AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #1 Skrevet 2. februar 2014 Hei. Jeg har barn på 12 og 7 år. Blir 13 iår. Jeg har aldri latt dem være alene hjemme lenger enn at jeg er i butikken. Tenker å begynne å trene i et studio, der kan jeg ikke ha telefon tilgjengelig. Er det ok å la dem være alene hjemme? Tenker også at hvis jeg skal ut på byen en gang og ikke får barnevakt, er 12,5 åringen gammel nok til å være barnevakt for lillesøster? De er ikke sånne som finner på noe tull. Krangler vel som vanlig søsken gjør til tider men er ikke voldelig med hverandre. Anonymous poster hash: 6a3eb...f8a
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #2 Skrevet 2. februar 2014 Jeg synes et barn på 12 1/2 skal slippe det ansvaret. Selv fikk jeg være barnevakt natta på min lillesøster da jeg var 14-15. Anonymous poster hash: 2fbcd...591 3
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #3 Skrevet 2. februar 2014 Jeg ville ikke latt de være alene hvis du går på byn. Noen timer på treningsstudio synes jeg er ok hvis du stoler på at de ikke finner på noe de ikke har lov til.Anonymous poster hash: 55dd2...c46 2
Sophie-Ann Skrevet 2. februar 2014 #4 Skrevet 2. februar 2014 Min datter er 12 og passer maks en time på dagtid. Tenker at hun i 9 klasse kan passe på natt
Kassiopeia Skrevet 2. februar 2014 #5 Skrevet 2. februar 2014 (endret) Tidene forandrer seg. Når jeg var 12 år satt jeg barnevakt fra kvelden og til langt på formiddagen neste dag veldig mange helger. Passet også min egen lillebror i flere timer enkelte dager når jeg ble 9-10 år, var aldri noe problem. Nå ser jeg mange 10 åringer som ikke får gå alene til skolen en gang om morgenen. Endret 2. februar 2014 av Kassiopeia 5
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #6 Skrevet 2. februar 2014 Jeg begynte å sitte utover kvelden og overnattet og ble kjørt hjem på formiddagen dagen etter da jeg var 12-13. Da jeg var 13-14 dro jeg heller hjem på natta, med mindre foreldrene ville at jeg skulle ta ungene på morgenen mens de sov. Anonymous poster hash: 8a0f4...883 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #7 Skrevet 2. februar 2014 I Storbritannia er det faktisk ulovlig å reise fra barn under 18 år over natta (mulig det var 16, men jeg er ganske sikker på at det var 18). Jeg hadde ikke latt en 12 åring stå som ansvarlig for sitt søsken om noe skjedde på natta. Det er for stort ansvar å gi et lite barn. Tenk hvordan barnet vil ha det om noe skulle skje? Hva om det blir innbrudd eller yngstemann blir alvorlig syk? En time eller to på dagen kan gå fint hvis du selv føler de er selvstendige nok til det.Anonymous poster hash: 63056...b42 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #8 Skrevet 2. februar 2014 Når jeg var 12 så passet jeg på lillebroren min over natta når han var 2 år. Det gikk helt fint Ringte bare hvis det var noe.Anonymous poster hash: 35088...dfd 1
Leanne Skrevet 2. februar 2014 #9 Skrevet 2. februar 2014 Hvis de ikke har vært alene mer en at du er en rask tur i butikken så synes jeg ikke du skal la de være alene på natta med det første.. Det blir en voldsom overgang. Mine 7 og 9 er gjerne alene noen timer på dagtid, eller tidlig kveld. Da lager vi noe god mat til de og får se en film etterpå. Så tar jeg og mannen en middag på restaurant like ved. Er tilgjengelig på Tlf, men aldri blitt ringt etter. Alene på natta er lenge til de får være, ingen av de våkner av brannalarmen! Så det tør jeg ikke. 1
Teriyaki Skrevet 2. februar 2014 #10 Skrevet 2. februar 2014 (endret) Da min søster var 12 så hadde hun allerede passet meg mange ganger på natten mens mine foreldre var ute. De kom sikkert hjem rundt to-tre. Vi storkoste oss og turnet i den store dobbeltsengen Man må nesten se an barna og ikke minst strøket man bor i. Dette var på 90-tallet da. Endret 2. februar 2014 av Teriyaki 2
Mafalda Skrevet 2. februar 2014 #11 Skrevet 2. februar 2014 Jeg ville startet med treningen, i hvert fall, og sett an hvordan det gikk. Da får du jo en pekepinn på om det kan oppstå problemer eller krangling etc. Vi har noen få ganger (før yngstemann kom) vært borte og latt eldstebarna passe de yngre, men det har vært snakk om at vi gikk ut og spiste eller på kino- jeg ville vært ukomfortabel med at de skulle passe søsken hvis vi kom hjem litt påseilet utpå natta, tror jeg. 1
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #12 Skrevet 3. februar 2014 Vil en 12 åring våkne til brannalarmen? Vil dette barnet bevare roen hvis det brenner og få ut søsken? Hva hvis minsten blir syk, og må fort til lege? Klarer 12 åringen å vurdere dette? Eller tro at det er så ufarlig sykdom at det ikke engang blir ringt etter foreldrene? Hva med nattskrekk elller mareritt som oppstår? Takler de å håndtere dette alene? Hva hvis eldstemann sover og minsten våkner og leter etter mor eller far og kanskje går ut for å se etter dem. litt desorientert som de ofte er når de våkner etter noen timers søvn? Hva hvis det ringer på døra deres i løpet av kvelden, fordi det er en selger eller en "døvstum" tigger utenfor, vil de unngå å åpne døra? Kan du med hånden på hjertet påstå at ditt barn vil klare disse situasjonene? Hvis nei, så bør du absolutt vente noen år!! Anonymous poster hash: f325f...50a 1
Gjest annemor38 Skrevet 3. februar 2014 #13 Skrevet 3. februar 2014 19 åringen passer ikke søsken om natten her,det er vårt ansvar som foreldre det
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #14 Skrevet 3. februar 2014 19 åringen passer ikke søsken om natten her,det er vårt ansvar som foreldre det Hæ? Får ikke en 19 åring passe et barn om natten?! Anonymous poster hash: 3e5bf...e48 10
Gjest annemor38 Skrevet 3. februar 2014 #15 Skrevet 3. februar 2014 Hæ? Får ikke en 19 åring passe et barn om natten?! Anonymous poster hash: 3e5bf...e48 ikke her nei,hva andre gjør blander jeg meg ikke borti..
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #16 Skrevet 4. februar 2014 ikke her nei,hva andre gjør blander jeg meg ikke borti.. Kan jeg spørre hvorfor? En 19 åring er jo trossalt voksen. Mener du at hun ikke er i stand til det eller er det andre grunner? Enten ser du på hun som mer hjelpesløs enn hun egentlig er, eller at du er altfor streng. Anonymous poster hash: 3e5bf...e48 3
Binta Ba Skrevet 4. februar 2014 #17 Skrevet 4. februar 2014 Ta det gradvis, og sørg for at de har en tlf de kan bruke, og ikke er redd for å ringe om det trengs Jeg passet brødrene mine alene på ettermiddagstid fra jeg var 10-11år, og på natten fra 13års alder. 2
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #18 Skrevet 4. februar 2014 Jeg syns folk begynner å bli litt for redde og beskyttende for tiden jeg. Når jeg var liten var det helt vanlig at 12 åringer satt barnevakt for mindre barn om kveldene når foreldre skulle noe annet. Og det var ikke engang søsken. Så ser ikke noe galt i at de er alene, vel og merke hvis 12 åringen er ansvarlig, selv ønsker å tjene litt penger som barnevakt for mindre søsken, og du er tilgjengelig på tlf dersom det skulle være noe og kan komme relativt kjapt dersom det er noe. Mange barn syns dette er gøy, og føler også ansvarsfølelse som de trenger å lære uansett. Dette er da også med forbehold om at du er blant de som kan gå ut en tur uten å drikke seg full. Men hvis du bare bruker 12 åringen som gratis barnevakt og reiser på fylla syns jeg du like godt kan holde deg hjemme hos barna. 12 åringen bør belønnes for jobben også da. Anonymous poster hash: 57f48...629 5
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #19 Skrevet 4. februar 2014 I Storbritannia er det faktisk ulovlig å reise fra barn under 18 år over natta (mulig det var 16, men jeg er ganske sikker på at det var 18). Jeg hadde ikke latt en 12 åring stå som ansvarlig for sitt søsken om noe skjedde på natta. Det er for stort ansvar å gi et lite barn. Tenk hvordan barnet vil ha det om noe skulle skje? Hva om det blir innbrudd eller yngstemann blir alvorlig syk? En time eller to på dagen kan gå fint hvis du selv føler de er selvstendige nok til det.Anonymous poster hash: 63056...b42 Det der skjønner jeg ikke helt, for Storbritania har vel en av verdens høyeste tall for tenåringsgraviditeter. Mange får jo barn som 14 og 15 åringer! Men de bor vel sammen med foreldrene sine, da, så de holder seg innenfor loven?! Anonymous poster hash: daba9...7bc
AnonymBruker Skrevet 4. februar 2014 #20 Skrevet 4. februar 2014 19 åringen passer ikke søsken om natten her,det er vårt ansvar som foreldre det Hva har dere gjort galt i oppdragelsen av 19-åringen siden dere ikke tillater det? Det er, for meg, hårreisende at en 19 åring ikke kan passe yngre søsken på natten. Anonymous poster hash: daba9...7bc 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå