AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #1 Skrevet 2. februar 2014 Mannen min og jeg vurderer å kjøpe oss hus nå. Hva tenker dere om timing for kjøp av nytt og salg av gammelt? Vi går da opp i størrelse og lån. Pga. markedet der vi bor kan vi få huset ganske billig. Vil selvfølgelig også få igjen mindre der vi bor nå, men det er en liten leilighet, så sett opp mot "gevinsten" på den nye, går vi i pluss. Små leiligheter er her i tillegg greie å få solgt. Lånet kan betjenes, osv. Det eneste jeg er usikker på er med andre ord om vi er fryktelig dumme mtp. markedssituasjonen i dag. Kjipt å sitte med lån på 2,5 mill hvis tilsvarende ville kostet oss et lån på f.eks. 1,8 mill om noen måneder (overdriver litt for poenget skyld). Vi kan jo såklart fortsatt betjene lånet, men vil jo i så fall måtte bo der omtrent resten av livet for å ikke skylde penger på ikke nedbetalt lån ved et fremtidig salg (fordi vi risikerer å få inn igjen mindre enn det som er igjen på lånet - worst case)... Tanker? Noen som har kjøpt og solgt den siste tiden som har tenkt de samme tankene og kan rettferdiggjøre et kjøp? Eventuelt fortelle meg at det er krise å kjøpe ;-)Anonymous poster hash: 5f79a...84d
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #3 Skrevet 2. februar 2014 Jeg ville kjøpt nå. Takk for innspill. Noen spesiell grunn? Usj, kanskje dette bare er vanlige tanker når man skal kjøpe sted å bo?Anonymous poster hash: 5f79a...84d
Gjest Wei Wei Skrevet 2. februar 2014 #4 Skrevet 2. februar 2014 Jeg mener at boliger i Norge er langt fra dyre med tanke på inntektene folk her. Derfor tviler jeg på at prisene skal ned i nærmeste månedene. Samtidig er jeg ingen ekpert. Hvis dere skal kjøpe noe uansett og har planer om å bo der flere år, så ser jeg ingen grunn til å vente.
debattanten Skrevet 3. februar 2014 #5 Skrevet 3. februar 2014 Er i samme situasjon som dere. Vi har valgt å kjøpe større bolig, leiligheten går nok for rundt 2 millioner, kanskje litt over og huset vi kjøper kommer vel på totalt rundt 4,4 millioner kanskje. Kjøper jo å selger i samme marked, selvom huset vil falle mer i verdi om det skulle gå galt. Om det skulle gå litt nedover gjør jo egentlig ikke det noe, vi kjøper hus som dekker alle behov og vi skal bo der i minimum 10 år. På 10 år vil verdien mest sannsynlig ha steget i pris og lånet har blitt spist på av inflasjon. Jeg ville kjøpt! Ingen tro på noe krakk i markedet jeg ihvertfall, Norge har gode utsikter enda, men den økonomiske veksten og pris/lønnstigningen vil ikke være like høy fremover, ihvertfall for en periode.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #6 Skrevet 3. februar 2014 Ts her! Høres ut som vi egentlig tenker akkurat det samme, bare at jeg får noen paniske øyeblikk. Takk for veldig nyttige svar, begge to!Anonymous poster hash: 5f79a...84d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå