AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #1 Skrevet 2. februar 2014 Hei. Jeg har en svæær fiskebolle som jeg vil ha fisk i. Har pumpe og sånn i den, men jeg ble fortalt av dyrebutikken at jeg må ha varmekolbe for at annen fisk enn gullfisk og kampfisk skal overleve i den. Jeg tror hun sa at vannet måtte være sånn 20-24 grader? Hvis det er f.eks 24 grader i rommet, vil vannet være på rundt 20 grader, eller er det helt nødvendig med varmekolbe? Anonymous poster hash: 88d9b...b65
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #2 Skrevet 2. februar 2014 Jeg trodde det var forbudtå ha fisk i bolle. Anonymous poster hash: bf25c...913
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #3 Skrevet 2. februar 2014 Jeg trodde det var forbudtå ha fisk i bolle. Anonymous poster hash: bf25c...913 Det er det i Sverige. Men jeg har ikke planer om å putte en fisk i en knøttliten bolle der den så vidt får snudd seg og uten pumpe. Anonymous poster hash: 88d9b...b65
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #4 Skrevet 2. februar 2014 Det er sikkert lurt og ha kolbe. Den har termostat så den slår seg av når det blir varmt nok Anonymous poster hash: 32486...f7b
loffen Skrevet 2. februar 2014 #5 Skrevet 2. februar 2014 Å! Jeg trodde du satt og fisket i en bolle.
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #6 Skrevet 2. februar 2014 Dyreplageri. At noen kan få seg til å ha en fisk i en bolle sier noe om dem selv. Om bollen er 20 cm eller 50 cm i diameter er ett fett. Den utfoldelsen som fisken får er så langt fra sitt naturlige element at det hele blir trist. Anonymous poster hash: dac45...e04 2
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #7 Skrevet 2. februar 2014 En bolle er en bolle, uansett om den er liten eller stor. Det er grusomt å ha fisk i bolle. Det er rett og slett dyreplageri. Men så klart, det er det få som bryr seg om, det er jo mye mer viktig at det ser fint ut! Blir kvalm av folk som deg. Anonymous poster hash: 2201b...471 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #8 Skrevet 2. februar 2014 En bolle er en bolle, uansett om den er liten eller stor. Det er grusomt å ha fisk i bolle. Det er rett og slett dyreplageri. Men så klart, det er det få som bryr seg om, det er jo mye mer viktig at det ser fint ut! Blir kvalm av folk som deg. Anonymous poster hash: 2201b...471 Forklar meg litt mer, hvorfor er det mer akseptert med et akvarium samme f hvor lite det er, bare det er et akvarium, enn en STOR bolle der den har akkurat det samme som i et akvarium? Det er dyreplageri om den ikke har en pumpe og bolla/akvariet ikke er stort nok, har jeg hørt. Anonymous poster hash: 88d9b...b65 1
Snooks Skrevet 2. februar 2014 #9 Skrevet 2. februar 2014 (endret) Ja, det er dyreplageri å ha fisk i bolle og jeg vil overhode ikke anbefale deg det. Men dersom du absolutt må så ville jeg hatt en varmekolbe da det er ganske vanskelig å holde konstant temperatur i vannet uten. Prøv nå hvertfall å gjøre denne bollen til et så godt miljø som mulig for den stakkars fisken... Det er vanskeligere å legge forholdene til rette i en bolle og derfor anbefaler man akvarium, det er vanskelig med tanke på både god nok pumpe, og varmekolbe, hvordan har du tenkt til å montere dette? Det er også vanskeligere å innrede slik at det blir et variert og spennende miljø for fiskene hvor de kan gjemme seg, leke, legge egg osv. Hvor mange liter er denne bollen? Hvilke fisker ønsker du egentlig å ha? Endret 2. februar 2014 av Snooks
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #10 Skrevet 2. februar 2014 Ja, det er dyreplageri å ha fisk i bolle og jeg vil overhode ikke anbefale deg det. Men dersom du absolutt må så ville jeg hatt en varmekolbe da det er ganske vanskelig å holde konstant temperatur i vannet uten. Prøv nå hvertfall å gjøre denne bollen til et så godt miljø som mulig for den stakkars fisken... Det er vanskeligere å legge forholdene til rette i en bolle og derfor anbefaler man akvarium, det er vanskelig med tanke på både god nok pumpe, og varmekolbe, hvordan har du tenkt til å montere dette? Det er også vanskeligere å innrede slik at det blir et variert og spennende miljø for fiskene hvor de kan gjemme seg, leke, legge egg osv. Hvor mange liter er denne bollen? Hvilke fisker ønsker du egentlig å ha? Jeg finner ingen bilder av bollen på google som er så stor som den jeg har. Har en pumpe som er ment for bolle tror jeg. Det er en slange som man fester med sugekopper nede i bollen. Er ikke sikker på hvilke fisker, men skal kjøpe varmekolbe, men om det blir et problem nede i bollen vil jeg velge en fisk som ikke trenger varmekolbe. Anonymous poster hash: 88d9b...b65
Snooks Skrevet 2. februar 2014 #11 Skrevet 2. februar 2014 Bare husk at gullfisk ikke egner seg for hverken bolle eller små akvarier (helst ikke under 100l) da de kan bli veldig store. Dersom du ikke får til varmekolbe så ville jeg gått for en kampfisk, men da må du også passe på at ikke temperaturen blir hverken for høy eller for lav. Det finnes termometer som skal passe til boller, mye av det som selges til BiOrb kan du bruke. Men jeg anbefaler deg egentlig å oppgradere til et ordentlig akvarium med litt størrelse dersom du er ute etter en best mulig opplevelse med fiskehold 1
Nautika Skrevet 2. februar 2014 #12 Skrevet 2. februar 2014 (endret) For kampfisk: de skal helst ha dekkglass slik at temperaturen over vannet ikke er veldig forskjellig fra vanntemperaturen. De vil også ha et tettbeplantet akvarium, det et ikke uten grunn at de faller inn under betegnelsen labyrintfisk. Vær vennlig og les deg opp på innkjøring av akvariet før du kjøper noe levende. Filteret må inneholde de riktige bakteriene slik at fisken ikke blir forgiftet av sine egne avfallsstoffer. En tråd om dette finner du på akvaforum.no (fiskeløs innkjøring tror jeg den heter). Det finner du også mye informasjon om fisker, planter og hvordan du bør legge til rette for fiskehold. Jeg vil anbefale at du leser deg opp på emnet før du går i butikken og handler fisk. Lykke til! Edit: hvor mange liter et denne fiskebollen på? For kampfisk vil jeg anbefale minst 60 liter Endret 2. februar 2014 av Nautika
Aurora M. Skrevet 2. februar 2014 #13 Skrevet 2. februar 2014 Det er jo tydelig at du har tenkt gjennom dette og ønsker å gjøre det riktige for fiskene TS. Og når du først er kommet dit, vil jeg varmt anbefale deg at du kjøper et akvarium istedenfor. Det er lettere å få til riktig miljø. lettere å plassere pumpe og kolbe og lettere å innrede. Det finnes mange pent brukte og rimelige akvarier på Finn.no f.eks. 1
AnonymBruker Skrevet 2. februar 2014 #14 Skrevet 2. februar 2014 En gullfisk skal ha minst 200 liter. Det er en sosial fisk og skal derfor holdes sammen med artsfrender, noe det ihvertfall ikke er plass til i en bolle. Hvis du absolutt vil ha bolle kan du innrede den med planter og vann, fint dekor det og, eventuelt ha noen snegler oppi Anonymous poster hash: 12326...0da
Gjest Lolita8 Skrevet 2. februar 2014 #15 Skrevet 2. februar 2014 Jeg ville ikke anbefalt bolle til noen, uansett størrelse. Og skal du ha bolle, så må du ha pumpe og varmekolbe. Det virker som du har tenkt på dette, og jeg vil mye heller anbefale deg å kjøpe et ordentlig akvarium. Det er så mange som selges billig på finn, og det er mye bedre for fiskene. Samtidig som jeg sier dette, så må jeg bare understreke at om du skal ha bolle så må du ikke finne på å skaffe deg gullfisk eller lignende store fisker. Gullfiskene blir store, og i bolle vil de ikke få utfolde seg, og de blir å vokse feil. Selve fisken vil holde seg mindre i størrelse pga omgivelsene er små, mens organer ol vil vokse, og da dør fisken i løpet av alt for kort tid ift. hvor lenge de kan leve i rett miljø.
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #16 Skrevet 3. februar 2014 For kampfisk: de skal helst ha dekkglass slik at temperaturen over vannet ikke er veldig forskjellig fra vanntemperaturen. De vil også ha et tettbeplantet akvarium, det et ikke uten grunn at de faller inn under betegnelsen labyrintfisk. Vær vennlig og les deg opp på innkjøring av akvariet før du kjøper noe levende. Filteret må inneholde de riktige bakteriene slik at fisken ikke blir forgiftet av sine egne avfallsstoffer. En tråd om dette finner du på akvaforum.no (fiskeløs innkjøring tror jeg den heter). Det finner du også mye informasjon om fisker, planter og hvordan du bør legge til rette for fiskehold. Jeg vil anbefale at du leser deg opp på emnet før du går i butikken og handler fisk. Lykke til! Edit: hvor mange liter et denne fiskebollen på? For kampfisk vil jeg anbefale minst 60 liter Uhm, det heter labryrintfisk fordi de har et pusteorgan som fungerer som en labryint for luft så den kan puste både fra overflaten og under vann. Anonymous poster hash: 784e8...6a9
mie23 Skrevet 3. februar 2014 #17 Skrevet 3. februar 2014 De dør fortere, men det funker i noen mnd såklart.
Nautika Skrevet 3. februar 2014 #18 Skrevet 3. februar 2014 Uhm, det heter labryrintfisk fordi de har et pusteorgan som fungerer som en labryint for luft så den kan puste både fra overflaten og under vann. Anonymous poster hash: 784e8...6a9 Whooops, my bad *tusle inn i tråden "ting du har vært litt treig med å skjønne"*
AnonymBruker Skrevet 3. februar 2014 #19 Skrevet 3. februar 2014 Whooops, my bad *tusle inn i tråden "ting du har vært litt treig med å skjønne"* Hehehe, man lærer hver dag, er det ikke det man sier? Anonymous poster hash: 784e8...6a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå