Gå til innhold

Når har man rett på goder i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg skjønner ikke helt systemet med Helse-Norge osv, og håper noen her har bedre peiling enn meg.

Jeg har arvet en del penger, og tenker nå på å si opp jobben for å reise et år eller to, og så starte mitt eget selskap etter hvert. Så det betyr at jeg ikke kommer til å ha inntekt på x antall år. Sånn jeg har forstått det faller man ut av systemet når man ikke jobber og betaler skatt? Sånn at hvis man for eksempel blir syk har man ikke sykehusrett osv? Stemmer dette? Og evt når etter jeg har sagt opp jobben skjer dette?

Føler meg litt dum som ikke engang vet hvilke rettigheter jeg har, men derfor spør jeg :)

Anonymous poster hash: 6fcdf...bdb
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som norsk statsborger har du alltid rett til nødvendig helsehjelp i Norge, det har (i denne sammenhengen) null å si om du jobber eller ikke. Poenget med velferdsstaten er nå tross alt ikke å sikre et offentlig tilbud kun til de som trenger dette tilbudet minst, altså de i full jobb og med fin inntekt og som kunne betalt det meste av helsehjelpen de trenger av egen lomme. Det er mange problematiske sider ved den norske velferdsstaten, men du mister på ingen måte rett til helsehjelp ved å ikke være i jobb.

Så det er bare å slappe av. Du opptjener ikke pensjonspoeng (om det fortsatt heter det) uten jobb, og du får ikke feriepenger og greier om du ikke har noen inntekt. Men du har fortsatt tilgang på sykehus akkurat som oss andre, det er ingen fare der :)

Anonymous poster hash: 721c0...418
  • Liker 2
Skrevet

Dersom du oppholder deg utenfor Norge for lenge vil du miste medlemsskapet i folketrygden, uavhengig om du betaler skatt eller ei. Du burde lese litt her: https://www.nav.no/Internasjonalt/Medlemskap+i+folketrygden

Det stemmer altså ikke helt at du alltid har rett til helsehjelp som norsk statsborger... Du kan ende opp med en regning for sykehusopphold dersom du ikke lenger er medlem av folketrygden.

Anonymous poster hash: 34845...088

• Liker 4
Skrevet

Dersom du oppholder deg utenfor Norge for lenge vil du miste medlemsskapet i folketrygden, uavhengig om du betaler skatt eller ei. Du burde lese litt her: https://www.nav.no/Internasjonalt/Medlemskap+i+folketrygden

Det stemmer altså ikke helt at du alltid har rett til helsehjelp som norsk statsborger... Du kan ende opp med en regning for sykehusopphold dersom du ikke lenger er medlem av folketrygden.

Anonymous poster hash: 34845...088

Du har naturligvis helt rett. Klønete av meg. Som norsk statsborger bosatt i Norge. Beklager den. TS skal vel likevel neppe bosette utenlands, ut fra formuleringen "reise", og i så fall opphører ikke medlemskapet.

Anonymous poster hash: 721c0...418

Skrevet

Jeg synes ikke nødvendigvis TS skal slappe av bare fordi hun har rett til gratis helsehjelp. Hvis hun blir kronisk syk eller langvarig syk, får kreft etc., kan hun komme til å slite økonomisk. Det er ikke lukrativt å bli ordentlig syk i Norge for folk som har stått utenfor arbeidslivet. Jeg har sett det selv hos yngre mennesker som får kreft før de rekker å ha opparbeidet seg rettigheter.

(ja, jeg skriver alltid "hun", dette er Kvinneguiden og jeg gidder ikke skrive kjønnsløst)

Anonymous poster hash: a54f7...ec4
  • Liker 1
Skrevet (endret)

Husk at du må ta i beregning evt tapt opptjening av pensjon. Skal du starte eget firma må du tenke på hvordan du skal sparte til alderspensjon.

Endret av Chenet

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...