oppskriften og prøve snart.
Gjest Daenerys Skrevet 6. februar 2014 #14 Skrevet 6. februar 2014 Dere som ikke tåler hvetestivelse: Da er dere enten ekstra sensitive (allergimessig, altså) eller har f.eks proteinintoleranse i tillegg. Jeg vet ikke generelt, men ja, det stemmer på meg. Har andre allergier, ikke proteinintoleranse.
halo Skrevet 6. februar 2014 #15 Skrevet 6. februar 2014 Har bl a allergi for hvete (ikke hvetestivelse), melkeprotein etc. Vanskelig å lage gode kaker synes jeg( kokosmakroner blir litt kjedelig i lengden ) Av ferdigkjøpte er Semper Havrekjels m/sjokolade favoritten
Meridian Skrevet 6. februar 2014 #16 Skrevet 6. februar 2014 Dere som ikke tåler hvetestivelse: Da er dere enten ekstra sensitive (allergimessig, altså) eller har f.eks proteinintoleranse i tillegg. Hvetestivelse inneholder sånn 20 ppm med gluten, iallfall så lite at Cøliakere ikke skal reagere på det. Likevel vil noen Cøliakere reagere på det, og jeg veldig dårlig hver gang jeg spiser noe med hvetestivelse. Blir jo nesten dårligere enn om jeg spiser gluten. Hva mener du med proteinintoleranse i tilllegg?
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2014 #17 Skrevet 6. februar 2014 Hvetestivelse inneholder sånn 20 ppm med gluten, iallfall så lite at Cøliakere ikke skal reagere på det. Likevel vil noen Cøliakere reagere på det, og jeg veldig dårlig hver gang jeg spiser noe med hvetestivelse. Blir jo nesten dårligere enn om jeg spiser gluten. Hva mener du med proteinintoleranse i tilllegg? Muligens mat for en annen tråd, men hvordan blir du mer dårlig av hvetestivelse i forhold til gluten? Anonymous poster hash: c3ed8...9ac
Anoia Skrevet 8. februar 2014 #18 Skrevet 8. februar 2014 Hvetestivelse inneholder sånn 20 ppm med gluten, iallfall så lite at Cøliakere ikke skal reagere på det. Likevel vil noen Cøliakere reagere på det, og jeg veldig dårlig hver gang jeg spiser noe med hvetestivelse. Blir jo nesten dårligere enn om jeg spiser gluten. Hva mener du med proteinintoleranse i tilllegg? Om man har proteinintoleranse reagerer man visst på hvetestivelsen uansett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå