Gjest Poirot Skrevet 26. mai 2004 #41 Skrevet 26. mai 2004 Der siser du noe Pip, jeg har heller aldri hørt noen bli mobbet for navnet. Det nærmeste må være Morten-Potten-Epleskrotten. Og Anne-på -landet...
VesleBråka Skrevet 27. mai 2004 #42 Skrevet 27. mai 2004 Da jeg var liten fikk jeg beskjed om "slutt å kårra i maten" som betyr slutt å pirke i maten. Kåra er for meg del av en navnetradisjon fra de tider da kvinner ikke hadde så mange egne navn, så de bare lagde kvinneversjoner av mannsnavn, enten hadde de det travelt eller de hadde liten fantasi. Petrine og Hansine og Jørgine og Kåra osv. Temmelig stygge navn alle sammen.
jolie Skrevet 27. mai 2004 #43 Skrevet 27. mai 2004 Det var faktisk stas å hete 'et omgjort mannsnavn'. Ikke bare husmennsbarna som ble døpt det, nei. Og fx et av de navnene henger igjen enda, og jeg tror det er ganske populært og: Martine. Når det gjelder Kåra.. Jeg likte det ikke, men hver sin smak.
Mamma1 Skrevet 27. mai 2004 #44 Skrevet 27. mai 2004 En annen grunn til at man gjorde om mannsnavn til kvinnenavn var for å følge oppkallingstradisjonen. Første gutten skulle kalles opp etter farfar, andre gutten etter morfar. Første jente etter farmor og andre jente etter mormor. Det kunne jo bli vanskelig dersom man bare fikk jenter. arfar heter Hans, janta ble døpt Hansine.
Gjest Catwoman Skrevet 27. mai 2004 #45 Skrevet 27. mai 2004 Har hørt værre navn enn det. Og når jeg skjønte hvordan det skulle uttales, og så det skrevet som Cora Karense, syns jeg faktisk det ble litt fint, originalt og spennende. Hvis de skal skrive det Kåra tror jeg fort det vil bli uttalt som Kåre, bare med a til slutt.
Gjest Karense Skrevet 9. september 2007 #46 Skrevet 9. september 2007 Jepp, nå har det rabla for kusina mi. Etter masse leting i navnebøker, gamle og nye, har hun og mannen bestemt seg for et navn til datteren sin. Siden min kusine og hennes mann begge har et navn som starter på K, har hun bestemt seg for å gi jenta et dobbeltnavn med to K-er: <span style='color:red'>Kåra Karense </span> :-? Er det virkelig lov? Finnes det ingen lov som stopper så stygge navn? Stakkars barn. Takk for det! Jeg heter Karense og det er vel ikke et stygt navn. Det er vel opptil foreldrene å finne navn på barna, ikke din sak.
-Alvildebrud- Skrevet 9. september 2007 #47 Skrevet 9. september 2007 Takk for det! Jeg heter Karense og det er vel ikke et stygt navn. Det er vel opptil foreldrene å finne navn på barna, ikke din sak. Selv om du heter det, er det fortsatt fryktlig stygt! 1
Gjest josefine? Skrevet 9. september 2007 #48 Skrevet 9. september 2007 Hahaha, man fniser litt når man hører sånne navn. Så ubarmhjertige er vi mennesker. Men hvis jeg kjente noen som het det, hadde jeg syntes det var helt fint. Og hvis en venninne fikk en baby og kalte henne Kåra Karense hadde det bare tatt ei uke før jeg ikke tenkte over det. Men en kollega av meg fortalte om to løpende/hylende/isspisende småunger som bråkte rundt i et kjøpesenter engang. Etter en laaang stund ropte det som åpenbart var mora etter dem: "Nå må dere se og roe dere da, Glen Ken og Peggy Rita!!". Slå den.
Pauline Skrevet 9. september 2007 #49 Skrevet 9. september 2007 Synes Karense var ganske fint jeg! Kåra var ikke min favoritt, men det handler nok litt om at jeh ikke har hørt det før. I tillegg er jo smaken forskjellig. Ikke alle ti på topp navn som er fine heller
Gjest Blondie65 Skrevet 9. september 2007 #50 Skrevet 9. september 2007 Jeg har slitt både med Ingrid Alexandria og Maud Angelica også - fordi jeg mener navnene ikke passer sammen i det hele tatt. Alle fire navnene hver for seg er ok, men sammen ... Urk ... Og det synes jeg fremdeles. Den gangen Mette Marit ble innlemmet i kongehuset håpet jo noen at hun skulle skifte navn, og det synes jeg var direkte stygt, selv om jeg ikke liker kombinasjonen Mette Marit heller. Men det er nå det hun har hett hele livet. Cora er et ok navn, men Kåra blir veldig sært for meg. Karense synes jeg er fint men ikke Kåra Karense. Glen Ken og Peggy Rita er dagens høydare. Hjelpe meg.
Montezuma Skrevet 10. september 2007 #51 Skrevet 10. september 2007 Min datter har en venninne som heter Karense. jeg er drfor blitt vant til det, men har egentlig alltid syntes det har vært litt fint. men kåra????????? (Tenk om hun får uønsket hårvekst; Kåra med håra! Eller hun blir tykk; Kåra med låra! nei, unnskyld, nå var jeg stygg....
Line Tamara Skrevet 10. september 2007 #52 Skrevet 10. september 2007 Hmm. Jeg kjenner at jeg blir trist når jeg leser at andre mennesker åpenlyst snakker så nedsettende om et spesifikt navn. Om jeg kjente denne familien, så ville jeg hatt et behov for at min familie skulle fått leve i fred uten å bli snakket stygt om fordi de "er alternative" og har valgt et litt annerledes navn til barnet sitt. Min sønn har også et navn han er alene om i Norge. (Sammensetningen av 2 navn er han alene om.) Jeg ville absolutt ikke følt det positivt om jeg oppdaget en tråd som dette der min sønn navn ble diskutert.
Brunhilde Skrevet 10. september 2007 #53 Skrevet 10. september 2007 Jeg har slitt både med Ingrid Alexandria og Maud Angelica også - fordi jeg mener navnene ikke passer sammen i det hele tatt. Alle fire navnene hver for seg er ok, men sammen ... Urk ... Og det synes jeg fremdeles. Hun heter vel strengt tatt Ingrid Alexandra, hun er ikke oppkalt etter en by i Egypt, heller. Jeg syns navnene er flotte jeg - og kongelige!
aquata Skrevet 10. september 2007 #54 Skrevet 10. september 2007 Synes navnekombinasjonen var kjempefin jeg, Kåra Karense høres jo kjempefint ut og som Steinerskolemor har jeg hørt mange mange ...ehe... spesielle navn.
Tusenfryd Skrevet 11. september 2007 #55 Skrevet 11. september 2007 Min datter har en venninne som heter Karense. jeg er drfor blitt vant til det, men har egentlig alltid syntes det har vært litt fint. men kåra????????? (Tenk om hun får uønsket hårvekst; Kåra med håra! Eller hun blir tykk; Kåra med låra! nei, unnskyld, nå var jeg stygg.... Ja, nå var du stygg. Og hvis ikke voksne slutter å tenke slike festligheter om andres navn - slutter man heller ikke si det. Og når man sier det så hører folk det - både de som kan ta seg nær av det og barn som gjentar det i skolen og barnehagen. Jeg synes det er helt unødvendig å mobbe andre snavn - voksne eller barn. Hva tror dere det GJØR med barn å bli mobbet for navnet sitt? Og da snakker jeg ikke bare om "annepålandet". Da jeg sa til en venninne hva mitt barn skulle hete, fniste hun og sa "mobbenavn". Da sa jeg at det er bare hvis du lærer barnet ditt det og det burde du kanskje ikke gjøre. Dessuten er det ikke mobbenavn en gang - seriøst - men noen mennesker kan bare ikke holde meningene sine for seg selv eller få alt til å rime på kuk og fitte og deres synonymer. Hvorfor i all verden drar man forresten opp en tråd som er flere år gammel?
Gjest Blondie65 Skrevet 11. september 2007 #56 Skrevet 11. september 2007 Hun heter vel strengt tatt Ingrid Alexandra, hun er ikke oppkalt etter en by i Egypt, heller. Jeg syns navnene er flotte jeg - og kongelige! Opps ... riktig. Men selv om jeg synes navnene er flotte, synes jeg de passer dårlig sammen. Det blir for klumpete synes jeg.
Gjest imli Skrevet 11. september 2007 #57 Skrevet 11. september 2007 Navnet skjemmer ingen, er det ikke det det heter?
Kylling Skrevet 11. september 2007 #58 Skrevet 11. september 2007 Hmm. Jeg kjenner at jeg blir trist når jeg leser at andre mennesker åpenlyst snakker så nedsettende om et spesifikt navn. Om jeg kjente denne familien, så ville jeg hatt et behov for at min familie skulle fått leve i fred uten å bli snakket stygt om fordi de "er alternative" og har valgt et litt annerledes navn til barnet sitt. Min sønn har også et navn han er alene om i Norge. (Sammensetningen av 2 navn er han alene om.) Jeg ville absolutt ikke følt det positivt om jeg oppdaget en tråd som dette der min sønn navn ble diskutert. Hvorfor trist? Det er ytringsfrihet i Norge, og selv om kanskje mange synes navnet på sønnen din er stygt, så er vel det viktigste at du, mannen din og sønnen din er fornøyde med det. Man må stole på sine egne valg og sin egen smak.
Tusenfryd Skrevet 11. september 2007 #59 Skrevet 11. september 2007 Hvorfor trist? Det er ytringsfrihet i Norge, og selv om kanskje mange synes navnet på sønnen din er stygt, så er vel det viktigste at du, mannen din og sønnen din er fornøyde med det. Man må stole på sine egne valg og sin egen smak. Hvorfor dette behovet for å rakke ned på andres smak? Hvorfor MÅ man liksom bare si det når man synes noe er stygt? Og har du tenkt på at selv om foreldrene synes det er fint navn - så kanskje et barn ikke enda har utviklet helt den samme ryggraden overfor sånne ting? Kan man ikke av og til bare tenke sitt og holde kjeft? Det er ytringsfrihet, ja - men ikke ytringsplikt. Det er mange uoppdragne mennesker.
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2007 #60 Skrevet 11. september 2007 Synes Cora er et fint navn, jeg. Vurderer absolutt dette navnet selv. Karense er noe mer speielt, men som et mellomnavn er det da ingen som tenger å plages av det.. Skjønner ikke at dette liksom skulle være så sensasjonelt stygt, nei..!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå