Gå til innhold

Oslo-kjente: hjelp med studentbolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, jeg er ei jente på 20 som skal søke bolig til høsten sammen med kjæresten min. Vi skal søke studentbolig og lurer da på HVOR dere anbefaler å bo / ikke bo?
Ingen av oss er kjent i Oslo i det hele tatt.. Har søkt på google maps og sett litt frem og tilbake, men vil gjerne ha litt tips og råd om hva som er nærmest, hva som mest relevant i forhold til å komme seg til og fra uio hvis vi ikke bor i nærheten osv. :-)

Eks. på studentboligstedene:

- Bjerke studenthus

- Bjølsen studentby
- Carl Berner studenthus
- Iladalen studenthus
- Åråsen Studenthus

- Grunerløkka Studenthus

- Kringsjå Studentby

- Pilestredet Park Studenthus

- Sogn Studentby

Lurer også på om man kan søke de som står at er opptatt i tilfelle de blir ledig til sommeren? Er helt ny på alt dette..

På forhånd takk for svar :-)

Anonymous poster hash: e49cb...dfe
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja bare søk på alt, det er garantert noen som flytter ut til sommeren. Jeg vil anbefale Bjølsen, Sogn

(pga delvis nytt, relativt rolige strøk, men ikke kjempenært uio), Pilestredet Park pga beliggenhet, midt i sentrum og nært det meste. Det er disse jeg har hørt positive ting om.

Uansett er ingen av de du har listet opp i HI veldig så veldig langt unna uio, det går veldig greit med kollektiv dit :)

Skrevet

Ja bare søk på alt, det er garantert noen som flytter ut til sommeren. Jeg vil anbefale Bjølsen, Sogn

(pga delvis nytt, relativt rolige strøk, men ikke kjempenært uio), Pilestredet Park pga beliggenhet, midt i sentrum og nært det meste. Det er disse jeg har hørt positive ting om.

Uansett er ingen av de du har listet opp i HI veldig så veldig langt unna uio, det går veldig greit med kollektiv dit :)

Okei, men nå kommer "bønder i byen"-spørsmålet da.. Hvordan er det med kollektiv og å komme seg rundt? Buss? Trikk? T-bane? Tog? Har ikke peiling på noen ting :-( Er det noe sted jeg kan finne en oversikt så jeg kan se hvor det virker enklest å komme seg til uio / til sentrum ol? :-)

Gjest navnelapp
Skrevet

Skal du studere på Blindern? I så fall er Sogn, Pilestredet og Bjølsen bra alternativ. Det går fint å sykle frå alle tre til Blindern, og det er masse offentleg kommunikasjon viss du ikkje vil sykle. Kringsjå er også veldig greit ift blindern, men det er laaangt unna sentrum.

Gjest navnelapp
Skrevet

Ruter.no har alle rutekart. T-bana passerer både Sogn og Kringsjå, frå Pilestredet kan du ta trikk til John Colletts plass. Oslo er utruleg tett belagt med buss, trikk og bane, så det er masse ulike måtar å kome seg mellom ting på. Men som sagt, så lenge det ikkje er snø er det optimale å sykle.

Skrevet

Skal du studere på Blindern? I så fall er Sogn, Pilestredet og Bjølsen bra alternativ. Det går fint å sykle frå alle tre til Blindern, og det er masse offentleg kommunikasjon viss du ikkje vil sykle. Kringsjå er også veldig greit ift blindern, men det er laaangt unna sentrum.

Ja, skal studere på Blindern :-) Takk!

Skrevet

Kringsjå :D

Anonymous poster hash: b879a...c6c
Skrevet

Okei, men nå kommer "bønder i byen"-spørsmålet da.. Hvordan er det med kollektiv og å komme seg rundt? Buss? Trikk? T-bane? Tog? Har ikke peiling på noen ting :-( Er det noe sted jeg kan finne en oversikt så jeg kan se hvor det virker enklest å komme seg til uio / til sentrum ol? :-)

Det er kjempeenkelt å komme seg rundt i Oslo. Ruter.no/appen deres viser hvilke busser/baner/trikker som går hvor og når. Uansett hvor du bosetter deg i Oslo så vil du komme deg rundt med kollektiv:)

Skrevet

TS her. Ja, jeg vil tro det er enkelt å komme seg rundt! :-) Jeg bare tenker litt på det med å kunne ta en direkte buss / trikk hva som helst kontra å måtte bytte flere ganger på turen, er dette noe å tenke på ut i fra hvor man vil bo?

Skrevet

Du kan søke på ruter.no

Legg inn f.eks kringsjå til blindern, så får du opp forslag, ser hvor lang tid det tar osv..

Anonymous poster hash: 9511d...974
Skrevet

TS: Et annet spørsmål i forhold til studentboliger, når bør jeg sette kontraktstart og kontraktsutløp egentlig? Jeg vet jo ikke om jeg kommer inn eller ikke før til sommeren :\

Skrevet

TS her. Ja, jeg vil tro det er enkelt å komme seg rundt! :-) Jeg bare tenker litt på det med å kunne ta en direkte buss / trikk hva som helst kontra å måtte bytte flere ganger på turen, er dette noe å tenke på ut i fra hvor man vil bo?

Nå vet jeg ikke om jeg helt skjønte spørsmålet.. Det er jo selfølgelig greit å slippe å bytte flere ganger, men for min del har det aldri vært et problem, og jeg har bodd i Nydalen, på Tåsen, og Lillestrøm :fnise:

I begynnelsen kan det være greit å bo i nærheten av studiestedet, hvertfall hvis man er ukjent i Oslo.

TS: Et annet spørsmål i forhold til studentboliger, når bør jeg sette kontraktstart og kontraktsutløp egentlig? Jeg vet jo ikke om jeg kommer inn eller ikke før til sommeren :\

Hvor tidlig kan du flytte dersom du kommer inn? Det er lurt å sette juni/juli for å komme litt fremfor de andre i køen. Sio er interessert i folk som kan flytte inn tidligst mulig. Kommer du ikke inn på studiet er det bare å si fra seg studentboligen.

Skrevet

Nå vet jeg ikke om jeg helt skjønte spørsmålet.. Det er jo selfølgelig greit å slippe å bytte flere ganger, men for min del har det aldri vært et problem, og jeg har bodd i Nydalen, på Tåsen, og Lillestrøm :fnise:

I begynnelsen kan det være greit å bo i nærheten av studiestedet, hvertfall hvis man er ukjent i Oslo.

Hvor tidlig kan du flytte dersom du kommer inn? Det er lurt å sette juni/juli for å komme litt fremfor de andre i køen. Sio er interessert i folk som kan flytte inn tidligst mulig. Kommer du ikke inn på studiet er det bare å si fra seg studentboligen.

TS: Ja, jeg mente det med å bytte flere ganger :-)

Og ja, jeg kunne egentlig tenke meg å bo i nærheten, men hva med Ullevål / Vestgrensa da? :-) Er dette ålreite strøk? :-)

Okei, men jeg får vel ikke svar på om jeg har kommet inn på uio før i Juli eller noe slikt vel?

Skrevet

TS: Ja, jeg mente det med å bytte flere ganger :-)

Og ja, jeg kunne egentlig tenke meg å bo i nærheten, men hva med Ullevål / Vestgrensa da? :-) Er dette ålreite strøk? :-)

Okei, men jeg får vel ikke svar på om jeg har kommet inn på uio før i Juli eller noe slikt vel?

Ullevål og Vestgrensa er veldig populære studentboliger hvertfall, så jeg regner med de trives der :laugh:

Skrevet

TS: Okei, takk for en god del info! :-) Er ikke så lett når man er nokså blank selv.. :fnise:

Skrevet

Jeg bor i en helt ny studentleilighet i Sogn Studentby. Stortrives i leiligheten min, og det er veldig praktisk (kort avstand) til Blindern hvor jeg studerer. Eneste minuset er at det er et stykke unna sentrum. Jeg bor helt øverst i studentbyen, og bruker nok 10 minutter ned til T-banestasjonen ved Ullevål stadion. Bussen går like utenfor døra, men ikke så veldig ofte. Stort sett hvert 20. minutt, noe hyppigere mellom 15 og 18. Den går til Majorstuen.

Jeg anbefaler deg å søke på det meste, men selvfølgelig i prioritert rekkefølge. Pilestredet ligger midt i smørøyet, så er du opptatt av å bo sentralt, hadde jeg nok satt det høyt opp. Pris er også noe de fleste bør ta hensyn til, og flytter du til Sogn vil jeg si du får veldig mye for pengene - det er et av de billigste tilbudene med tanke på hva du tross alt får. Kringsjå er vel det stedet jeg ville ha satt lengst ned - det ligger litt "avsidesliggende" til.

Lykke til!

Anonymous poster hash: b4f33...635
Skrevet

Bor på Vestgrensa, og kunne absolutt ikke tenke meg å flytte. Har trening, UiO, trikk og bane rett ved siden av. Standarden er også veldig god.

Anonymous poster hash: f067c...a45
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å søke på Carl Berner. Det er et nyoppusset bygg hvor de også har bygget nye leiligheter på toppen. Det er nærme t-banen, trikk og flere busser.

Du bør søke til tidligere dato enn 1.8, da er sjansene for å få tildelt bolig større. Alle søker 1.8, men har du mulighet til å flytte inn tidligere vil det være et stort pluss!

Anonymous poster hash: a9e55...6d8
Skrevet

Generelt vanskelig å få parleiligheter. Stor etterspørsel på få leiligheter.

Anonymous poster hash: 48dbc...39c

• Liker 1
Skrevet

Jeg bodde på Kansleren på Tøyen. Veldig enkel standard. Men man har eget bad, og det gjorde at det fungerte veldig bra for meg, på tross av at kjøkken deles med flere. Jeg prioriterte vel økonomi foran en mye freshere hybel, og var heldig med at det kom nye senger akkurat da jeg flytta inn. Hvis du er som meg, kan den virkelig anbefales. Tøyen er supersentralt og hyggelig. Alle t-baner går innom, så du kommer deg direkte til Blindern. Men som sagt, det er ikke de fineste hyblene akkurat - helt ok, men veldig billig. Carl Berner er veldig bra, omtrent likt, men nyere og dyrere.

Anonymous poster hash: c9995...474

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...