illywhack Skrevet 2. februar 2014 #1 Skrevet 2. februar 2014 Heisann, skal endelig adoptere en liten rakker fra Dyrebeskyttelsen! :D Jeg skal ta han med meg hjem på fredag ettermiddag, slik at jeg kan være hjemme hele helga med ham, og slik at samoer og jeg blir litt kjent med ham før det er tilbake til hverdagen. Jeg har alt av utstyr, mat ol., så alt er klart for at han flytter inn (litt ivrig, ja? ) Det jeg egentlig skulle ønske litt råd om, det er hva dere andre gjorde de første dagene. Han skal få utforske små deler av huset av gangen, og holdes inne 4-6 uker før han slippes ut, ol. Men, det jeg kom til å tenke på, er at det er jo ikke så mange timene han er hjemme hos oss før det er natta og vi er borte i mange timer for å sove.. Noen som har noen erfaring med hvordan de takler dette? Vi har ingen andre dyr eller barn, så han blir helt alene. Vi har hatt kattunge mange ganger før, men det er vel nesten 8 år siden sist jeg hadde en ny katt i nytt hus, og da var de kattunger. Hvis han har mat og vann, et varmt sted og sove og klorestativ ol, så klarer han seg vel greit til neste morgen? Han er en åpen fyr, kosete og rolig, i alle fall som jeg har opplevd det når jeg har hilst på ham. Del gjerne erfaringer og råd om å ta inn en ny (voksen) katt i hus! Det er lenge siden sist - og jeg er vist blitt hønemor siden da! Takk! 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #2 Skrevet 2. februar 2014 Her vil jeg gjerne følge med da vi er i akkurat samme situasjon Eneste er at vår katt er litt mer sky og nok trenger litt mer tid på seg før han blir trygg hos oss. Vi gleder oss veldig til å hente henne på torsdag Anonymous poster hash: 78cf7...f15
Bianka Skrevet 2. februar 2014 #3 Skrevet 2. februar 2014 Den første dagen ville jeg latt han utforske på egenhånd. La han oppsøke dere Ellers virker det som du har kontroll. Flott at dere skal holde han inne noen uker den første tiden!
Gjest Lolita8 Skrevet 2. februar 2014 #4 Skrevet 2. februar 2014 Jeg har hatt utallige katter fra DB i fosterhjem, og det viktigste med de første dagene er å la katten bli kjent på egenhånd. Er det en litt tilbaketrukket katt så er det ingen vits å mase på pusen, men det har jeg ikke inntrykk av at dere ville gjort heller. Vi har bestandig brukt å la kattene få romstere som de vil, hvor de vil i huset den første tiden og latt de komme til oss når de selv vil. Har også brukt å ha nykommerne på soverommet de første døgnene, noen med åpen dør og noen med lukket. De yngste bruker vi å ha på soverommet med lukket dør. Har du andre dyr så kan de vært lurt å skaffe seg klatrestativ, da katter elsker å observere ting fra høyden. 1
Dolce Skrevet 3. februar 2014 #5 Skrevet 3. februar 2014 Det er umulig å vite på forhånd. Vi fikk 2 katter for endel år siden, de var sky og hadde bodd nesten uten menneskekontakt i et bur i flere uker :-( Så på kvelden da vi kom hjem med dem, satte vi transportburet på soverommet og var forberedt på at kattene kom til å bruke lang tid på å føle seg trygg, utforske - og deretter kanskje "oppsøke" oss i stua. (Jeg hadde tidligere hatt katt, og hun tilbrakte de første 3 døgnene under senga....). Men det gikk ikke mer enn knapt 10 minutter før pusene kom inn i stua. Tittet litt på oss, og bestemte seg fort at dette var en fin plass. Den ene pusen kom opp i sofaen samme kveld, og la seg tett inntil oss. Og malte. Så katter er forskjellige. Og ganske uforutsigbare. Og det er vel en av grunnene til at vi elsker dem? Lykke til med pusen! 1
illywhack Skrevet 3. februar 2014 Forfatter #6 Skrevet 3. februar 2014 Tusen takk for gode svar! Nå er jeg litt mer beroliget, og veldig utålmodig til fredag
Gjest Lolita8 Skrevet 3. februar 2014 #7 Skrevet 3. februar 2014 (endret) Jeg glemte helt å si TAKK, for at du velge å adoptere fra Dyrebeskyttelsen! Mange som trenger nye hjem, og jeg håper flere følger dine fotspor ift. dette! Endret 3. februar 2014 av Lolita8 1
Gjest Guilty Skrevet 4. februar 2014 #8 Skrevet 4. februar 2014 Herlig at du har valgt å adoptere en katt fra dyrebeskyttelsen! Nå er det jo stor forskjell på katter da, om den er sky eller kosete. Det jeg/vi har valgt å gjøre de to gangene vi har adopert katt fra dyrebeskyttelsen er for det første å ha buret den kom i med teppet med litt kjent lukt, og satt den et litt stille sted så den kan trekke seg tilbake. Har latt kattene utforsket fritt og latt dem komme til oss de første gangene. Når de har kommet til meg har jeg gjerne hatt litt godbiter på lur den første tiden Men nå har jeg adopert to katter som tidligere ble mishandlet og de var veldig sky. Holdt også et lavt støynivå den første tiden og måtte vise at vi ikke var farlige. Hun første lå under sofaen i 3 dager, hun kom kun frem om natten og spiste, drakk vann og gikk på do før hun løp alt hun kunne tilbake dit. Var veldig bekymret for henne, men vi ga henne tid og hun kom jo ut etterhvert og hadde da mer tid til å utforske litt og etter en stund så oppsøkte hun oss. Hun endte opp som en forsiktig men veldig kosete pus og fikk full tillit. Hun ble en ordentlig ligge på fanget pus og skulle alltid sove med meg i senga Gikk veldig bra med hun andre og. Hun ble en ordentlig tøff, leken og kosete pus. Eneste "problemene" med begge var hvis jeg f.eks gjorde en litt brå bevegelse ble de skremte(prøvde såklart å unngå dette, men ikke alltid like lett) og de ble veldig nervøse om det kom besøk, men da hadde de et sted å trekke seg tilbake på hvor de kunne være alene. Så, alt kommer jo an på katten. Men på generelt grunnlag vil jeg si dette er det viktigste; Har du adoptert en selskapssyk katt ville jeg hvertfall hatt sted katten kan sove(gjerne reiseburet og teppet som kommer med, det virker litt tryggere) som gjerne står på et litt stille sted i huset og la den utforske som den vil. Er den kosete vil den automatisk komme til dere ganske fort. Er det en litt mer sky katt gjelder det samme bare at jeg også ville ha plassert kattekasse/maten et sted hvor den kan være litt ifred og prøve å holde støynivået nede den første tiden. Kattene jeg hadde var vel ganske redde for at det var noe negativt(spesielt hun ene hadde bare erfaring med menneskelig kontakt bortsett fra hos dyrebeskyttelsen om at det betydde noe vondt) om jeg tok på dem så derfor ga jeg dem en godbit den første tiden og etterhvert var det bare heerlig å få kos Lykke til hvertfall, det kommer nok til å gå kjempebra! Og når katten har kommet så lærer dere fort kattens behov og kan tilpasse litt derette. Vil beklage at det ble litt rotete innlegg da, er litt trøtt så kan godt hende jeg har gjentatt endel ting her.
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #9 Skrevet 4. februar 2014 Er det vanlig at man får med bur og teppe fra dyrebeskyttelsen? Trodde vi måtte ha med selv..? Vi har kjøpt inn seng og kattedo, hvordan introdusere dette til katten? En i dyrebutikken foreslo å spraye catnip på sengen, noen tanker om dette? Vil katten selv forstå bruken av kattedoen? Den er innebygd med luke. Hva er god godbit til katten? Hvis vi skal ha med bur selv, hvilke forberedelser bør gjøres med buret? Anonymous poster hash: 78cf7...f15
Gjest Lolita8 Skrevet 4. februar 2014 #10 Skrevet 4. februar 2014 Jeg har brukt å få låne, men har som regel bragt eget bur. Ikke alle katter like catnip spray, men selve catnip planter elsker alle kattene jeg vet om. Kan alltids ha litt i senga for å gjøre den interessant :-) Når det kommer til kattedoen så ligger dette med bruk godt inne hos de fleste puser, men det vi bruker å gjøre med kattunger er å bære de bort til doen og sette den oppi, for så å hjelpe den å grave med ene foten. Da er det gjort, husren katt ever since :-)
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #11 Skrevet 10. februar 2014 Her vil jeg gjerne følge med da vi er i akkurat samme situasjon Eneste er at vår katt er litt mer sky og nok trenger litt mer tid på seg før han blir trygg hos oss. Vi gleder oss veldig til å hente henne på torsdag Anonymous poster hash: 78cf7...f15 Hvordan gikk det med katten dere hentet? Anonymous poster hash: 24a31...d45
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2014 #12 Skrevet 10. februar 2014 Hvordan gikk det med katten dere hentet? Anonymous poster hash: 24a31...d45 Det har gått bra så langt tror jeg. Hun er sky som sagt, hatt det litt tøft før, så hun syns det er trygt å gjemme seg litt, men kommer stadig lettere frem for å leke og utforske. Bruker kattedoen, drikker og spiser. Har ikke fått kose noe særlig med henne foreløpig da vi fortsatt er litt skumle for henne. Men hvis vi for eksempel setter oss på gulvet så kommer hun forsiktig nysgjerrig frem og utforsker litt. I dag var hun første gang lenge hjemme alene pga jobb og det ser ut til å ha gått veldig greit. Prøver å myse hver gang vi ser direkte på henne; har lest at det er mindre skremmende. Jeg er ikke TS forresten, men svarer siden det var meg du quotet. Bare å komme med tips til hvordan få henne mest mulig trygg, hvis du har Anonymous poster hash: 78cf7...f15
Gjest Lolita8 Skrevet 11. februar 2014 #13 Skrevet 11. februar 2014 Heisann, skal endelig adoptere en liten rakker fra Dyrebeskyttelsen! :D Jeg skal ta han med meg hjem på fredag ettermiddag, slik at jeg kan være hjemme hele helga med ham, og slik at samoer og jeg blir litt kjent med ham før det er tilbake til hverdagen. Jeg har alt av utstyr, mat ol., så alt er klart for at han flytter inn (litt ivrig, ja? ) ........ Hvordan gikk det med katten?! :D
illywhack Skrevet 11. februar 2014 Forfatter #14 Skrevet 11. februar 2014 Det går kjempefint! Han var litt sky i begynnelsen, men kom fram etter noen timer. Han snoket litt rundt i stua, snuste litt på oss og gikk inn på kjøkkenet. Der fant han matskåla, spiste som en helt og hoppet rett opp i fanget mitt etterpå! Haha! Så nå er han allerede husvarm, og en skikkelig kosegutt :D Jeg tror det var godt for ham å komme bort fra de andre kattene. Han er også et skikkelig matvrak, så jeg tror han var fornøyd og følte seg hjemme så fort han fant en full matskål Han synes nok det er litt kjedelig å være inne hele tiden, men han har funnet sin faste plass i vinduskarmen hvor han har oversikt over hele nabolaget, og med mye leking og enda mer kos, virker han ganske fornøyd med sin nye tilværelse
Gjest Lolita8 Skrevet 11. februar 2014 #15 Skrevet 11. februar 2014 Det går kjempefint! Han var litt sky i begynnelsen, men kom fram etter noen timer. Han snoket litt rundt i stua, snuste litt på oss og gikk inn på kjøkkenet. Der fant han matskåla, spiste som en helt og hoppet rett opp i fanget mitt etterpå! Haha! Så nå er han allerede husvarm, og en skikkelig kosegutt :D Jeg tror det var godt for ham å komme bort fra de andre kattene. Han er også et skikkelig matvrak, så jeg tror han var fornøyd og følte seg hjemme så fort han fant en full matskål Han synes nok det er litt kjedelig å være inne hele tiden, men han har funnet sin faste plass i vinduskarmen hvor han har oversikt over hele nabolaget, og med mye leking og enda mer kos, virker han ganske fornøyd med sin nye tilværelse Ååå, så herlig! Gratulerer med en skikkelig koseklump! Så bra at det gikk knirkefritt, han er nok kjempeglad for å ha et menneske heeelt for seg selv, uten å måtte dele!
illywhack Skrevet 11. februar 2014 Forfatter #16 Skrevet 11. februar 2014 Ååå, så herlig! Gratulerer med en skikkelig koseklump! Så bra at det gikk knirkefritt, han er nok kjempeglad for å ha et menneske heeelt for seg selv, uten å måtte dele! Ja, det gikk overraskende bra! Det er ganske koselig å ha en liten pelsball å varme seg på også, så jeg tror vi kommer til å få det veldig bra
Gjest Lolita8 Skrevet 11. februar 2014 #17 Skrevet 11. februar 2014 Er han renslig og slikt? Det er jo supert at det gikk så fint altså, ingenting er bedre enn det Han er nok evig takknemlig! Jeg tror også dere kommer til å få det fint! Har han fått navn?
illywhack Skrevet 11. februar 2014 Forfatter #18 Skrevet 11. februar 2014 Er han renslig og slikt? Det er jo supert at det gikk så fint altså, ingenting er bedre enn det Han er nok evig takknemlig! Jeg tror også dere kommer til å få det fint! Har han fått navn? Ja, rett i kassa var han! Men han er fæl til å hive sanden utover, så jeg skal invistere i en slik "boks" som han kan gå inn i tror jeg, om ikke annet for min egen del Enn så lenge går han under kallenavnet "Bolla" da han er litt.. tja.. feit! Hehe. Men samboer har sterke ønsker om å kalle ham Rocky, så jeg tror han blir hetende det til slutt
Gjest Lolita8 Skrevet 11. februar 2014 #19 Skrevet 11. februar 2014 Ja, rett i kassa var han! Men han er fæl til å hive sanden utover, så jeg skal invistere i en slik "boks" som han kan gå inn i tror jeg, om ikke annet for min egen del Enn så lenge går han under kallenavnet "Bolla" da han er litt.. tja.. feit! Hehe. Men samboer har sterke ønsker om å kalle ham Rocky, så jeg tror han blir hetende det til slutt Så flink han er! Ja, kjøp en kasse med tak og slikt. De er fæle å grise Haha, dere blir vel enige :D
illywhack Skrevet 15. februar 2014 Forfatter #20 Skrevet 15. februar 2014 Men nå klør jeg i øynene og nesa renner… Håper det gir seg, jeg kan da ikke være allergisk nå, sånn plutelig i voksen alder! :O
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå