AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #1 Skrevet 2. februar 2014 Vi har tre unger på rekke og rad. Samboerens PMS og menssmerter var kraftig redusert etter fødslene. Nå er yngstejenta blitt to, og plutselig er PMS-bomben tilbake. Problemet for meg, mannen, er at hun blir helt urimelig aggressiv, sur, ufyselig å være med. Det kan jeg leve med når hun anstrenger seg og prøver å være grei. Men for det meste følger hun strømmen. Tar jeg opp de tingene hun sier og gjør blir hun A) Dobbelt så sur og ufyselig, eller B) Kastet ut i en tre-dagers-depresjon. Jeg er samtidig ikke innstillt på å være den som mishandles verbalt en gang i måneden. Ikke tale om! Så hvordan løser vi dette på en fornuftig måte? Er jo 5-6 år siden sist, og vi har et tilnærmet problemfritt forhold ellers. Mensaggresjonen hennes er en klar og tydelig belastning for vårt samvær, forholdet og ungene våre. Og det går ikke an å føre en fornuftig samtale med henne nå før tirsdag-onsdag...Anonymous poster hash: 2ba43...7b4
minister-mio Skrevet 2. februar 2014 #2 Skrevet 2. februar 2014 (endret) Dere må gi og ta begge to. Hun må prøve å være bevisst på at hun blir eksta sur den perioden og klare å bite det i seg og ikke la det gå utover deg. Du må finne deg i litt ekstra den perioden. Lykke til! Endret 2. februar 2014 av minimio 3
Barcelone Skrevet 2. februar 2014 #3 Skrevet 2. februar 2014 Dette må du ta opp med henne når hun ikke har PMS eller mensen. Jeg kan også bli helt urimelig under PMS, men jeg kjenner det veldig godt selv og kan advare mannen om at nå er hormonene over styr og jeg ber gjerne om unnskyldning hvis jeg virkelig er urimelig. Kanskje hun skulle snakke med legen om hun kunne få noe mot denne PMSen fordi det går utover både mann og barn? 4
Gjest lillelarve Skrevet 2. februar 2014 #4 Skrevet 2. februar 2014 Jeg aner ikke hvordan det er å ha PMS da, men jeg kan tro det sliter litt på henne og. Men jeg kan forstå din frustrasjon! Det kan ikke være morsomt å være i et forhold med en som fort blir sur og lei i perioder. Jeg tror dere trenger å snakke om det (når hun ikke har PMS, såklart...). Hun må lære seg å ikke la det gå ut over deg (og evt. barna), og du må vise forståelse for henne. Selv om det sikkert er vanskelig. Det er bare sånn her hormoner fungerer... Dessverre. Men samarbeid er lurt; og forståelse. Vær ærlig med henne, og si at dette sliter på deg. Er så glad jeg ikke sliter med PMS. Men, slet faktisk med humørsvingninger pga. p-piller i fjor (tror det er likt PMS). Det var en tøff periode for oss begge! Det slet veldig på kroppen min, psykisk Jeg sluttet på p-pillene etter et par mnd. Samboeren min ble ganske lei av at jeg ble lei meg eller sur for ingenting, og jeg var også dritt lei av det. Håper dere finner en måte å takle dette på!
Gjest Makemeloveit Skrevet 2. februar 2014 #5 Skrevet 2. februar 2014 Noen har det sterkere enn andre. Jeg er ikke spesielt vanskelig i den perioden har jeg hørt, men enkelte ganger overreagerer jeg alt, blir sint og deprimert. Dette er helt normalt! Ville snakket med henne utenfor perioden og fortalt hvordan du føler det på en fin måte.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #6 Skrevet 2. februar 2014 Jeg har prøvd å ta det opp, men hun har veldig vanskelig for å ta imot råd eller diskutere slike ømme tema ellers også. Dessverre! @Barcelone, finnes det noe mot PMS? Kjenner jeg henne rett, vil hun nok være skeptisk mot et farmasøytisk produkt, men det er jo lov å ta det opp. Jeg er umåtelig glad i min kjære frue, og det er tungt å føle seg så rådvill i en slik sak - som dukker opp regelmessig og som, tross alt, er temmelig vanlig.Anonymous poster hash: 2ba43...7b4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #7 Skrevet 2. februar 2014 Hva slags prevensjon bruker dere? P-piller kan hjelpe for noen. Anonymous poster hash: 0d8d3...bad 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #8 Skrevet 2. februar 2014 Det takler hun dessverre ikke. Har prøvd diverse, ikke funnet noe som virker. Ellers ingen prevensjon - derav tre på rappen, hehe. :SAnonymous poster hash: 2ba43...7b4
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #9 Skrevet 2. februar 2014 Jeg synes ikke at du skal måtte tåle surhet og stygge ord 1-6 dager, en gang i måneden. Hun vet at hun er ekstra emosjonell de dagene, så da får hun faktisk lukke munnen. Hvorfor skal du få kjeft for noe du ikke har gjort, selv om hun har mensen? Jeg er en jente, og når jeg har dagene på besøk så tar jeg meg sammen og holder ut. Kjæresten skal ikke måtte tåle så mye tull fra min side. Om hun ikke er villig til å bruke medisiner for PMS'en sin, så får du heller reise ut en tur de dagene. Reise på kino, svømming, på byen, til foreldrene dine osv.... Anonymous poster hash: f8642...444
Jalp Skrevet 2. februar 2014 #10 Skrevet 2. februar 2014 Psykisk mishandling, som dette absolutt er, skal ikke tolereres. Hadde kjønnene vært byttet om, ville ingen antydet at du må finne deg i dette. Hun må faktisk få klar tale fra deg. Alle har rett til et liv uten mishandling. Både du og barna dere har. Derfor må hun si seg villig til å anerkjenne problemet og gjøre noe med det. Om det er medisiner eller sinnemestring. Hilsen en som dukket da et askebeger på ca et kilo sneiet hodet mitt da en PMS furie kastet det etter meg. Noen ganger er det bare et par centimetre som skiller liv og død. Jeg flyttet på dagen. Hva gjør du, TS? 3
Barcelone Skrevet 2. februar 2014 #11 Skrevet 2. februar 2014 @Barcelone, finnes det noe mot PMS? Kjenner jeg henne rett, vil hun nok være skeptisk mot et farmasøytisk produkt, men det er jo lov å ta det opp.Anonymous poster hash: 2ba43...7b4 Ja tror det skal være noen medisiner mor det, men det må dere høre med legen om. Eventuelt så kan hun jo prøve f.eks akupuntur? Eller annen alternativ behandling. Hun må faktisk ta ansvar her for det går ikke an å utsette familien sin for slik terror en gang i måneden og så skylde på PMS. 1
Sulosi Skrevet 2. februar 2014 #12 Skrevet 2. februar 2014 Nattlysolje har hjulpet mange som sliter med pms. De får du på helsekosten så kanskje hun kan godta å prøve det? Jeg vet dét ikke er lett å holde kontroll når hormonene raser i kroppen men at hun ikke vil forsøke å gjøre noe med det synes jeg er trist. Dette går utover deg og ikke minst barna så sett foten ned og be henne prøve ut det som finnes av hjelp før hele familien går i oppløsning. Siden hund ikke vil ha legemidler kan hun jo forsøke nattlysolje eller akupunktur, besøk en healer eller hva som måtte være godtatt hos henne. Virker det ikke synes jeg hun bør ta seg i nakken og ta imot det legen har av midler. 1
Gamerfrue Skrevet 2. februar 2014 #13 Skrevet 2. februar 2014 huffda - jeg vet selv hvor ille det kan være! Det verste er det at det går ut over deg fordi du er nærmest, og fordi man med PMS føler at man er kjempefrustert - gjerne uten å vite hvorfor, som igjen gjør det enda mer frustrerende! Her er noen metoder jeg bruker for å spare partneren min: 1. Jeg har laget noe som heter "furteskjorta" Den tar jeg på meg når jeg er sur og vil advare kjæresten min - som oftest hvis jeg merker at jeg er sur for noe idiotisk. Det trenger litt selvironi for å klare å ha den på, ettersom man må innrømme at man furter, men det er veldig deilig å kunne flashe litt med følelsene sine uten å trenge å si noe - det føles som om jeg ikke trenger å sette på en blid maske, men nå har jeg heller ikke barn å tenke på da. Dessuten synes kjæresten min dette er ganske morsomt, så ganske mange ganger kan vi ende opp med å le av det, selv om jeg egentlig bare har lyst til å være sur. Ikke minst kan man tillate seg å være sur, og det kan være helt utrolig deilig! 2. Jeg tenker over HVORFOR jeg er sur. Jeg prøver å finne kjernen. Noen ganger finner jeg ingen bra kjerne, og da VET jeg at det er hormonene som prater. Det gjør det litt lettere, for da prøver jeg å ikke la dette gå utover partner, selv om jeg i noen tilfeller kan tro at det er han som gjør meg sur. Hvis jeg finner ut at jeg er sur for en utrolig tåpelig ting ved kjæresten min, som feks at han ikke har gitt meg nok kos den dagen, så prøver jeg å tenke på alle de utrolig fine tingene han vanligvis gjør for meg, og hva slags bra fyr han er! Det kan hjelpe veldig med å ikke klage over ting, selv om man er irritert og gjerne vil få ut kruttet. 6
Barcelone Skrevet 2. februar 2014 #14 Skrevet 2. februar 2014 huffda - jeg vet selv hvor ille det kan være! Det verste er det at det går ut over deg fordi du er nærmest, og fordi man med PMS føler at man er kjempefrustert - gjerne uten å vite hvorfor, som igjen gjør det enda mer frustrerende! Her er noen metoder jeg bruker for å spare partneren min: 1. Jeg har laget noe som heter "furteskjorta" Den tar jeg på meg når jeg er sur og vil advare kjæresten min - som oftest hvis jeg merker at jeg er sur for noe idiotisk. Det trenger litt selvironi for å klare å ha den på, ettersom man må innrømme at man furter, men det er veldig deilig å kunne flashe litt med følelsene sine uten å trenge å si noe - det føles som om jeg ikke trenger å sette på en blid maske, men nå har jeg heller ikke barn å tenke på da. Dessuten synes kjæresten min dette er ganske morsomt, så ganske mange ganger kan vi ende opp med å le av det, selv om jeg egentlig bare har lyst til å være sur. Ikke minst kan man tillate seg å være sur, og det kan være helt utrolig deilig! 2. Jeg tenker over HVORFOR jeg er sur. Jeg prøver å finne kjernen. Noen ganger finner jeg ingen bra kjerne, og da VET jeg at det er hormonene som prater. Det gjør det litt lettere, for da prøver jeg å ikke la dette gå utover partner, selv om jeg i noen tilfeller kan tro at det er han som gjør meg sur. Hvis jeg finner ut at jeg er sur for en utrolig tåpelig ting ved kjæresten min, som feks at han ikke har gitt meg nok kos den dagen, så prøver jeg å tenke på alle de utrolig fine tingene han vanligvis gjør for meg, og hva slags bra fyr han er! Det kan hjelpe veldig med å ikke klage over ting, selv om man er irritert og gjerne vil få ut kruttet. For en fantastisk idè med furteskjorte. Den skal jeg stjele! 3
plix Skrevet 2. februar 2014 #15 Skrevet 2. februar 2014 Jeg har også en del ufyselige humørsvingninger den tiden i måneden. Det jeg gjør nå er å hoppe over menstruasjonen annenhver måned (for å slippe), spiser nattlysolje (javisst, den har hjulpet meg utrolig nok) OG trener/går ut hver dag den perioden det er tid for PMS-følelser. Fikk også råd om å ta antidepressiva den uken, men har bare prøvd det en måned. Vet ikke om det hjalp, ettersom det var også måneden jeg begynte med nattlysolje og lufteturer. Det han gjør, er å ikke dulle for mye med meg. Han ignorerer meg totalt om jeg merker jeg glemmer å oppføre meg. Og det beste, han rydder opp etter seg
Sulosi Skrevet 2. februar 2014 #16 Skrevet 2. februar 2014 For en fantastisk idè med furteskjorte. Den skal jeg stjele! Ja den var genial Stjeler litt jeg og. Har hørt om mensentruser men aldri pms skjorte. 1
Gamerfrue Skrevet 2. februar 2014 #17 Skrevet 2. februar 2014 For en fantastisk idè med furteskjorte. Den skal jeg stjele! Den har hjulpet kjempemasse!! Husk å bruke den mest aggressive skjorta du finner! Min er grå og ser sånn ut: http://afeatheradrift.files.wordpress.com/2013/12/pissmeofflist.gif 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #18 Skrevet 2. februar 2014 Syntes det er litt rart at mange sier "hun må se å ta seg sammen". Jeg går ut i en skikkelig depresjon. Ingenting betyr noe, eneste jeg klarer å føle er en enorm tristhet og hjelpesløshet. Er såpass at jeg har holdt pusten til jeg nesten besvimte. Lest opp om selvmord når jeg har hatt rød på besøk... Får også sterke smerter som er en frustrasjon i seg selv. For min del hjelper hard trening. Det frigjør endorfiner, og etter en treningsøkt (som jeg noen ganger har grått meg igjennom) føler jeg meg nesten normal igjen, og er rett og slett sjokka over hvordan jeg følte det tidligere.Anonymous poster hash: 9f338...aee 2
Barcelone Skrevet 2. februar 2014 #19 Skrevet 2. februar 2014 Syntes det er litt rart at mange sier "hun må se å ta seg sammen". Jeg går ut i en skikkelig depresjon. Ingenting betyr noe, eneste jeg klarer å føle er en enorm tristhet og hjelpesløshet. Er såpass at jeg har holdt pusten til jeg nesten besvimte. Lest opp om selvmord når jeg har hatt rød på besøk... Får også sterke smerter som er en frustrasjon i seg selv. For min del hjelper hard trening. Det frigjør endorfiner, og etter en treningsøkt (som jeg noen ganger har grått meg igjennom) føler jeg meg nesten normal igjen, og er rett og slett sjokka over hvordan jeg følte det tidligere.Anonymous poster hash: 9f338...aee Skjønne ikke hvorfor du synes det er rart at hun må ta seg sammen. Man må ta litt ansvar selv også og ikke bare skylde på PMS. Hvertfall ikke når det går utover andre mennesker slik det tydeligvis gjør i dette tilfellet. 1
Barcelone Skrevet 2. februar 2014 #20 Skrevet 2. februar 2014 Den har hjulpet kjempemasse!! Husk å bruke den mest aggressive skjorta du finner! Min er grå og ser sånn ut: http://afeatheradrift.files.wordpress.com/2013/12/pissmeofflist.gif Ha ha ha. Love it!!! Hvor fikk du kjøpt den?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå