Gå til innhold

Hva kan man lage av svinekoteletter, annet enn å steke de i panna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men da trenger hun risvinedikk.

Kanskje hun har det :) Men det trenger ikke være riseddik.

Skrevet

Kanskje hun har det :) Men det trenger ikke være riseddik.

Adoboen blir liker da ja.

Skrevet (endret)

Takk for alle tips:) Ble Gjest sitt tips idag, og det var knallgodt!

Neste gang skal jeg prøve meg på langsteking:)

Endret av Pomperipossa
Skrevet

Adoboen blir liker da ja.

Kanskje det :) Jeg har fått beskjed om å bruke vanlig eddik av min fillippinske venninne :)

Skrevet

Kanskje det :) Jeg har fått beskjed om å bruke vanlig eddik av min fillippinske venninne :)

Ok.

Gjest Violetta
Skrevet

Fillippinsk chicken/pork adobo er kjempegodt!

Oppskrift?

Skrevet

Oppskrift?

Har dessverre ikke nøyaktig oppskrift.Retten jeg setter sammen er en blanding av "bland sammen litt av ditt og datt"-oppskrift fra min fillippinske venninne og div oppskrifter jeg har googlet meg frem til, så om det er autentisk fillippinsk adobo tør ikke jeg å påstå :)

Omtrentlig oppskrift:

svin eller kyllingkjøtt (feks nakkekoteletter er veldig bra til dette)

1 del eddik

2 deler soyasaus (jeg bruker 50/50 av den med mindre salt og vanlig)

mange fedd hvitløk

løk

laurbærblad

pepperkorn

vann

Kutt opp kjøttet og nokså store terninger. Mariner i eddik, soyasaus og hvitløk, gjerne over natten.

Brun kjøttet og ha i løk på slutten.

Hell på marinaden og litt vann til kjøttet nesten er dekket med væske. Ha i laurbærblad og pepper og kok til kjøttet er mørt.

Ta gjerne ut kjøttet og reduser sausen litt på slutten.

Server med ris.

Gjest Violetta
Skrevet

Har dessverre ikke nøyaktig oppskrift.Retten jeg setter sammen er en blanding av "bland sammen litt av ditt og datt"-oppskrift fra min fillippinske venninne og div oppskrifter jeg har googlet meg frem til, så om det er autentisk fillippinsk adobo tør ikke jeg å påstå :)

Omtrentlig oppskrift:

1 del eddik

mange fedd hvitløk

løk

laurbærblad

pepperkorn

vann

Kutt opp kjøttet og nokså store terninger. Mariner i eddik, soyasaus og hvitløk, gjerne over natten.

Hell på marinaden og litt vann til kjøttet nesten er dekket med væske. Ha i laurbærblad og pepper og kok til kjøttet er mørt.

Server med ris.

Tusen takk!

• Liker 1
Skrevet

Omtrentlig oppskrift:

1 del eddik

mange fedd hvitløk

løk

laurbærblad

pepperkorn

vann

Server med ris.

Fin oppskrift det her ja.

Skrevet

Jeg steker kotelettene i stekepanne for å få stekeskorpen.

Kutter opp løk, gulrot, paprika og epler. Legger dette i en ildfast form å legger kotelettene oppå dette. Setter på lokket.

Har matfløte og rømme i stekepannen, tilsetter krydder å heller dette over i den ildfaste formen.

Setter dette inn i ovnen å langsteker det.

Serveres med kokt potet og grønnsaker.

Anonymous poster hash: 7ae3f...e0f
Skrevet

Jeg steker kotelettene i stekepanne for å få stekeskorpen.

Kutter opp løk, gulrot, paprika og epler. Legger dette i en ildfast form å legger kotelettene oppå dette. Setter på lokket.

Har matfløte og rømme i stekepannen, tilsetter krydder å heller dette over i den ildfaste formen.

Setter dette inn i ovnen å langsteker det.

Serveres med kokt potet og grønnsaker.

Dette hørtes og godt ut:)

Men jeg må kutte matfløte og rømme pga et barn med melkeproteinallergi..

Skrevet

Fin oppskrift det her ja.

Hvilken oppskrift bruker du på adobo?

Skrevet

Dette hørtes og godt ut:)

Men jeg må kutte matfløte og rømme pga et barn med melkeproteinallergi..

Det er veldig godt å kjøttet blir veldig mørt.

Kanskje du har noen alternativer som kan brukes istedenfor melkeprodukter?

Skrevet
venus_, on 02 Feb 2014 - 22:06, said:

Hvilken oppskrift bruker du på adobo?

1 hel kylling/noen kotteletter.

2 dl soyasaus (mindre salt enn kikkoman)

1/2 dl riseddik

3 dl vann

1 boks kokosmelk

1 fedd hvitløk

1 tsk paprikapulver

1 dash cayennepepper

2 laurbærblader.

Deler kjøttet og deretter blander jeg soyasaus, en halv boks kokosmelk, hvitløk, riseddik, cayennepepper, laurbærblader og paprikapulver. Kok opp. Sett ovnen på ca 250 grader. Legger så kjøttet i sausen. Koker under lokk på svak varme i ca 20 min, eller til kjøttet er ferdig, snu bitene underveis. Ta ut kjøttet og sett inn i ovnen under grillen i ca 4-5 min (hvis du bruker kylling). Tilsett resten av kokosmelken kok opp og reduser sausen til helften. Serveres med ris.

Skrevet

1 hel kylling/noen kotteletter.

2 dl soyasaus (mindre salt enn kikkoman)

1/2 dl riseddik

3 dl vann

1 boks kokosmelk

1 fedd hvitløk

1 tsk paprikapulver

1 dash cayennepepper

2 laurbærblader.

Deler kjøttet og deretter blander jeg soyasaus, en halv boks kokosmelk, hvitløk, riseddik, cayennepepper, laurbærblader og paprikapulver. Kok opp. Sett ovnen på ca 250 grader. Legger så kjøttet i sausen. Koker under lokk på svak varme i ca 20 min, eller til kjøttet er ferdig, snu bitene underveis. Ta ut kjøttet og sett inn i ovnen under grillen i ca 4-5 min (hvis du bruker kylling). Tilsett resten av kokosmelken kok opp og reduser sausen til helften. Serveres med ris.

Høres godt ut med kokosmelk i, kanskje jeg prøvet det neste gang :)

Annonse
Skrevet

Høres godt ut med kokosmelk i, kanskje jeg prøvet det neste gang :)

Kult.

Skrevet

Jeg bruner kotelettene raskt i stekepanna på høy varme slik at de får en sprø stekeskorpe. Deretter lar jeg de koke i brunsaus i ca 1,5-2 timer under likk. Serverer med dampede mandelpoteter, hjemmelaget ertestuing, hjemmelaget surkål og nyrørte tyrtebær. Sausen brunes såklart på gamlemåten, UTEN sukkerkulør. Nydelig. Skal ha det som søndagsmiddag kommende søndag.

Anonymous poster hash: e1a3d...61e

Skrevet

Til dere som langtidssteker kotelettene.

Har dere en oppskrift som er god (gjerne også sunn/mager, da jeg forsøker å gå ned noen kg hehe)

Svinekoteletter er jo veldig magert, men jeg synes de blir så tørre om jeg bare steker de i panna, så langtidssteking vil jeg veldig gjerne prøve.

Har ikke leirgryte, men tar gjerne i mot oppskrifter med eller uten slik gryte for det må jeg da evt. få tak i et sted.

Håper dere vil dele med meg :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...