AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #1 Skrevet 2. februar 2014 Jeg har søkt full stipend + lån for 3 år. Går 3. året nå. Hvor mye vil jeg ha i lån som jeg må betale tilbake etter utdanningen er bestått? Og hvor mye vil jeg måtte betale i mnd? Jeg vet man kan finne det ut av å se/regne på lånekassen.no, men jeg skjønte det ikke helt... Takk for hjelpen! Anonymous poster hash: 5dd2b...a8b
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #2 Skrevet 2. februar 2014 Jeg har 270.000kr etter tre år, og jeg betaler 4500kr i kvartalet. Anonymous poster hash: 390b2...253
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #3 Skrevet 2. februar 2014 Jeg har 270.000kr etter tre år, og jeg betaler 4500kr i kvartalet. Anonymous poster hash: 390b2...253 Oj, 270 000 kr er mye... Men 4500 kr i kvartalet var ikke mye da! Er dette det man minst må betale? Hvis jeg har 50.000 kr på sparekonto, så bør jeg kanskje betale så mye jeg kan med en gang etter utdanning? Anonymous poster hash: 5dd2b...a8b
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #4 Skrevet 2. februar 2014 Oj, 270 000 kr er mye... Men 4500 kr i kvartalet var ikke mye da! Er dette det man minst må betale? Hvis jeg har 50.000 kr på sparekonto, så bør jeg kanskje betale så mye jeg kan med en gang etter utdanning?Anonymous poster hash: 5dd2b...a8b Studielånet er veldig gunstig, så det er ingen grunn til å stresse med å betale det ned. Jeg ville prioritert å spare penger og betale ned eventuell annen gjeld. Men det er klart at jo mindre gjeld, jo bedre. Spørs hvor komfortabel man er med å ha gjeld, men som sagt er lånet gunstig.Anonymous poster hash: 0ca07...fa4 2
Wolfmoon Skrevet 3. februar 2014 #5 Skrevet 3. februar 2014 (endret) Oj, 270 000 kr er mye... Men 4500 kr i kvartalet var ikke mye da! Er dette det man minst må betale? Hvis jeg har 50.000 kr på sparekonto, så bør jeg kanskje betale så mye jeg kan med en gang etter utdanning? Anonymous poster hash: 5dd2b...a8b Tabell for nedbetaling Basert på tallene som gis av lånekassen nå, vil totalt lån etter omgjort stipend for fullførte eksamner bli ca. 170 000 for 3 år. Skal du noensinne ha andre lån, så bør du beholde sparekontoen din og heller bruke den til å f.eks. kjøpe bolig. Studielånet er som AB over sier gunstig, du har gode muligheter for betalingsutsettelse, sletting av lånet hvis du blir varig ufør etc, så med mindre du aldri skal ta opp noe annet lån, så bør andre lån/egenkapital til disse prioriteres. Endret 3. februar 2014 av Wolfmoon
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #6 Skrevet 3. februar 2014 Jeg har søkt full stipend + lån for 3 år. Går 3. året nå. Hvor mye vil jeg ha i lån som jeg må betale tilbake etter utdanningen er bestått? Og hvor mye vil jeg måtte betale i mnd? Jeg vet man kan finne det ut av å se/regne på lånekassen.no, men jeg skjønte det ikke helt... Takk for hjelpen! Anonymous poster hash: 5dd2b...a8b Al Alt dette står på "dine sider" hos lånekassen =) Anonymous poster hash: f7341...3c4
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #7 Skrevet 3. februar 2014 Tabell for nedbetaling Basert på tallene som gis av lånekassen nå, vil totalt lån etter omgjort stipend for fullførte eksamner bli ca. 170 000 for 3 år. Skal du noensinne ha andre lån, så bør du beholde sparekontoen din og heller bruke den til å f.eks. kjøpe bolig. Studielånet er som AB over sier gunstig, du har gode muligheter for betalingsutsettelse, sletting av lånet hvis du blir varig ufør etc, så med mindre du aldri skal ta opp noe annet lån, så bør andre lån/egenkapital til disse prioriteres. Er viktig poeng er også at lånet blir slettet om du skulle dø før det er nedbetalt, så om du er gjeldsfri bortsett fra studielånet, så kan arvingene dine arve uten å ta over gjeld. Det er veldig greit nå som arveavgiften er borte.Anonymous poster hash: 0ca07...fa4 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #8 Skrevet 3. februar 2014 Tabell for nedbetaling Basert på tallene som gis av lånekassen nå, vil totalt lån etter omgjort stipend for fullførte eksamner bli ca. 170 000 for 3 år. Skal du noensinne ha andre lån, så bør du beholde sparekontoen din og heller bruke den til å f.eks. kjøpe bolig. Studielånet er som AB over sier gunstig, du har gode muligheter for betalingsutsettelse, sletting av lånet hvis du blir varig ufør etc, så med mindre du aldri skal ta opp noe annet lån, så bør andre lån/egenkapital til disse prioriteres. Tusen takk!! 170 var litt bedre enn 270. Ja, det er sant. Da beholder jeg alt på sparekontoen, evt setter inn på BSU sånn at jeg får rentene, så betaler jeg heller minimum av det jeg må i mnd av studielånet smartsmart Anonymous poster hash: 5dd2b...a8b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå