Gå til innhold

Leieboer stjal penger fra oss - hva kan jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skrev en tråd om denne fyren tidligere, men ting har ikke løst seg. Det var en venn av samboeren min som skulle bo her en liten stund til han fikk seg et eget sted å bo. Han jobbet sammen med samboeren min. Han skulle betale 1/3 av leien, for det er bare å forvente av en voksen mann i full jobb.

Det som skjedde var at han viste null respekt. Han ble boende her lenger enn han skulle, han røyket hasj like veg leiligheten, og jeg fant hasjpipe på kjøkkenbenken, og en dag drakk han seg kjempefull og prøvde å banke opp samboeren min, og han stjal penger av spareboksen vår (ca. 1500). Etter den episoden sto jeg på mitt og nektet å la ham bli boende her, og jeg forlangte at han betalte tilbake det han skyldte oss, ca. 8000 kr. (leie og penger han stjal fra oss). Han greide ikke betale mer enn 3500. Etter veldig mye overtalelse om at pengene 100% sikkert skulle betales ferdig neste måned, godtok jeg det.

Neste måned kom, ingen penger. Masse dumme unnskyldning. Enda en måned km, ingen penger, masse dumem unnskyldninger. Nå har det gått tre måneder. Samboeren min er helt forelsket i fyren og forsvarer ham hele tida. De er visst bestevenner og hvis jeg nevner noe så blir han kjempesint: "Hvorfor nevner du det nå? Du trenger ikke de pengene nå uansett. Han skal jo betale tilbake når han kan! Han har det ikke så lett!"

Hva kan jeg gjøre? Denne fyren stjal tross alt penger av oss. Selv om man får bo hos noen en stund, skal man ikke stjele sparepengene deres. Må jeg virkelig bare sitte her og se at en idiot utnytter samboeren min? Og er det virkelig ikke noe jeg har å gjøre med i det hele tatt siden avtalen var mellom denne idioten og min samboer?

Anonymous poster hash: 201ef...c8e
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bor han hos dere fortsatt? i såfall få han ut!

• Liker 1
Skrevet

Bor han hos dere fortsatt? i såfall få han ut!

Nei. Den dagen han dratt seg full og begynte å sloss, og stjal pengene, insisterte jeg på at han skulle ut på dagen. Jeg var ganske nådeløs. Samboeren min har likevel regelmessig kontakt med fyren. De er jo kompiser......

Skrevet

Jeg ville rett og slett vurdert om det er verdt å kaste bort mer tid på samboeren. Åt han stjeler penger fra dere etter alt dere har gjort for ham, og attpåtil forsøker å banke opp samboeren din, er absolutt lavmål. Flott at samboeren din ønsker å hjelpe, men disse bjørnetjenestene hjelper ikke kameraten. Han trenger ikke flere dunputer sydd under armene.

Anonymous poster hash: 74c0d...4c4
  • Liker 6
Skrevet

Nei. Den dagen han dratt seg full og begynte å sloss, og stjal pengene, insisterte jeg på at han skulle ut på dagen. Jeg var ganske nådeløs. Samboeren min har likevel regelmessig kontakt med fyren. De er jo kompiser......

For en kompis...

Anonymous poster hash: 3a774...adc

Skrevet

At de fortsatt er kompiser er et mysterium. Høres ut som samboeren din er en konfliktsky person. Vil du virkelig dele livet med en slik en, hm? :hakeslepp::scorpis::klo:

Anonymous poster hash: 4ea7a...ed7
  • Liker 3
Skrevet

Disse pengene kommer dere aldri til å få igjen. Det er like greit å bare godta det først som sist og gå videre med livet.

Anonymous poster hash: 79fb8...d31
  • Liker 4
Gjest Violetta
Skrevet

Dette må samboeren din fikse. For meg hadde det vært avgjørende for vår fremtid sammen.

• Liker 4
Skrevet

Var det en felles sparekasse?

Signerer de over at det hjelper antakelig ikke aa mase. Sannsynligvis kommer han ikke til aa betale resten, og om han saa hadde lyst saa har han tydeligvis ikke penger.

Hvis det var deres felles penger han tok saa ville jeg bekymret meg litt for samboers holdning til penger og vennskap.

Skrevet

Var det en felles sparekasse?

Signerer de over at det hjelper antakelig ikke aa mase. Sannsynligvis kommer han ikke til aa betale resten, og om han saa hadde lyst saa har han tydeligvis ikke penger.

Hvis det var deres felles penger han tok saa ville jeg bekymret meg litt for samboers holdning til penger og vennskap.

ts her

Ja, men det var mest min samboers penger der, da han tjener mest. Jeg hadde noen penger der som jeg hadde fått i bursdagsgave.

Jeg kommer ikke til å forlate samboeren min fordi han er for snill og godtroende... Det er ikke vits i å gi det rådet. Det skal visst ikke mange problemer til for å slå opp, i følge KG -.-

Samboeren min er veldig flink med penger og har aldri hatt problemer med det, men han er alt for snill mot andre mennesker.

Gjest Blondie65
Skrevet

Det er din mann som har dratt et menneske som ikke var til å stole på inn i huset. Selv om jeg også forstår at "det ikke er så lett" så ville jeg aldri akseptert løftebrudd og fortsatt kontakt med tyven.

Han har stjålet pengene, og har selv brutt løfter om når han skal betale tilbake. Han er allerede meget langt ute på tynn is. Istedenfor å love pengene neste måned, hva med å lage en avdragsordning. Skriv ut giroer der han betaler kr 1000/mnd til alt er betalt. Fortell mannen at vedkommende ikke er velkommen hjemme hos dere før dette er betalt og at det faktisk er illojalt av han å pleie vennskapet før vedkommende har betalt.

Din samboer er faretruende nær å velge en tyv fremfor forholdet til deg.

Skrevet

Det er din mann som har dratt et menneske som ikke var til å stole på inn i huset. Selv om jeg også forstår at "det ikke er så lett" så ville jeg aldri akseptert løftebrudd og fortsatt kontakt med tyven.

Han har stjålet pengene, og har selv brutt løfter om når han skal betale tilbake. Han er allerede meget langt ute på tynn is. Istedenfor å love pengene neste måned, hva med å lage en avdragsordning. Skriv ut giroer der han betaler kr 1000/mnd til alt er betalt. Fortell mannen at vedkommende ikke er velkommen hjemme hos dere før dette er betalt og at det faktisk er illojalt av han å pleie vennskapet før vedkommende har betalt.

Din samboer er faretruende nær å velge en tyv fremfor forholdet til deg.

Takk. Jeg skal nevne dette for ham. Uff, det er så vanskelig. Vi har vært sammen i mange år, og han har en tendens til å være for hjelpsom. Har ikke tall på hvor mange som skylder ham penger, og som ikke har vist tegn til å skulle betale det tilbake. Likevel blir han sint når jeg nevner at han kanskje skal spørre folk om å betale tilbake, for han føler jeg angriper og kritiserer HAM. Det går bare ikke an å snakke om det.

Skrevet

Jeg skrev en tråd om denne fyren tidligere, men ting har ikke løst seg. Det var en venn av samboeren min som skulle bo her en liten stund til han fikk seg et eget sted å bo. Han jobbet sammen med samboeren min. Han skulle betale 1/3 av leien, for det er bare å forvente av en voksen mann i full jobb.

Det som skjedde var at han viste null respekt. Han ble boende her lenger enn han skulle, han røyket hasj like veg leiligheten, og jeg fant hasjpipe på kjøkkenbenken, og en dag drakk han seg kjempefull og prøvde å banke opp samboeren min, og han stjal penger av spareboksen vår (ca. 1500). Etter den episoden sto jeg på mitt og nektet å la ham bli boende her, og jeg forlangte at han betalte tilbake det han skyldte oss, ca. 8000 kr. (leie og penger han stjal fra oss). Han greide ikke betale mer enn 3500. Etter veldig mye overtalelse om at pengene 100% sikkert skulle betales ferdig neste måned, godtok jeg det.

Neste måned kom, ingen penger. Masse dumme unnskyldning. Enda en måned km, ingen penger, masse dumem unnskyldninger. Nå har det gått tre måneder. Samboeren min er helt forelsket i fyren og forsvarer ham hele tida. De er visst bestevenner og hvis jeg nevner noe så blir han kjempesint: "Hvorfor nevner du det nå? Du trenger ikke de pengene nå uansett. Han skal jo betale tilbake når han kan! Han har det ikke så lett!"

Hva kan jeg gjøre? Denne fyren stjal tross alt penger av oss. Selv om man får bo hos noen en stund, skal man ikke stjele sparepengene deres. Må jeg virkelig bare sitte her og se at en idiot utnytter samboeren min? Og er det virkelig ikke noe jeg har å gjøre med i det hele tatt siden avtalen var mellom denne idioten og min samboer?

Anse pengene for tapt. Tyveri anmelder man. Fikk du han til å underskrive at han skulle betale? har du vitner på at han sa han skulle betale? Hvis ikke har du tapt. Glem det og kom deg videre.

Anonymous poster hash: c9512...935

Skrevet

Takk. Jeg skal nevne dette for ham. Uff, det er så vanskelig. Vi har vært sammen i mange år, og han har en tendens til å være for hjelpsom. Har ikke tall på hvor mange som skylder ham penger, og som ikke har vist tegn til å skulle betale det tilbake. Likevel blir han sint når jeg nevner at han kanskje skal spørre folk om å betale tilbake, for han føler jeg angriper og kritiserer HAM. Det går bare ikke an å snakke om det.

Du kan regne med at ditt liv vil bli fullt av slike problemer så lenge du velger å ha et forhold med din samboer. Vil du virkelig ha et sånt liv? Her stemmer jeg ja til det typiske svaret på kg,dump han. Samboeren din bør få vite at han må velge mellom å lage et ansvarlig liv med deg uten slike problemer eller å gå. Det er faktisk utrolig slitsomt å leve i et slikt forhold i flere år. Hva når dere trenger pengene selv pga en plutselig situasjon? Og så har samboeren din lånt ut 20-30 tusen som dere aldri ser igjen???

Nei ts, du vet hva du må gjøre. Lytt til fornuften denne gangen.

Anonymous poster hash: d61f8...05f

Skrevet

Om din samboer synes det er ok at han blir frastjålet penger er han dum, men han er i sin fulle rett til å kaste penger ut av vinduet om han ønsker det.

Derimot har han ingen rett til å forsvare tyveri av DINE penger.

Om han elsker deg, så hjelper han deg med å få bursdagspengene tilbake. Det skulle bare mangle.

Du skriver han er altfor snill mot andre mennesker, men jeg synes ikke han er noe snill mot DEG. Og det er jo faktisk du som burde komme i første rekke.

Anonymous poster hash: 74c0d...4c4
Skrevet

Jeg syns ditt største problem her er din samboers vurderingsevne, siden han fortsatt er kompis med ham.

Det som gjør meg ekstra bekymret er at du skrive: "Samboeren min er helt forelsket i fyren og forsvarer ham hele tida."

Kanskje han faktisk bokstavlig talt er forelsket i ham?

(Problemet er stort nok selv om det ikke er tilfellet.)

Anonymous poster hash: c356d...bb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...